«فهرست مقدس» به لحاظ تکنیک با آثار مطرح خارجی برابری می‌کند / چیزی از انیماتورهای هالیوودی کم نداریم

به گزارش فناوری فرهنگی، محمد‌امین همدانی، کارگردان فیلم سینمایی «فهرست مقدس»  درباره این کار انیمیشن اظهار کرد: از نگاه من فیلم سینمایی (فهرست مقدس) تصویرگر توانایی سینماگران جوان ایرانی در تولید کار‌های فاخر و خوش ساخت در زمینه انیمشین است. این مطلب را برای این نمی‌گویم که خود کارگردان اثر هستم، بلکه داشته‌های فنی فیلم این امر را ثابت می‌کند. «فهرست مقدس» در ابتدا قرار بود یک کار سینمای رئال باشد، اما به سفارش‌دهندگان پیشنهاد دادیم که آن را به صورت انیمیشن تولید کنیم، چون هم از هزینه‌ها بسیار کاسته می‌شد هم اینکه داشته‌های بصری کار نمود بارزتری داشت.

وی افزود: اولین قدم‌های تولید این کار از سال ۹۲ آغاز شد، چون نیاز بود هم در بحث تولید هم در حوزه تحقیق دقت نظر کافی انجام شود. به ویژه قصه‌ای که ریشه تاریخی دارد، حساسیت‌های بسیار بالایی را طلب می‌کند، چون اگر کم‌کاری در این زمینه صورت گیرد ما متهم به تحریف تاریخ خواهیم شد. قصه واقعی که فیلم داستانش را از آن گرفته ۱۶۰۰ سال پیش بوده، بنابراین موضوع به قبل از اسلام برمی‌گردد. در این کار به دنیای مسحیت دقیق اشاره شده، هر چند یهود نیز به نوعی مد نظر این کار است، البته ما به صورت مستقیم نمی‌خواهیم داستانی دینی یا سیاسی را روایت کنیم، ولیکن ناخوداگاه اشاراتی مستقیم و غیرمستقیم به آموزه‌های مورد نظر هم داشته‌ایم. فیلم داستان زندگی جوانی راهزن است که وی مامور می‌شود تا فردی را ترور کند، اما جالب است بدانید آن فردی که قرار است وی او را بکشد مامور محافظش نیز است. برای همین اتفاقاتی در داستان روی می‌دهد برای بیننده قابل پیش بینی نیست.

این انیماتور درباره نقش و جایگاه قهرمان‌سازی در فیلم گفت: یک آسیب رایج و جدی در آثار سینمای ما این است که کار‌های ما از قهرمان تهی شده است، برای همین نیز کودکان ایرانی امروز قهرمانشان شخصیت‌های غربی هستند، در‌صورتی‌که ما می‌توانیم با زبان سینما بسیاری از ناگفته‌ها را به تصویر کشیم. حتی در بعد قهرمان‌سازی قادریم شخصیت‌های بسیار محبوبی برای کودکانمان خلق کنیم. انیمیشن «فهرست مقدس» سعی دارد در این راستا قدم بردارد.

همدانی در پاسخ به این سوال که آیا یک کار سفارشی می‌تواند کاری تاثیر گذار نیز باشد، تاکید کرد: به هیچ وجه با این طرز نگاه موافق نیستم که تمامی فیلم‌های سفارشی حتماً کار‌های خنثی یا پروپاگاندا هستند، چون بسیاری از شاهکار‌های تاریخ سینما در ابتدا سفارش بوده‌اند، اما یک نکته بسیار مهم در این زمینه وجود دارد آن هم این‌که سفارش دهنده و سازنده هر کدام به جایگاه حرفه‌ای خود آشنا بوده و به نگاه یکدیگر احترام بگذارند.

کارگردان فیلم «فهرست مقدس» درباره استقبالی که از این فیلم انیمیشن شده، چنین گفت: برخورد با فیلم من به دو گونه بوده، ابتدا کسانی که جذب و فریفته تکنیک فیلم شده و بار‌ها با تشویق‌شان مرا شرمنده خودشان کرده‌اند و عده‌ای دیگر که این اثر را یک کار سفارشی دانسته و آن را الگوبرداری شده از انیمیشن‌های هالیوودی می‌دانستند. البته گروه اول تعدادشان بسیار بیشتر از دسته دوم بود.

وی درباره عکس‌العمل منتقدان و بینندگان حرفه‌ای سینما این‌گونه اظهار نظر کرد: در بین بینندگان حرفه‌ای سینما این فیلم دو دیدگاه را به خود اختصاص داده، ابتدا کسانی که کار را یک اثر خوش ساخت و تکنیکی می‌دانند و دوم کسانی که به فیلم نقد معنای داشتند، چون باور آن‌ها این است که فیلم در برخی از قسمت‌ها دچار تحریف معنای شده است.

همدانی درباره اکران فیلمش نیز اظهار کرد: متاسفانه شرایط اکران برای کار‌های نظیر «فهرست مقدس» مساعد نیست در‌صورتی‌که اگر به این فیلم‌ها اجازه دیده شدن داده شود با استقبال وسیع مخاطبان مواجه خواهد شد. من این نکته را به وضوح در تماشاگران فیلم مشاهده کردم، چون المان‌های جذابیت در این کار به وفور زیاد است.

همدانی در پاسخ به این‌که آیا سینمای انیمیشن ما قادر است با فیلم‌های هالیوودی رقابت کند؟ گفت: اگر به لحاظ تکنیکی بخواهید موضوع را ارزیابی کنید باید بگویم ما چیزی از انیمیشن‌سازان هالیوود کم نداریم، اما بحث ما در نحوه پخش و اکران آثار است که سبب می‌شود یک اثر دیده شود یا این‌که به حاشیه رفته و کسی آن را نبیند.

وی در بخش دیگری از سخنانش موضوعات دینی را در سینما همانند راه رفتن بر روی لبه یک شمشیر توصیف کرد و گفت: در این حوزه با کمی سهل‌انگاری آن اثر به حاشیه رفته یا به فیلمی مثال زدنی تبدیل شود، البته خوشبختانه در چند سال اخیر ما شاهد رشد محسوس صنعت انیمیشن‌سازی در کشورمان هستیم، زیرا حمایت‌ها از این حوزه جدی‌تر شده و مردم تولیدات انیمیشن را به عنوان یک گونه جذاب باور کرده‌اند، پس ضروری است انیمیشن سازی را جدی گرفته و به آن توجه ویژه داشته باشیم.

این فیلمساز در پایان تاکید کرد: یکی از حمایت‌های که می‌تواند به وضوح در بهتر شدن سینمای انیمیشن نقش داشته باشد توجه مطبوعات به این بخش است، چون تا سال قبل نشریات عموماً کار‌های انیمیشن را جدی نمی‌گرفتند، اما خوشبختانه این نوع دیدگاه تا حدود زیادی اصلاح شده است.

منبع: ایکنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد