کالاهایی که فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را نشانه گرفته اند

به گزارش فناوری فرهنگی، اگرچه نقش اسباب بازی در توانمندسازی جسمی و ذهنی کودکان بر کسی پوشیده نیست اما ماهیت و کارکرد هر کدام از آن ها که در اختیار کودکان قرار می گیرد، اهمیت ویژه ای بر شکل گیری شخصیت روحی و روانی آن ها در بزرگسالی دارد.
در جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی فرصتی پیش آمده است تا برخی از کالاهای فرهنگی غیرمتجانس با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به نمایش گذاشته شود، فضایی که می تواند محل خوبی برای آشنایی خانواده ها و مسئولان برای آشنایی با بخش های مختلف این حوزه باشد.

محصولاتی با کاراکترهای پرطرفدار
در نخستین بخش این غرفه، انواع و اقسام محصولات فرهنگی و اسباب بازی از برندهای مختلف قرار داده شده است. این کالاهای فرهنگی اغلب که با الهام از شخصیت انیمیشن ها و فیلم های پرطرفدار هالیوود توسط تولیدکنندگان داخلی تهیه شده اند که اغلب آن ها با استقبال خوبی از سوی خانواده ها، کودکان و نوجوانان روبرو می شوند.
سعید حسینی؛ مدیر مجمع نوشت افزار ایرانی ـ اسلامی درباره این غرفه توضیح می دهد: «در این بخش 9 انیمیشن پرطرفدار و محبوب مردم ایران به ترتیب اولویت معرفی شده اند که در صدر این فهرست انیمیشن باب اسفنجی با هشت میلیارد دلار درآمد قرار دارد و پس از آن انمیشن های شرک، مرد عنکبوتی، پاندای کونگ فو کار، دیو و دلبر، سیندرلا، وال ائی، سفید برفی و تام و جری رتبه های دوم تا نهم را به خود اختصاص داده اند.»
وی ادامه می دهد: «در بخش های مختلف این بخش، حدود دو هزار محصول فرهنگی از کاراکترهای انیمیشن های معروف در کنار هم چیده شده اند که به تفکیک جنس مانند چوب، فلز، پارچا و کاغذ و پلیمر طبقه بندی شده اند.»
حسینی درباره اهداف شکل گیری غرفه کالاهای فرهنگی غیرمتجانس توضیح می دهد: «هدف اصلی این غرفه خانواده ها هستند تا با آگاهی بیشتری درباره انیمیشن ها، آن ها را برای فرزندان خود انتخاب و خریداری کنند، دومین هدف ما گروه سرمایه گذاران فرهنگی هستند که این غرفه می تواند ظرفیت های تولید کالاهای برندهای مختلف را به آنان معرفی کند.»
وی تاکید می کند: «به عنوان مثال در حالی که از شخصیت باب اسفنجی، همه نوع کالاهایی تا جوراب و دستبند ساخته شده و به بازار عرضه شده است، اما جای شخصیت های انیمیشن های ایرانی و اسلامی در این دسته بندی ها خالی است، در حالی که پتانسیل خوبی در این زمینه وجود دارد.»

السا و آنای محبوب
دومین بخش غرفه کالاهای فرهنگی غیرمتجانس به محبوب ترین انیمیشن خارجی در ایران اختصاص دارد؛ «frozen» یا همان «منجمد» و شخصیت های محبوبش السا و آنا. در این بخش نمادی از یک اتاق خواب کودک تزئین شده است که همه اجزای آن با الهام از السا است، از پرده و فرش و لباس و جوراب تا چراغ خواب و اسباب بازی و پازل و کیک تولد که همه آن ها به تصویر السا مزین شده است.
حسینی درباره این بخش نیز توضیح می دهد: «امروز بسیاری از دختران در سنین کودکی به دلیل علاقه ای که به این انیمیشن دارند، همچنین محبوب بودن شخصیت السا، همه وسایلی را انتخاب می کنند که عکس و تصویر السا بر روی آن باشد.»
وی می افزاید: «خانواده ها نیز بدون هیچ مقاومتی اقدام به خرید اسباب بازی و وسایلی با تصویر شخصیت های این انیمیشن می کنند و دختران در دنیایی از فکر و خیال این شخصیت ها زندگی می کنند. این در حالی است که تولیدکنندگان انیمیشن و فعالان حوزه کودک می توانند شخصیت هایی متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی تولید کنند و پس از آن نسبت به تولید کالاهای فرهنگی مرتبط با آن اقدام کنند.»
البته این انیمیشن فقط در ایران محبوب و مورد علاقه کودکان نیست بلکه در سراسر جهان به عنوان یک انیمیشن محبوب و پرطرفدار شناخته می شود. این انیمیشن درباره 2 خواهر به نام های آنا و السا است که در خانواده‌ای سلطنتی به دنیا آمده‌اند که یکی از آن‌ها یعنی السا دارای قدرت‌های جادویی است.

جمعی از اسباب بازی های نامتجانس
اما سومین و آخرین بخش این غرفه به اسباب بازی هایی اختصاص دارد که همه آن ها ریشه در فیلم های سینمایی آمریکایی و سوپر قهرمان هایشان دارد. عروسک هایی که در سایز و اندازه کودکان شش یا هفت ساله ساخته شده اند یا نمادی از شخصیت های کارتونی باربی هستند.
در این بخش، تعداد زیادی اسباب بازی که برخی از آن ها نیز غیرمتعارف هستند به نمایش گذاشته شده اند که با لوگوهای مختلف تزئین شده اند.
حضور در این غرفه نشان می دهد که امروز کالای فرهنگی صرفاً به کتاب محدود نمی شود و جامعه ما باید با توجه به نیازها و اقتضائات جدید فراتر از کتاب به حوزه های دیگر هم توجه کند، خانواده ها و در کنار آن ها تولیدکنندگان و سرمایه گذاران حوزه های فرهنگی می توانند از ظرفیت هایی که در این حوزه وجود دارد، زیرا کالاهای فرهنگی صرف نظر از هر نوع ارتباط اقتصادی یا اجتماعی دارای ارزش هستند.
سومین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی «جایزه فیروزه» تا یکشنبه 17 دی ماه در محل دائمی نمایشگاه های بوستان گفتگو برپا است.

منبع: حلقه وصل

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد