بررسی وضعیت جایگاه ایران در صنعت پردرآمد گردشگری

به گزارش فناوری فرهنگی، ایران کشوری در جنوب غربی آسیا که با داشتن موقعیت جغرافی خوب، آداب و رسوم مختلف و مختص هر شهر، فرهنگ غنی، روحیه مهمان نوازی مردم ایرانی وبا داشتن بیش از 33000 اثر ثبت شده ملی یکی از 136 کشور دارای جاذبه گردشگری در جهان می باشد

در ادامه سعی داریم تا  وضعیت وجایگاه گردشگری ایران را با شما خوانندگان این مطلب به اشتراک گذاشته و نقش گردشگری را در اقتصاد ایران را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

همه ما شاید بارها و بارها شنیده باشیم که ایران را کشوری چهار فصل می نامند اما این نام نهادن تنها به یک صفت زیبا برای آن ختم نشده و این مورد شاید یکی از امتیازاتی باشد که بتوان ایران را کشوری مناسب برای گردشگری در تمام فصول به حساب آورد.

کشور ایران تاکنون توانسته رتبه دهم را برای داشتن جاذبه های تاریخی و باستانی و رتبه پنجم را برای داشتن جاذبه های طبیعی از آن خود کند علاوه بر این در میان حدود 700 اثر تاریخی فرهنگی که در طول سال های گذشته در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است ایران هم توانسته 22 اثر را در این فهرست جای دهد.

اگر بخواهیم به چند نمونه از این آثار ثبت شده اشاره کنیم میتوان به محوطه تاریخی چغازنبیل در شوش به عنوان نخستین اثر جهانی ایران در یونسکو اشاره کرد و پس از آن محوطه تاریخی تخت جمشید و نقش جهان اصفهان به ترتیب دومین و سومین اثر ثبت شده میباشند.

.

 

جالب است بدانید که ارگ بم ، بعد از زلزله 5 دی 1382، در اوایل سال 1383 به عنوان میراث جهانی در خطر توسط سازمان یونسکو به ثبت رسید که البته در سال 1392 از این فهرست خارج و به عنوان پنجمین اثر جهانی ایرانی پس از قلعه تاریخی تخت سلیمان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

علاوه بر 22مکان ثبت شده به گفته مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری در دولت یازدهم، ایران 49 اثر در نوبت ثبت جهانی دارد که می توان به نقش رستم،نقش رجب، طاق بستان، دماوند، شهر تاریخی ماسوله، پارک ملی گلستان، منطقه حفاظت شده ارسباران و …. اشاره کرد این در حالی است که به گفته وی ایران تا 2000 اثر بنایی ظرفیت ثبت در یونسکو را دارد.

خوب است بدانیم مشهد توریستی ترین و پر مسافرترین شهر ایران در سال جاری شناخته شده است که یکی از دلایل اصلی آن وجود بارگاه امام هشتم می باشد که سالانه بیش از 30 میلیون نفر ایرانی و پنج میلیون نفر گردشگر خارجی را که عمده آنها از کشور های عربی می باشند جذب خود کرده و پس از مشهد، گیلان و مازندران به دلیل طبیعت سرسبز، آب و هوای مطبوع، دریا و جنگل رتبه دوم را از آن خود کرده اند که علاوه بر این گیلان و مازندران پایتخت غذای ایران هم محسوب می شوند.

وجود 6000 اثر تاریخی با قدمت صدها و هزاران سال شاید دلیل موجهی بر نامیدن اصفهان به عنوان نصف جهان و بودن سومین شهر توریستی ایران در سال جاری و نام گرفتن پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2017 باشد.

 

اما چرا با وجود رتبه هایی که پیشتر به آن اشاره شد، ایران هنوز نتوانسته جایگاه خوبی را به لحاظ درآمد گردشگری کسب کند و تا کنون به رتبه  93در میان 136 کشور به گفته علی اصغر مونسان  معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بسنده کرده است که لازم به ذکر است با توجه به گزارش مجمع جهانی اقتصاد شاهد صعود 21 رتبه نسبت به

سال 2011 نیز بوده ایم.

خوب است بدانیم ﺷﺎﺧﺺ رﻗﺎﺑﺖ پذیری سفر و گردشگری بر اساس 4 مولفه شامل توانمند سازی محیط،  سیاست های گردشگری، زیر ساخت ها و منابع طبیعی و فرهنگی اندازه گیری می شود که هر یک از آنها تحت مشخصه جزئی تر طبقه بندی می شود و در مجموع شاخص رقابت پذیری سفر و گردشگری 14 معیار را در بر میگیرد.

 

 

با توجه به اینکه یکی از عوامل مهم در شکوفایی اقتصاد کشورها صنعت گردشگری می باشد و همینطور طبق آمار های موجود جهانگردی 10 درصد از درآمد ها و شغل های دنیا را به وجود آورده است و به گزارش روزنامه اعتماد این صنعت جایگاه خود را به عنوان رکن چهارم در اقتصاد جهان تثبیت کرده است پس چرا هنوز نتوانسته ایم با توجه به منابع غنی، در صنعت گردشگری به جایگاه اصلی خود دست یابیم؟؟؟

از نظر کارشناسان این صنعت از توسعه ای که شایسته آن است برخوردار نبوده است و از دلایل آن می توان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در ایران برای جذب سرمایه گذاری در ساخت هتل و سایر منابع جانبی این حوزه، تبلیغات ضعیف، انتشار اخبار منفی ، محدویت های اجتماعی و مذهبی برای گردشگران خارجی، عدم ساماندهی اماکن تاریخی، تنش های سیاسی با بعضی کشور های غربی و زیر ساخت های گردشگری نامناسب به عنوان موانع در رشد صنعت گردشگری در ایران اشاره کرد.

این صنعت که می تواند نقش بسزایی در درآمد زایی و اشتغال زایی در کشورمان ایفا کند تا کنون توانسته رتبه 70 را به لحاظ درآمد زایی به خود اختصاص دهد که با کسب این جایگاه یک هزارم درآمد جهانی حاصل از گردشگری را از آن خود کرده است.

نکته حائز اهمیت این است که با وجود اینکه  در سال های اخیر در زمینه جذب گردشگر هم ضعیف عمل کرده ایم  تا جایی که به گزارش معاونت گردشگری کشور، میزان توریست های وارد شده به کشورمان از تعداد گردشگران خارج شده از کشور کمتر بوده است به طوری که در 6 ماهه نخست سال جاری 2 میلیون و 159 نفر وارد کشور شده و در مقابل آن 3 میلیون و 472 هزار و 692 نفر از کشور خارج شده است که با توجه به این آمار شاهد رشد منفی بوده ایم اما به صورت کلی با توجه به گزارش رئیس جمهور وقت با توجه به مقایسه صنعت گردشگری با ادوار گذشته شاهد رشد 12 در صدی گردشگری در سال 2017 بوده ایم که امید است شاهد رشد روز افزون این صنعت در آینده نه چندان دور باشیم. که بهتر است برای رشد هر چه سریعتر این صنعت به عواملی چون توسعه روز افزون راهها و شبکه حمل و نقل و سهولت در دسترسی آن، ارتقا سطح فرهنگ عمومی، اصلاح قوانین و مقررات و بهبود شرایط کار،رسانه ها، تبلبغات و تکنولوژی،عوامل و شرایط محیط طبیعی توجه کرد.

به گزارش نشریه بلومبرگ کشور ایران یکی از مکان های مناسب برای گردشگران در سراسر جهان می باشد که با توجه به فرآیند بلند مدت و پیچیده برای تقاضای ویزا و شرایط خاص پوشش در ایران باز هم به سایر کشورها توصیه شده و به این نکته نیز که بهترین ماه ها برای بازدید گردشگران اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر و بدترین زمان ایام تعطیلات به دلیل ازدحام و ترافیک بالا می باشد اشاره شده و همینطور این نشریه متذکر شده که ماه رمضان به دلیل برخورداری از آداب و رسوم خاص شاید ماه مناسبی برای سفر گردشگران نباشد.

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد روز 27 سپتامبر (5 مهر) را روز جهانی گردشگری نامگذاری کرده است.

الهام میرزایی

منابع: ایرنا، روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد