بزرگترین اتفاقات صنعت بازی در سال 2017

به گزارش فناوری فرهنگی، سالیانه هزاران خبر در دنیای بازی منتشر می‌شود که شاید برخی از آنها در انتهای سال، ارزش دوباره مرور کردن را داشته باشند. جایی که می‌توان این اخبار و اتفاقات را به عنوان جزئی از یک کل بررسی کرد و تاثیر آنها را روی بازار بازی‌های ویدیویی مشاهده کرد. در حالی که درک کردن برخی از اتفاقات رخ داده در سال 2017 نیاز به تامل بیشتری دارد تا دلیل اصلی آنها پیدا شود اما می‌توان با مطالعه دوباره آنها، از این اتفاقات درس گرفت و آینده دنیای بازی را بیشتر از قبل درک کرد. با وی جی مگ در مرور مهم‌ترین اتفاقات سال 2017 میلادی در صنعت بازی همراه باشید.

بزرگترین اتفاقات صنعت بازی در سال 2017

کنسول‌ها

بدون شک یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال 2017، عرضه Nintendo Switch به بازار بود. تا به امروز ما شاهد عرضه موفق یک کنسول خانگی نبودیم که در عین حال یک کنسول قابل حمل نیز باشد! بعد از عرضه ناموفق Wii U و سرزنش شدن نینتندو در محافل مختلف، آنها با عظمی راسخ به دنبال ساخت کنسول جدید بودند. اینبار نینتندو توانست به فرمولی دست پیدا کند که توسط عموم گیمرها مورد استقبال قرار گرفت. Nintendo Switch شباهت زیادی از لحاظ کلیت به PS4 و Xbox One نداشت و می‌توان گفت که این کنسول دارای شخصیتی کاملا مجزا بود. آخرین باری که نینتندو بازار را کمی تکان داده بود، با عرضه Wii بود و موفقیت Wii باعث شد تا مایکروسافت و سونی نیز مسیر خود را با کمی تغییر همراه کنند. کنسول دیگری نیز در سال 2017 به بازار عرضه شد و به نوعی از آن به عنوان “قوی‌ترین کنسول تاریخ” یاد می‌کنند. Xbox One X در زمینه سخت‌افزار کنسولی، واقعا یک هیولاست. چیزی که می‌تواند هر گیمر حرفه‌ای را برای خرید قلقلک بدهد. کنسول‌های میان نسلی اینبار معادلات نسل‌های شماره دار را با مشکل مواجه کردند و سونی نیز سال گذشته با PS4 Pro همین کار را انجام داد اما به نظر می‌رسد که Xbox One X از لحاظ سخت‌افزاری بسیار پیشرفته‌تر است. مایکروسافت با ساخت Xbox One X ریسک بزرگی را به جان خرید چون آنها فاصله زیادی در نسل حاضر با سونی دارند و بر اساس اطلاعات منتشر شده PS4 توانسته از مرز فروش 70 میلیون واحد گذر کند. مایکروسافت چند مدتی است که از عرضه آمار فروش Xbox One خودداری می‌کند اما تمام شواهد بر این تاکید دارد که آنها از لحاظ فروش کنسول، مقدار بسیار قابل توجهی از سونی عقب افتادند و شاید جبران این فاصله در نسل حاضر امکان‌پذیر نباشد. سونی سال گذشته با عرضه Playstation VR ریسک مشابهی را به جان خرید که بعد از بیش از یک سال در بازار به نظر می‌رسد فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است. PS VR با قیمت بسیار خوبی نسبت به دیگر هدست‌های واقعیت مجازی ساخته و به بازار عرضه شده بود. همچنین در سال 2017 شاهد عرضه Oculus Go بودیم که یک هدست واقعیت مجازی به صورت Stand alone است که با قیمت بسیار خوب 200 دلاری عرضه می‌شود. در بازار رقابتی هدست‌های واقعیت مجازی نیز Oculus Rift با کاهش قیمت، با 400 دلار قابل خرید شد. کنسول بعدی Nintendo SNES Classic Edition بود که بار دیگر تجربه بازی‌های قدیمی در عصر حاضر فراهم کرد. این کنسول در پاییز عرضه شده و توانست به فروش بسیار خوبی دست پیدا کند و در همان چند روز اول نایاب شده بود.

بزرگترین اتفاقات صنعت بازی در سال 2017

بازی‌های بزرگ

اگر بخواهیم صرفا یک بازی بزرگ و پر سر و صدا در سال 2017 را انتخاب کرده و در مورد آن صحبت کنیم، قطعا تمام مباحث مربوط به PlayerUnknown’s Battlegrounds خواهد بود. این بازی که با باگ‌های فراوان، بازده بسیار پایین، مشکلات بی پایان و تنها یک نقشه قابل بازی عرضه شد، توانست نظر میلیون‌ها گیمر را به خود جلب کند. به تازگی این اثر توانست رکورد 3.1 میلیون مخاطب همزمان روی پلتفرم استیم را به خود اختصاص دهد و به یک اثر بی رقیب تبدیل شود. PUBG با ساختار شوتر، اکثریت گیمر‌ها را هدف قرار داده است. سبکی که تقریبا اکثر گیمر‌ها عاشق آن هستند، البته این بازی صرفا یک شوتر نبود بلکه از سبک Battle Royale به خوبی استفاده کرد. صد گیمر در یک نقشه بزرگ مقابل یکدیگر قرار می‌گرفتند و هر کسی که آخرین نفر زنده در نقشه باشد، برنده است. با عرضه Nintendo Switch بار دیگر شاهد عرضه شده آثاری از سری Zelda و Super Mario بودیم. همه چیز دست به دست هم داد تا شاهد عرضه دو بازی فوق‌العاده باشیم. می‌توان موفقیت Switch را مدیون این دو بازی خوش‌ساخت بدانیم که دنیای بازی‌های جهان باز را با اکشن و پلتفرمر ادعام کردند. از Breath of the Wild می‌توان به عنوان یکی از بهترین‌های تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی یاد کرد که نمره‌ها و جوایز زیاد دریافت شده نیز می‌توانند تایید کننده این امر باشند. این بازی نکات زیادی برای ارائه به همه گیمرها داشت اما در نهایت به هواداران بازی‌های شرکت نینتندو بسیار وفادار بود. Super Mario Odyssey نیز با بازگشت خود جان دوباره‌ای به بازی‌های پلتفرمر سه بعدی داد. این اثر ادای احترام به یکی از بزرگترین شخصیت‌های تاریخ دنیای بازی یعنی Mario بود. در کنار شخصیت‌ ماریو، شاهد عرضه دوباره بازی‌هایی از سری Sonic، Megaman و Crash Bandicoot بودیم که به نوعی همگی نمادی از این صنعت در دهه 90 میلادی بودند. البته سال 2017 صرفا سال موفقیت برای همه بازی‌ها نبود. یکی از بزرگترین آثار ناامید‌ کننده امسال بدون شک Mass Effect Andromeda بود که بعد از عرضه رسمی عجله در طراحی و ساخت آن موج می‌زد. Middle-Earth Shadow of War با اینکه اثری بسیار خوش‌ساخت بود نتوانست همانند نسخه اول محبوب ظاهر شود و استفاده از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای و لوت باکس نیز مزید بر علت شدند تا گیمر‌ها آنچنان که باید از این اثر استقبال نکنند. در سمت مقابل آخرین ساخته شرکت بلیزارد که در سال 2016 منتشر شده بود با قدرت به کار خود ادامه داد. شش ماه از عمر این بازی می‌گذشت که وارد سال 2017 شدیم و باید گفت که سال گذشته میلادی بهترین سال برای Overwatch و هوادارن این آن بود. Overwatch توسط بیش از 35 میلیون گیمر بازی شد و توانست به درآمد بیش از یک میلیارد دلار برسد. بلیزارد نیز با عرضه به‌روزرسانی‌ها، شخصیت‌ها و پوسته‌های جدید که همگی به صورت کاملا رایگان عرضه شدند، تمام تلاش خود را برای موفقیت این بازی انجام داد. Overwatch یکی از اهداف اصلی بلیزارد برای تبدیل شدن به یکی از بازی‌های ثابت eSport است. در سمت دیگر نیز استودیو‌های مستقل همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند و در این قسمت نیز شاهد عرضه بازی‌های بسیار خوبی مثل Raukuen، Blackwood Crossing، Last Day of June و … بودیم.

بزرگترین اتفاقات صنعت بازی در سال 2017

اتفاقات بحث‌ برانگیز

شرکت Electronic Arts هیچگاه در سطح مدیریتی و چیزی که گیمر از آنها انتظار دارد، خوب عمل نمی‌کند. بعد از موفقیت بخش Ultimate Team Modes که در فیفا تبدیل به کارخانه سکه‌سازی برای EA شده است، آنها تصمیم گرفتند تا از سیستم لوت باکس و پرداخت درون برنامه‌ای در دیگر بازی‌های بزرگ نیز استفاده کنند. سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای و به خصوص لوت‌ باکس‌ها راه و شیوه‌ای جدید برای کسب درآمد بیشتر برای شرکت‌های بزرگ شدند. استفاده از این مکانیزم در برخی از بازی‌ها مثل Overwatch به گونه‌ای انجام شده که به هسته اصلی گیم‌پلی هیچ ارتباطی نداشته باشند اما Star Wars Battlefront 2 به تنهایی موفق شد با استفاده از این ساختار صرفا برای کسب درآمد، تقریبا همه گیمرها را عصبی کند. این بازی به نوعی طراحی شده بود که سیستم پرداخت درون برنامه‌ای جزئی از هسته اصلی گیم‌پلی بود و گیمر راهی به جز پرداخت پول برای دور زدن آن نداشت. شرکت‌های دیگر نیز با مشکلات مخصوص به لوت باکس درگیر بودند اما خراب‌کاری در زمان عرضه یک بازی مرتبط با دنیای Star Wars چیزی بود که EA را به سیبل گیمر‌ها برای انتقاد تبدیل کرد. این انتقادات به حدی شدت گرفت که باعث شد شرکت‌های Disney و LucasFilms که صاحب Star Wars هستند در روز عرضه این بازی، دخالت کرده و با اعمال فشار کاری کنند که EA این سیستم را به کلی از Battlefront 2 حذف کند. این تصمیم و رویکرد EA در پاسخ به بازخورد کاربران باعث شد که آنها در بازار سهام شاهد ضرر بسیار بزرگ باشند. این مشکل به حدی در رسانه‌ها بازتاب داشت که سیاست مداران کشور‌های مختلف برای جلوگیری از پیاده سازی این سیستم برای حمایت از افراد کم سن و سال‌تر دست به کار شدند. به نظر می‌رسد که شاید این بحث‌ها در نهایت باعث شود که سازندگان برای استفاده از سیستم لوت باکس در بازی‌ها دقت بیشتری به خرج دهند. البته باید گفت که در این میان بازی‌های دیگری هستند که همچنان به راه غلط ادامه می‌دهند و مهم‌ترین آنها Destiny 2 است. یکی دیگر از مباحث داغ سال گذشته، اعتراض صداگذاران و دوبلورها به وضعیت شغلی خود در ساخت بازی‌ها بود. این اعتراضات در ماه‌های اولیه سال 2017 رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت و تبدیل به اعتصاب شد! در نهایت این اعتصاب با توافق‌های انجام شده چند ماه پیش به پایان رسید. وب‌سایت و فروم مخصوص بازی NeoGAF که در سطح جهان بسیار محبوب است چند روز به خاطر مشکلاتی عجیب از دسترس خارج شد. شکایاتی بر علیه صاحب این سایت یعنی Tyler Malka ارائه شده و در این شکایات او به آزار جنسی متهم شده بود. بسیاری ارکان مدیریتی این وب‌سایت بعد از انتشار اتهامات مربوطه کار خود را ترک کردند. البته NeoGAF چند روز بعد دوباره کار خود را از سر گرفت و Malka نیز تمام اتهامات را رد کرد. بسیاری از کاربران فروم NeoGAF به خاطر مشکلات موجود به فروم ResetEra مهاجرت کردند. یکی از اتفاقات جالب سال 2017، انتشار تریلر جدید The Last of Us Part 2 بود که در آن شاهد خشونت بسیار زیادی بودیم. نمایش این تریلر باعث شد تا موج جدیدی علیه نمایش خشونت در بازی‌ها به وجود آید. اگر به یاد داشته باشید در اوایل سال مشکلات حقوقی ZeniMax در مورد ثبت امتیاز Oculus Rift نیز بسیار جالب بود که در این پرونده موسس Oculus یعنی Palmer Luckey به خاطر عدم پیابند بودن به قوانین متهم شد. Luckey کمی بعد از آن اتفاق، شرکت اداره کننده Oculus یعنی فیسبوک را ترک کرد. در این پرونده ZeniMax برنده شد و قرار شد که 500 میلیون دلار غرامت به آنها پرداخته شود. در ادامه سال نیز بسیاری از بازیسازان نسبت به طرح جدید دانلد ترامپ، رئیس جهمور آمریکا که ضد مسلمانان تنظیم شده بود واکنش نشان داده و او را به نژاد‌پرستی متهم کردند.

بزرگترین اتفاقات صنعت بازی در سال 2017

اتفاقات آزار دهنده

شرکت‌های بازی‌ساز نسبت به رفتار‌های مخربی که که روی محصول آنها تاثیر منفی بگذارد، بسیار حساس هستند و برخورد سختی در این موارد انجام خواهند داد. شرکت Epic Games از نوجوانی که متهم به تقلب در Fortnite بود به صورت رسمی شکایت کرد و Niantic روش جدیدی برای خجالت‌زده کردن متقلب‌ها در Pokemon GO پیدا کرد. بلیزارد در شکایت از یک شرکتی که در آلمان مشغول ساختن نرم‌افزار تقلب برای بازی‌های این شرکت بود، پیروز شد و توانست مبلغ 8 میلیون دلار را به عنوان غرامت کسب کند. افرادی که با استفاده از یوتوب به استریم کردن بازی‌ها می‌پردازند، امسال قطعا تجربه خوبی را نداشتند. دیزنی بعد از اتفاقات و بحث‌های نژاد پرستی توسط PewDiePie، تمام ارتباطات خود را با این شخص قطع کرد. PewDiePie البته در نهایت خود را مقصر این مشکل نمی‌دانست و رسانه‌ها را دلیل این مشکلات معرفی کرد.

بزرگترین اتفاقات صنعت بازی در سال 2017

خداحافظی

صنعت بازی، یک صنعت همیشه در حال تغییر است. امسال ما با Kinect که کنترل حرکتی مایکروسافت بود و در نسل قبلی این شرکت تبلیغات زیادی برای آن انجام داد، خداحافظی کردیم. البته Kinect هیچگاه آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفت و مایکروسافت با قبول کردن این مشکل، به تولید این محصول پایان داد. شرکت‌ها و استودیو‌هایی مثل Runic، Visceral، CastAR، Mad Catz و Gazillion به کار خود پایان داده و برای همیشه بسته شدند. همچنین Warner Bros. اتمام کار روی سری Lego Dimensions را مورد تایید قرار داد. Peter Moore که یکی از نماد‌های صنعت بازی به شمار می‌رود امسال EA و صنعت بازی را ترک کرد و به تیم مدیریتی باشگاه فوتبال انگلیسی لیورپول پیوست.

منبع: وی جی مگ

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد