ما به استانداردسازی در حوزه کالاهای فرهنگی احتیاج داریم

به گزارش فناوری فرهنگی، نیره پیروزبخت در مراسم اختتامیه سومین جایزه کالاهای  فرهنگی فیروزه که امروز ۱۷ دی ماه در بوستان گفتگو برگزار شد، گفته های خود را با این پرسش آغاز کرد که: شاید از خود بپرسید سازمان ملی استاندارد در این مراسم چه می کند. برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید به تعریفی ساده از استاندارد پرداخت که نظم و قاعده ای است که می تواند بر هر چیز حاکم باشد. با این تعریف خود عالم هستی نخستین نمونه استاندارد بودن است و در هر چیز که خداوند خلق کرده قواعد استاندارد ساری و جاری است چرا که هر چیز سر جای خود است.

رئیس سازمان ملی استاندارد به قرابت حوزه فرهنگ و هنر با استاندارد اشاره و بیان کرد: اشکال هفت گانه هنر در همه کشورها مورد توجه است و اینگونه نیست که هنرها فارغ از هر استانداردی ارائه شوند چرا که قراردادهایی در هر هنر نهفته است و این قرارداد همان استاندارد است.

پیروزبخت نظارت بر تولیدات فرهنگی-هنری را ضروری دانست و افزود: در سالهای اخیر به تولید کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی-اسلامی توجه ویژه ای شده است پس باید دستگاه های موثر در این حوزه چون وزارت فرهنگ و ارشاد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین سازمان ملی استاندارد با یکدیگر تعامل داشته باشند تا کالاهایی که تولید می شود به لحاظ کیفی ارتقاء پیدا کند. به هر حال سازمان ملی استاندارد آمادگی این را دارد که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعامل برقرار کند تا محصولات تولید شده علاوه بر رعایت پیوست فرهنگی، استاندارد هم باشند و نمونه این تعامل، تفاهم نامه ای است که میان این دو نهاد بسته می شود.

محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ابراز امیدواری کرد تا جایزه محصولات فرهنگی فیروزه به یک حرکت مداوم در این حوزه تبدیل شود و به بازاریابی برای تولید کنندگان بیانجامد. به عبارتی در درجه اول یک بازار منطقه ای و در مرحله بعد یک بازار بین المللی برای فعالیت های فرهنگی با الگوی اسلامی – ایرانی فراهم شود.

علی فریدونی دبیر جایزه فیروزه هم به آثار ارسال شده به دبیرخانه سومین دوره از این جایزه اشاره کرد و افزود: در این مرحله ۱۶۰۰ اثر پژوهشی به دبیرخانه ارسال شد که از این میان ۲۵۰ اثر به مرحله پایانی رسیدند. همچنین ۸۰۰ اثر در حوزه نوشت افزار، ۳۰۰ اثر در حوزه اسباب بازی و ۳۰۰ اثر در کتاب-اسباب بازی به دبیرخانه ارسال شده است.

مدیر مجامع و فعالیت های فرهنگی وزارت ارشاد، ایجاد رابطه میان تولید کننده، مصرف کننده و معرفی سبک زندگی را از اهداف جایزه فیروزه دانست و افزود: ما نیاز به استانداردسازی، تبلیغ و ترویج کالاهای فرهنگی که متناسب با ارزش های دینی و اعتقادی ما هستند داریم.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد