جای خالی کاراکتر انیمیشنی داخلی برای رقابت با نمونه‌های خارجی

به گزارش فناوری فرهنگی، پژوهشگر، طراح و تولید کننده اسباب بازی در نشست «بازارپردازی در صنعت اسباب بازی» با بیان اینکه در بحث بازارپردازی صنعت اسباب بازی در ایران موانع بسیار زیادی وجود دارد، گفت: یکی از موانع اصلی این است که شخصیت ایرانی که تبدیل به انیمیشن شود و قابل رقابت با شخصیت‌های خارجی باشد نداریم. شخصیت‌های اسطوره‌ای زیادی در تاریخ ایران وجود دارد اما هنوز نتوانسته‌ایم تصویری از این شخصیت‌ها به مخاطب نشان دهیم.

حامد تاملی پژوهشگر، طراح و تولید کننده اسباب‌بازی در نشست «بازار پردازی در صنعت اسباب بازی» که در سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی ایرانی با الگوی اسلامی«جایزه فیروزه»، در بوستان گفتگو برگزار شد با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم در بازار پردازی صنعت اسباب‌بازی موفق باشیم‌، گفت: در حاشیه این نشست درباره بازاریابی انیمیشن «فیل شاه» اولین انیمیشن سه بعدی بلندی است که امسال برای اولین بار در جشنواره سودای سیمرغ شرکت داشته است نیز با تولیدکنندگان این انیمیشن بحث و بررسی شد.

وی افزود: موضوع نشست به طور خاص درباره بازاریابی محصولات جانبی مرتبط با انیمیشن است. بازارپردازی معمولا یک نگاه بازاریابانه به کل محصولات فرهنگی بخصوص انیمیشن است و معنی کلی آن این لست که فرآیندهایی که در خرده‌فروشی محصولات برای فروش بالا صورت می‌گیرد؛ هر فرآیندی که بتواند محصول ما را بیشتر معرفی کند و فروش آن محصول مورد نظر را افزایش دهد، بازارپردازی در صنعت اسباب‌بازی محسوب می‌شود. چیزی که در این نشست به آن پرداخته‌ایم بازاریابی شخصیت‌ها است.
این کارشناس اضافه کرد: در واقع بازاریابی از یک شخصیت انیمیشن گرفته می‌شود و ما سعی می‌کنیم محصولات دیگری مانند لباس، وسایل آرایشی بهداشتی مانند صابون، اسباب‌بازی، نوشت‌افزار را بیشتر معرفی کنیم و فروش آن را بالا ببریم و در این مسیر از کاراکترهای مختلف انیمیشن استفاده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در بحث بازارپردازی در صنعت اسباب‌بازی در ایران موانع بسیار زیادی وجود دارد خاطرنشان ساخت: یکی از موانع اصلی این است که شخصیت ایرانی که تبدیل به انیمیشن شود و قابل رقابت با شخصیت‌های خارجی باشد نداریم. باتوجه به اینکه شخصیت‌های اسطوره‌ای زیادی در تاریخ ایران وجود دارد اما هنوز نتوانسته‌ایم تصویری از این شخصیت‌ها به مخاطب نشان دهیم به طور قطع نمی‌توان همزادپنداری شخصیت را با مخاطب داشته باشیم.
تاملی تصریح کرد: شخصیت‌های بسیار جذاب خارجی وجود دارد که در دسترس است چون در ایران قانون کپی‌رایتی وجود ندارد، می‌توان به هر کاراکترخارجی در ایران پرداخت. باید اعتراف کنم کشور‌های دیگر در بحث شخصیت‌پردازی، داستان‌پردازی، تصویر‌سازی انیمیشن خیلی خوب توانستند کار کنند و به‌دلیل جذابیت‌هایی که به کار برده‌اند کودکان زیادی را طرفدار شخصیت‌های انیمیشن کرده‌اند. کاراکترهای انیمیشن‌ها در خیالات کودکان حک شده‌اند و از ذهن آنها پاک نخواهد شد و به عنوان یک الگو در زندگی کودکان درآمده است.
این پژوهشگر، طراح و تولید کننده اسباب بازی در ادامه گفت: در بحث بازارپردازی اگر بخواهیم یک کاراکتر را در محصول فرهنگی استفاده کنیم باید پول هنگفتی هزینه کنیم اما در ایران چون قانون کپی رایت اجرا نمی‌شود در نتیجه یک ریال هزینه نمی‌شود در جهان، شرکت‌هایی وجود دارد که کار اصلی آنها گرفتن مجوز از سازنده کاراکتر است پس از گرفتن مجوز اقدام به استفاده از آن شخصیت در فروش محصولاتشان می‌کنند. چرا که در ایران چنین کمپانی‌هایی نداریم که بتواند به طور متمرکز این قضیه را مدیریت کند در نهایت ما یک سبد کالایی متنوع از محصولات یک کاراکتر در ایران نداریم.
وی در پایان یادآور شد: برای اینکه بتوانیم در بحث بازار‌پردازی صنعت اسباب‌بازی ایران موفق شویم ابتدا باید یک محصول خیلی خوب فرهنگی تولید کنیم و با گذاشتن وقت کافی بتوانیم یک کاراکتر با کیفیت طراحی و تولید کنیم. در مرحله دوم اگر انیمیشنی تولید می‌کنیم به بازارپردازی آن نیز باید فکر کنیم.
سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی ایرانی با الگوی اسلامی از 13 تا 17 دی ماه در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفتگو برپا است

منبع: حلقه وصل

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد