چالش ها و مشکلات صنعت اسباب بازی/لزوم پرهیز از کپی کاری

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از ستاد خبری سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی ایرانی با الگوی اسلامی، در نشست بررسی چالش‌های صنعت اسباب بازی که عصر چهارشنبه ۱۳ دی ماه با حضور تولید کنندگان، طراحان، پژوهشگران اسباب بازی در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار شد. امیرحسن سلام‌زاده گفت: بررسی چالش‌هایی که در مسیر ایجاد سرفصل بازی مرور کنیم مشکلی که ایجاد شده خیلی ما جدی نمی‌گیریم و بدون اینکه نقدی بر سازمان باشد می‌خواهیم دردها و چالش‌ها را بدون دغدغه بیان کنیم.

وی ادامه داد: ما پیگیر انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی هستیم و باید برای انجمن اسباب بازی ماموریت‌ها، اهداف و چشم انداز داشته باشیم و بیشتر هدفمان این است اگر انجمن تشکیل شد مشخص کنیم که کدام چالش را می‌خواهد حل کند.

در ادامه جوانشیر بنیاب مدیر مرکز سرگرمی‌های کودکان و نوجوانان گفت: صنعت اسباب بازی به عنوان یک پتانسیل است که اگر ما برای آن یک افق نداشته باشیم، فایده نخواهد داشت ما باید افق صد ساله را ببینیم و برای ۲۰ سال آینده انسان تربیت کنیم.

وی افزود: اسباب بازی یکی از نیازهای بشر است که نشاط‌آور است و اسباب بازی برای بازی است که حضور بازی به عنوان یک واقعیت لازم در محیط‌های اجتماعی است.

بنیاب گفت: مسئله نگاه جمعی را برای نشاط به عنوان مغز بازی پیش‌بینی کنیم و از کسانی که آگاهی دارند دعوت کنیم فقط اسباب بازی‌ساز نیاید بلکه مشاور بیاید و این محصول راه خود را باز کند.

در ادامه شجاع الدین موسوی‌زاده تولید کننده اسباب بازی گفت: کسانی که وارد صنعت بازی‌ می‌شوند باید مدیریت داشته باشد همچنین وقتی‌ می‌خواهیم سرگرمی ایجاد کنیم باید سه بخش را در نظر بگیریم. یکی بخش سرگرمی بازی و سرگرمی‌های خلاق و سرگرمی‌های خلاق فکری که برای رشد جامعه موثر است.

وی افزود: تولید و خلاقیت زیاد شده است اما بازار ضعیف است وعده‌های دولتی باید عمل شود حوزه دولتی نیز باید کمک کند. ما ۱۲ هزار وارد کننده اسباب بازی داریم همان گونه که رویکرد ما این است که آینده ما را کودکان تامین‌ می‌کنند و برای خودمان باید این کودکان را تربیت کنیم باید بازی‌هایمان خلاق باشد تا بتوانیم کودکانی خلاق برای اینده تربیت کنیم.

سپس فقیهی از شرکتی که در زمینه تولید بازی‌های فکری فعال است اظهار داشت: یکی از گره‌های اصلی سرمایه گذاری برای بازی برآورد میزان تیراژ فروش است یکی از دلایلی که باعث‌ می‌شود کالاها از نظر تنوع و کیفیت خوب نباشد عدم اطلاع و دسترسی به مخاطبان و تیراژ لازم است.

وی گفت: تازمانی که یک رسانه و فرهنگ‌سازی و ظرفیت‌سازی وجود نداشته باشد نمی‌توان چالش‌های این صنعت را برطرف کرد امیدوارم با کمک هم بتوانیم ظرفیت سازی در بخش‌های مختلف انجام دهیم.

در ادامه میرمحمد صادقی دارنده شرکت اسباب بازی بیان داشت: برای فروش محصولات به فروشنده و قبل از آن به تبلیغات نیاز داریم ولی صدا وسیما این اولویت را گرفته است ما اگر هم محصول خوبی داشته باشیم ولی تبلیغات خوبی نشود محصول به فروش نمی‌رود.

همچنین حیدری تولید کننده اسباب بازی با اشاره به اینکه ما در صنعت اسباب بازی متولی نداریم گفت: صنعت اسباب بازی صنعت نفربری است ولی هنوز فهم این موضوع وجود ندارد باید یک درک کلی وجود داشته باشد باید به سمت طراحی برویم و از کپی کاری بپرهیزیم با اسم مهندسی معکوس کپی کاری‌ می‌کنیم و به هیچ جایی با این دید نخواهیم رسید.

همچنین در ادامه دیگر تولید کنندگان و طراحان به مشکلاتی از قبیل نداشتن مدیریت دانش در صنعت اسباب بازی، تبلیغات ضعیف در بحث طراحی وتولید اسباب بازی، مالیات‌های سنگین، حمایت نشدن از طرف دولت، آموزش‌های تخصصی در بخش تجاری سازی و سرانه پایین اسباب بازی اشاره کردند.

یکی از طراحان اسباب بازی گفت: مصرف اسباب بازی در ایران پایین است و ۱۰ دلار در سال برای هر کودک ایرانی است در حالی که در کشورهای همسایه ما این رقم ۳۰ دلار در ماه است که امیدوارم با ترویج خرید اسباب بازی و استفاده از بازی در آموزش و پرورش این سرانه را بالا ببریم.

سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی ایرانی با الگوی اسلامی از ۱۳ تا ۱۷ دی ماه در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفتگو برپا است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد