عبور رشد اقتصاد دیجیتال از مسیر کسب و کارهای نوپا

به گزارش فناوری فرهنگی، رضا باقری اصل درباره نقش کسب‌وکارهای اینترنتی در رونق اقتصاد دیجیتال بیان کرد: بحث دیجیتال که یکی از زیربناهای اصلی توسعه اقتصاد دیجیتالی است، بخش عمده‌ای از آن توسط فعالیت‌های بخش خصوصی شکل می‌گیرد، در واقع اما بازیگران اصلی رونق این حوزه جوانان تحصیلکرده‌ای هستند که در این حوزه‌ها کسب دانش کرده و فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی با بیان این که ما تحقق اقتصاد دیجیتال را بدون حضور جوانان تحصیلکرده شاهد نخواهیم بود، اضافه کرد: تمام کشورهای پیشرو در زمینه اقتصاد دیجیتال، توسعه خود را بر توسعه مهارت‌های دیجیتالی و مدیریت دیجیتالی بنا کرده‌اند. کشور ایران نیز به واسطه علاقه‌مندی جوانان به این حوزه‌ها و همینطور شاید فاصله‌ زیادی که در دیگر صنایع با کشورهای توسعه یافته داریم فارغ‌التحصیلان زیادی را در حوزه‌های مربوط به ICT داشته‌ایم.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات با تاکید بر این‌که در حوزه نیروهای انسانی ظرفیت ویژه‌ای را در حوزه‌های دیجیتالی در کشور داریم، اظهار کرد: در مورد زیرساخت‌های حقوقی و فرهنگی مربوط به کسب‌وکارهای دیجیتالی مشکلاتی داریم که باید حل شوند که اگر حل شوند می‌توانند تحولاتی جدی را در حوزه ICT در کشور به وجود بیاورند.

باقری اصل با اشاره به فاصله اندازه واقعی بازار حوزه دیجیتال با اندازه پیش بینی شده در برنامه‌های توسعه، بیان کرد: بخش عمده‌ای از فاصله ۴۰ هزار میلیارد تومانی فعلی بازار دیجیتال کشور با مقدار پیش بینی شده در برنامه توسعه ششم که ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است تنها توسط کسب‌وکارهای نوپا می تواند محقق شود.

وی اضافه کرد: البته همیشه “کسب‌وکارهای نوپا”، نوپا باقی نمی‌ماند بلکه به تدریج به سمت کسب‌وکارهای بسیار بزرگتری میل می کند؛ همچنین باید گفت که آثار توسعه‌ای این کسب‌وکارها همیشه مستقیم نیست بلکه می‌تواند آثار غیرمستقیمی همانند آنچه در تاکسی‌های تلفنی پیش آمد داشته باشد و تعداد بسیار زیادی از افراد را در قالب راننده به خود مشغول کند.

وی در نهایت با بیان این که اقتصاد خدمات ما در کشور بسیار ضعیف است و حجم آن هم در حال حاضر ۵۰ درصد است، اظهار کرد: اقتصاد خدمات حداقل باید به نسبت حداقل بالای ۶۰ درصد در اقتصاد کشور برسد که در این راستا بازار ICT می‌تواند دریافت‌کننده و تحریک کننده این بخش از اقتصاد باشد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد