انسداد تلگرام و رشته‌هایی که به سرعت پنبه می‌شوند!

به گزارش فناوری فرهنگی، هرچند مسئولان تأکید دارند که تصمیم به انسداد و اعمال محدودیت در دسترسی کاربران به تلگرام و اینستاگرام، موقت و با توجه به شرایط پدید آمده اخیر است، پیرو آن موجی در جامعه به راه افتاده که بعید است آثار آن موقتی و زودگذر باشد!

به فاصله بسیار کوتاهی از تصمیم مسئولان به اعمال محدودیت‌هایی برای دسترسی به تلگرام و اینستاگرام و انسداد این دو اپلیکیش محبوب میان ایرانیان، تقاضا برای دریافت فیلترشکن و آموختن چگونگی کار با این ابزار‌ها به شدت اوج گرفت؛ اشتیاق وصف ناشدنی به دور زدن قانون که چه بسا در نوع خود در جهان بی همتا و یگانه باشد.

اگر تا چندی پیش، چگونگی کار کردن با تلگرام و استفاده از امکانات آن یا ساختن آیدی در اینستاگرام و کار با این شبکه اشتراک گذاری تصویر، سؤال طیف وسیعی از مردم بود و در نتیجه ارائه نشدن آموزش‌های کافی در این خصوص، مشکلات فراوانی برای شمار زیادی از هموطنانمان پدید می‌آمد، حالا یکی دو روز است، نیازی جدید در جامعه شکوفا شده و در مسیر رشد قرار گرفته است.

نیاز به دریافت و استفاده از فیلترشکن برای عبور از محدودیت ایجاد شده در دسترسی به تلگرام و اینستاگرام؛ محدودیتی که تا ساعاتی پیش وجود نداشت و ورود به دنیای این نرم افزار‌ها تنها با یک لمس کوچک روی صفحه گوشی‌های هوشمند مقدور می‌شد؛ وضعیتی که در نتیجه ناآرامی‌های اخیر و واکنش مسئولان به آن، تغییر کرده و کنار آمدن با آن برای بسیاری از کاربران فضای مجازی مقدور نیست.

صحبت درباره کاربرانی است که شمار زیادی از ایشان برای بهره‌مند شدن از مواهب تلگرام و برخی نرم افزار‌های مشابه پا به دنیای مجازی گذارده‌اند و به این منظور هزینه‌هایی متحمل شده‌اند. شهروندانی که اگر نبود اشتیاق به استفاده از تلگرام و نرم افزار‌های مشابه، چه بسا تمایلی به خرید گوشی‌های هوشمند هم نداشتند، اما حالا علاوه بر آن، خود را به اینترنت خانگی یا بسته‌های اینترنت تلفن همراه مجهز کرده و بخشی از زندگی روزمره شان را به دنیای مجازی گره زده‌اند.

از عضویت در کانال‌هایی که در حوزه علاقه مندی‌های ایشان فعالیت می‌کنند و مرجع و منبع قابل اعتنایی برای دریافت اطلاعات در حوزه‌های مختلف هستند یا حتی سرگرم کننده و جذابند، تا همراهی با عده‌ای دیگر از اقوام و آشنایان، یا دوستان و همکاران یا دیگر جوامع کوچک در گروه‌ها و سوپرگروه‌ها و برقرار کردن ارتباط با ایشان و…؛ مزیت‌هایی که با ورود به این دنیای مجازی در اختیار ایشان قرار گرفته و حالا ساعاتی است که همگی باد هوا شده‌اند. همه آن مزیت‌ها و هزینه‌هایی که برای دستیابی به آن‌ها متحمل شده بودند.

وضعیتی غیرقابل قبول که موجب می‌شود، کاربران به استفاده از فیلترشکن و استفاده دوباره از امکانات دنیای مجازی راغب شده و اگر پیشتر در این باره اطلاعاتی نداشتند، بکوشند چگونگی دور زدن قانون فیلترینگ را به سرعت هرچه تمام‌تر بیاموزند و آموزه هایشان را مورد استفاده قرار دهند. ورود به دنیای جدیدی که انسداد تلگرام و اینستاگرام راه مردم را به سوی آن کج کرده است.

اشتیاق وصف ناشدنی که برای دریافت، نصب و استفاده از فیلترشکن در جامعه پدید آمده و خدا می‌داند چه رهاوردی برای جامعه خواهد داشت. استفاده از ابزار‌های مختلف دور زدن فیلترینگ که بسیاری شان کاربران را در معرض خطرات بزرگی قرار می‌دهند که کمتر از آن‌ها آگاهند؛ خطراتی از جمله امکان سرقت اطلاعات شخصی و حیاتی‌شان که در سایه استفاده از پروکسی‌ها و فیلترشکن‌ها به شدت تقویت می‌شود.

همه این‌ها در حالی است که با استفاده از فیلترشکن، دنیایی پیش روی کاربران قرار می‌گیرد که از مدت‌ها پیش، مسئولان برای مقابله با آن دست به کار شده و نهاد فیلترینگ را دایر کرده‌اند. دنیایی که در آن همه چیز در دسترس کاربران قرار دارد و قسمت‌های ناخوشایند و زشت آن پشت دیوار فیلترینگ قرار گرفته که این روز‌ها فروریختن آن به امری عادی تبدیل شده است.

وضعیتی که اگر بگوییم زیان انسداد تلگرام و اینستاگرام را بیشتر از منافع آن می‌سازد، سخنی به گزاف نگفته ایم، چون اگر محدودسازی تلگرام و اینستاگرام موقتی است و قرار است رفع شود، زشتی‌هایی که در سایه استفاده از فیلترشکن مقابل روی جوانان و نوجوانان و کاربران بسیار پرشمار نرم افزارهایی، چون تلگرام در کشورمان قرار می‌گیرد، آثاری موقتی و زودگذر به دنبال ندارند و دائمی‌تر از چیزی هستند که فکرش را بکنیم!

منبع: تابناک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد