انیمیشن های چند قسمتی، راهی موثر برای فروش بیشتر

به گزارش فناوری فرهنگی،  در واقع انیمیشن هنر نشان دادن تصاویر پشت سر هم است. اگر بخواهیم این تعریف ساده برای انیمیشن را در نظر بگیریم، ساخت اولین انیمیشن به هزاران سال پیش باز می گردد. جایی که انسان ها برای بیان داستان ها، آن ها را به صورت نقاشی های پشت سر هم بر روی دیوارها و اجسام ( به خصوص ظروف سفالی) می کشیدند.

اما موردی که در این نوشته مد نظر ماست انیمیشن کامپیوتری یا همان پویانمایی رایانه ای است. انیمیشن کامپیوتری هنر ساخت تصاویر متحرک و پویا با استفاده از رایانه است که یکی از زیرمجموعه‌های گرافیک رایانه‌ای و پویانمایی است. برای اینکه تصور حرکت تصاویر ثابت ایجاد شود، تصاویر ثابت پشت سر هم به نمایش در می‌آیند. به این صورت که یک تصویر روی صفحهٔ رایانه یا تلویزیون یا پرده سینما نمایش می‌یابد و سپس فوراً با یک تصویر تازه که شبیه به تصویر پیشین است ولی کمی با آن تفاوت دارد، جایگزین می‌شود. انیمیشن های کامپیوتر ی با استفاده از نرم افزار های مخصوص ساخته می شوند که این نرم افزار ها می توانند Maya، 3Dmax و بسیاری از نرم افزار های دیگر باشند که هر کدام معمولاَ کاربرد و برتری خاصی نسبت به دیگر نرم افزار ها دارند . انیمیشن ساز باید به زیباترین شکل ممکن و در سریع ترین زمان انیمیشن خود را بسازد، لذا برای این کار از روش های مختلف و نرم افزار های گوناگون می توان استفاده کرد.

با پیشرفت رایانه ها و نرم افزارهای پویانمایی، انیمشن ها با سرعت چشمگیری رشد کردند. نکته ی مهمتر این که این رشد همراه با افزایش کیفیت و کاربرد در موارد گوناگون به وقوع پیوسته است. امروزه انیمیشن در ساخت فیلم کودک، برنامه های زنده کودکان، تیزرهای تبلیغاتی، تیزرهای برنامه های فرهنگی برای فرهنگ سازی، برنامه های علمی آموزشی، بازی های کامپیوتری و… استفاده می شود. حتی به مرور زمان مخاطبان انیمیشن نیز گسترده تر شد و امروزه انیمیشن دیگر تنها مختص کودکان نیست و با ورود مفاهیمی غنی و متنوع که گاه حتی برای کودکان مناسب نمی باشد، بخش بزرگی از طرفداران این «رسانه» را بزرگسالان تشکیل می دهند.

 

به هر حال در دنیای امروز نمی توان نقش انیمیشن را در فرهنگ سازی و اقتصاد ملت ها نادیده گرفت. تا جایی که انیمیشن خود را از سینما و تلویزیون جدا کرده و به صنعتی کاملا مستقل تبدیل شده است. انیمیشن نیز مانند دیگر بخش های فیلم سازی و سینمایی توسط هالیوود به قبضه درآمده است و شرکت های بزرگی هم چون والت دیزنی و پیکسار و… هر ساله صدها انیمیشن را وارد بازار می نمایند و درآمد هنگفتی را به جیب صاحبانشان روانه می سازد. گواهی این مطلب نیز آمارها و فروش جهانی این انیمیشن هاست که دایما منتشر می شود و به دست ما می رسد. به عنوان مثال کمپانی معروف «والت دیزنی» می تواند تنها با تولید ۴ کارتون (انیمیشن) در سال، یک‌ششم درآمد نفتی ایران را به دست می‌آورد. براساس گزارش دیلی تلگراف در سال 1394، والت دیزنی تنها با تولید ۴ کارتون بیش از ۴‌میلیارد دلار درآمد کسب کرده است و درآمد ایران از نفت در‌ سال ٩۴ حدود ٢۴‌میلیارد دلار است. اما در این نوشته سعی داریم تا به عامل اصلی این برتری انیمیشن های هالیوودی یعنی شخصیت سازی بپردازیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شخصیت سازی یا همان قهرمان سازی که در دو دهه اخیر نه تنها در انیمیشن بلکه در تمام جوانب هالیوود گسترش یافته است و همه ما به خوبی با این شخصیت ها آشنایی داریم. در این روش شرکت های بزرگ فیلم سازی ابتدا به خلق یک شخصیت (که معمولا قهرمان فیلم هاست) می پردازند و سپس پیرامون زندگی و ویژگی های منحصر به فرد این شخصیت شروع به فیلم سازی نموده که معمولا این فیلم ها به صورت چند قسمتی و سری ساخته و روانه بازار می شوند. این روش فیلم سازی (یا انیمیشن سازی) سه مزیت بسیار خوب برای صاحبان این شخصیت ها دارد:

  1. اولین نکته درباره این شخصیت ها این است که بعد از معروف شدن و جهانی شدن به یک مارک و سمبل تبدیل می شوند. به طوریکه در تمام ابعاد زندگی بشر از روی لباس ها تا جلد دفاتر و کیف ها و تبلیغات محیطی و تلویزیونی و… دیده می شوند. در این صورت برای هر استفاده ای از این شخصیت ها درآمد هنگفتی نصیب صاحبان آن ها که همان شرکت های فیلم سازی هستند می شود.
  2. ساخت انیمیشن های چند قسمتی درباره این شخصیت ها به نسبت انیمیشن های مستقل بسیار مقرون به صرفه تر می باشد. دلیل آن هم این است که چون در سری اول انیمیشن، اکثر شخصیت ها و محیط بازی آن ها ساخته شده است، در قسمت های بعدی ساخت انیمیشن با هزینه و زمان کمتر اما با همان کیفیت انجام می گیرد. درحالی که این هزینه و زمان کم تر تاثیری بر روی میزان فروش ندارد. این در حالی است که در انیمیشن های چند قسمتی اکثر شخصیت ها ثابت اند و هم چنین محیط فیلم نیز تغییر چندانی نمی کند.
  3. مزیت سوم و مهم این نوع انیمیشن ها تغییر ذائقه سینمایی مردم است. یعنی این که شهرت و جهانی شدن این شخصیت ها باعث می شود که مخاطبان و طرفداران آن ها فقط به صرف دیدنشان بر روی پرده، روانه سینما شوند. این امر باعث می شود که حتی اگر قسمت های بعدی فیلم چه ازنظر جلوه های ویژه و چه از نظر محتوایی بسیار در سطح پایینی باشد، باز هم درآمد قابل قبولی داشته باشد. جالب است بدانید که در چند سال اخیر این امر در انیمیشن های هالیوودی بسیار نمایان شده که صدای منتقدین و حتی طرفداران این شخصیت ها را درآورده است. اما باز هم این انیمیشن ها فروش خود را دارند.

برای مثال می توانیم به انیمیشن عصر یخبندان (ice age) اشاره کنیم که در 5 قسمت ساخته شد و به نمایش درآمد. افول و سیر نزولی این انیمیشن چه از لحاظ محتوایی و روند داستانی فیلم و چه از لحاظ جلوه های ویژه، قسمت به قسمت کاملا مشهود است تا جایی که آخرین قسمت آن به نام دوره برخورد را می توان استیصال سازندگان برای ساخت یک انیمیشن آبرومند توصیف کرد. انیمیشنی که در سالهای نه چندان دور می توانست لبخند را به لب مخاطب خردسال و بزرگسال بیاورد، در قسمت پنجم به وضعی گرفتار شده که معلوم نیست مخاطبش چه کسی است و این داستان بی سر و ته و به شدت کلیشه ای قرار است به دل کدام تماشاگری بنشیند. داستان های پراکنده فیلم که بیشتر به آثار مناسبتی شباهت یافته، به بدترین شکل ممکن به جلو هدایت می شوند و شخصیت های داستان نیز دیگر حتی توانایی همراه کردن مخاطبان قدیمی شان را نیز ندارند. به همین نسبت همین ضعف ها در سری چهارم این مجموعه نیز دیده می شود اما جالب است که سری چهارم با فروش کلی 877 میلیارد و 245 میلیون دلاری خود، به عنوان دوازدهمین انیمیشن دنیا از نظر فروش معرفی شده است.

برای درک بهتر نقش چند قسمتی بودن انیمیشن ها در فروش آن ها کافی است نگاهی به 25 انیمیشن پرفروش دنیا بیندازیم.

  • انیمیشن «عصر یخبندان: ذوب» (Ice Age: The Meltdown) دومین قسمت از این انیمیشن با فروش 660 میلیارد و 941 میلیون دلاری، بیست و یکمین انیمیشن پر فروش دنیا می باشد. انیمیشن «عصر یخبندان: رانش قاره ای» (Ice Age: Continental Drift) چهارمین قسمت از این انیمیشن با فروش 877 میلیارد و 245 میلیون دلاری، دوازدهمین انیمیشن پر فروش دنیا می باشد. قسم سوم از انیمیشن «عصر یخبندان» با عنوان «عصر یخبندان: آغاز دایناسورها» (Ice Age: Dawn of the Dinosaurs) با فروش 886 میلیارد و 687 میلیون دلاری، یازدهمین انیمیشن پر فروش دنیا می باشد.
  • آخرین قسمت از انیمیشن پرطرفدار و محبوب «شرک» با عنوان «شرک برای همیشه» (Shrek Forever After) با فروش 752 میلیارد و 601 میلیون دلاری، شانزدهمین انیمیشن پر فروش دنیا می باشد. انیمیشن «شرک سوم» (Shrek the Third) سومین قسمت از این انیمیشن با فروش 798 میلیارد و 958میلیون دلاری، پانزدهمین انیمیشن پر فروش دنیا می باشد. قسمت دوم انیمیشن پرطرفدار «شرک» با فروش 936 میلیارد و 743میلیون دلاری، دهمین انیمیشن پر فروش دنیا می باشد.
  • قسمت دوم انیمیشن «منِ نفرت انگیز» (Despicable Me 2) با فروش 970 میلیارد و 762میلیون دلاری، هفتمین انیمیشن پر فروش دنیا می باشد. قسمت سوم از فرانچایز انیمیشنی «منِ نفرت انگیز» با فروش 998 میلیارد و 327میلیون دلاری، ششمین انیمیشن پر فروش دنیا می باشد.

به هر حال از این موارد در لیست پر فروش ترین انیمیشن های جهان به وفور یافت می شود و کمپانی های فیلم سازی هالیوود با این سبک فیلم سازی، صنعت انیمیشن و فیلم را به مصادره خود درآوده اند. سبکی که به راحتی در ایران نیز قابل پیاده سازی است و تاکنون نیز انیمیشن هایی از این دست تولید شده اند. اما برای ایجاد صنعتی درآمد زا در این حوزه نیاز به تلاش و ساخت بیش تر انیمیشن می باشد که امیدواریم در آینده ای نه چندان دور به این امر دست پیدا نماییم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حامد رضائی

bartarinha.ir

moviemag.ir

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد