صنعت اسباب‌بازی نیازمند هم‌افزایی بخش خصوصی است

به گزارش فناوری فرهنگی، مسئول کارگروه بازی و اسباب‌بازی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: حوزه‌های مختلف بخش خصوصی صنعت اسباب‌بازی در وضع موجود نیازمند این هستند که در زمینه‌های مختلف علی‌الخصوص ترویج و توزیع با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند تا ظرفیت بازار افزایش پیدا کند.

حامد تأملی، مسئول کارگروه بازی و اسباب‌بازی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: اگر قرار است در حوزه اسباب‌بازی اتفاقات مثبتی رخ بدهد باید بخش‌های خصوصی با شناخت نسبت به یکدیگر، هم‌افزایی پیدا کنند، چون در حوزه‌های مختلف اسباب‌بازی نیاز به هم‌فکری و راه‌حل‌های جدید داریم.
وی افزود: اگر صرفاً بخواهیم با نگاه دولتی به موضوع اسباب‌بازی نگاه کنیم، بعید است اتفاق خوبی بیفتد بنابراین باید یک مطالبه‌گری از سوی بخش خصوصی اتفاق بیفتد.
مسئول کارگروه بازی و اسباب‌بازی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: اگر بخش خصوصی با پیشنهادات خوبی وارد میدان رقابت شود، بخش دولتی نیز می‌تواند موانع را از پیش روی بخش خصوصی بردارد.
وی تأکید کرد: حوزه‌های مختلف بخش خصوصی صنعت اسباب‌بازی در وضع موجود نیازمند این هستند که در زمینه‌های مختلف علی‌الخصوص ترویج و توزیع با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند تا ظرفیت بازار افزایش پیدا کند.
این مسئول عنوان کرد: اگر بازار ما ظرفیت بیشتری پیدا نکند قاعدتاً وضعیت اسباب‌بازی ما خیلی بهبود پیدا نخواهد کرد.
تأملی بابیان اینکه تا وقتی زیرساخت‌ها برای اسباب‌بازی فراهم نشود تبلیغات فایده نخواهد داشت، اضافه کرد: با روش‌های قبلی که بیشتر با شارژ دولتی انجام می‌شود بعید است در حوزه اسباب‌بازی اتفاق مثبتی بیفتد.
وی با اشاره به اینکه در بحث تبلیغات کتاب و اسباب‌بازی اتفاق مثبتی در کشور نیفتاده است، خاطرنشان کرد: مزیت اسباب‌بازی نسبت به کتاب در این است که والدین کم‌کم به سمت اسباب‌بازی برای کودکان گرایش پیدا می‌کنند.
مسئول کارگروه بازی و اسباب‌بازی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: از روش‌های سنتی تبلیغاتی قبلی نمی‌توان برای تبلیغات استفاده کرد بلکه با استفاده از بسترهای فن‌آورانه جدید اعم از فضای مجازی و پتانسیل‌هایی که این فضا در اختیارمان گذاشته می‌توانیم سیستم توزیع جدیدی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: آگاهی بخشی در این فضا از طریق پیام‌رسان‌ها و سایت‌ها می‌تواند قدم مثبتی در این بخش باشد که متأسفانه در این بخش هم ضعیف عمل شده است و در حال حاضر یک سایت جامع ازاین‌جهت که بگوید اسباب‌بازی به چه دردی می‌خورد و کارکردهایش چیست و برای چه گروه سنی چه اسباب‌بازی‌هایی را باید در اختیار کودکان قرارداد نداریم.
تأملی بابیان اینکه در سیستم آموزشی کشور نیز جایگاهی برای اهمیت اسباب‌بازی وجود ندارد، ادامه داد: امروز باید این سؤال را پرسید که امروز در دانشگاه فرهنگیان چقدر از سیستم‌های بازی محور استفاده می‌شود؟ درصورتی‌که کودک خودش نیاز به این زمینه دارد.
وی بابیان اینکه تعامل با آموزش‌وپرورش سخت است، اظهار کرد: بدنه آموزش‌وپرورش بدنه بزرگی است و تغییرات یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و باید یک‌روالی اتخاذ شود که به آهستگی و مستمر بتوانیم این کار را انجام بدهیم.
مسئول کارگروه بازی و اسباب‌بازی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: علاقه‌مندان به این موضوع در چنین نشست‌هایی می‌توانند از محتوای فضای صنعت اسباب‌بازی آگاهی پیداکرده و با روش‌های جدید آشنایی پیدا کنند.
وی عنوان کرد: اسباب‌بازی را صرفاً تولید نبینیم بلکه باید بنشینیم ابعاد مختلف صنعت را در نظر بگیریم و ممکن است مشکل اصلی فقط تولید نباشد بلکه بازاریابی یا ترویج و یا توزیع باشد.
تأملی تأکید کرد: متأسفانه نگاه ما در مسائل فرهنگی مبتنی بر حمایت دولت است و این امر نیز معمولاً پایدار نبوده است.
وی در پایان یادآور شد: برای مباحث آموزشی کودک باید مهارت‌های هر گروه سنی استخراج شود و بر اساس مهارت‌ها بتوانیم برای اسباب‌بازی تولید کنیم.

منبع: سیناپرس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد