کالا‌های فرهنگی، کالا‌هایی دیپلماسی، راهبردی و اقتصادی اند

به گزارش فناوری فرهنگی، سید عباس صالحی در مراسم اختتامیه سومین دوره نمایشگاه و جشنواره کالا‌های فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیرزه» افزود: کالا‌های فرهنگی به این خاطر مهم هستند که از زوایای مختلف می‌توان به اهمیت آن‌ها اشاره کرد.

وی اضافه کرد: نخست اینکه کالا‌های فرهنگی کالا‌های راهبردی است چراکه تاثیرگذاری دراز مدتی دارد به طور مثال یک ساعت فیلم می‌بینیم چند ساعت کتاب می‌خوانیم، دو سه ساعت بازی می‌کنیم، اما آثار آن‌ها تا سال‌ها یا حتی تا پایان عمر باقی می‌ماند.

وزیر ارشاد با تاکید براینکه کالا‌های فرهنگی اگر مصرف نشوند بنیان انسانیت انسان را در هم می‌زنند و فرو می‌پاشند گفت: یکی دیگر از دلایل راهبردی بودن کالا‌های فرهنگی این است که مانند محصولات کشاورزی اگر از خارج کشور وارد شود استقلالمان مورد خطر قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مبادلات فرهنگی میان کشور‌ها همیشه بوده و هست، افزود: اگر در فیلم، اسباب بازی و کتابمان وابسته به واردات باشیم استقلال ملی مان باخطر مواجه می‌شود.

صالحی گفت: کالا‌های فرهنگی، کالا‌های دیپلماسی نیز هستند و دیپلماسی رسمی درصدی از دیپلماسی عمومی را تشکیل می‌دهد، اما بخش عمده‌ای از دیپلماسی عمومی، دیپلماسی فرهنگی است که از طریق کالا‌های فرهنگی نمود و گسترش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه کالای فرهنگی صرفا کالا‌هایی هزینه بر نیستند بلکه درآمد آفرین و ارزش افزوده آفرین اند افزود: کالا‌های فرهنگی اگر با ایده و خلاقیت توام شوند می‌توانند به کالای اقتصادی و سود آور تبدیل شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «جایزه فیروزه» تاکنون دستاورد‌های حداقلی، اما با ارزشی داشته است که ایجاد انگیزش و رقابت در میان صاحبان آثار و داوری آثار، فرصت ارتباطی و تعاملی بین تولیدکنندگان با هم و در ارتباط با مصرف کنندگان گوشه‌ای از آن است.

صالحی با تاکید بر گسترش حوزه‌های جایزه فیروزه افزود: در دوره چهارم برگزاری جشنواره و نمایشگاه کالا‌های فرهنگی که سال آینده برگزار می‌شود، حوزه‌های این جایزه توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی همچنین با انتقاد از اینکه حوزه کالا‌های فرهنگی و هنری متولیان متعددی دارد، گفت: صنایع دیگر هر کدام برای خودشان متولی مشخصی دارند، اما صنایع فرهنگی به اعتبار چند وجهی بودنشان مسئول و متولی روشنی ندارند و به همین خاطر یک مجموعه فرادستگاهی نیاز است تا امور آن را سامان دهد.

وزیر ارشاد افزود: به نظر می‌رسد وقت آن است که صنایع و کالا‌های فرهنگی متولی روشنی پیدا کند و دولت باید تکلیفش را با انتخاب متولی روشن کند.

منبع: صداوسیما

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد