نگاهی به غرفه کالاهای فرهنگی غیرمتجانس؛ کالاهایی که فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را نشانه گرفته‌اند

به گزارش فناوری فرهنگی، محمدجواد حق شناس در بازدید از سومین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی با بیان اینکه جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی روند رو به رشدی در سه سال اخیر داشته است، عنوان کرد: این نمایشگاه بک کار مشترک در میان کسانی است که تولید محتوا می کنند و فرهنگ ملی و ایرانی را برای مصرف کنندگان در سنین مختلف از کودکان تا بزرگسالان شناسایی و فضای مناسب برای تولید آن فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: این نمایشگاه زمینه‌ای است تا کالاهای فرهنگی ایرانی در رقابت با کالاهای خارجی موقعیت ممتاز خود را حفظ و به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران این نمایشگاه را فرصت خوبی برای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران دانست و یادآور شد: جایزه فیروزه و پیوندی که با بخش صنعت می‌خورد موقعیت خوبی است تا سرمایه گذارانی که ایده‌ها را به محصول تبدیل می‌کنند به سراغ این کالاهای فرهنگی بیایند و بتوانند در یک رقابت موقعیت مناسبی را در بازار به دست آورند.

به گفته حق شناس، در این میان با کمک رسانه‌ها برای معرفی این محصولات، جامعه مصرف کننده و تولیدکننده می توانند به این توانایی‌ها اشراف داشته باشند و به ادراک مناسب در این حوزه برسند تا کارهای خود را بسط و توسعه دهند.

وی تاکید کرد: زمانی که محصولات به شکل گسترده تولید می‌شوند، حمایت از تولیدات ملی در راستای دفاع از تولیدات کشور انجام می‌شود و در ادامه از واردات بی رویه جلوگیری می‌شود، این نمایشگاه می‌تواند برای تاکید بر صادرات کالاهای فرهنگی در دستور کار نهادهای فرهنگی قرار گیرد.

* نمایش 800 نوشت افزار در سومین جایزه فیروزه

حمید رحمانی؛ مدیر کارگروه محصولات نمایشگاه و جایزه فیروزه با اعلام این خبر افزود: 800 محصول نوشت افزار به دبیرخانه جایزه فیروزه ارسال شده است که تمام این محصولات ساخت داخل کشور است و توسط تولیدکنندگان داخلی تهیه شده‌اند.

وی ادامه داد: این نوشت افزارها شامل انواع دفاتر تحریر در رده های سنی کودک تا بزرگسال، انواع کیف، جامدادی و کوله پشتی و انواع مداد، مدادرنگی، پاک کن و خودکار هستند که به نمایش گذاشته شده‌اند.

رحمانی با بیان اینکه اغلب این محصولات رویکرد ایرانی ـ اسلامی دارند، گفت: در برخی اسباب بازی ها نمی‌توان ارزش‌های اسلامی و ایرانی را منتقل کرد ولی در نوشت افزارها به دلیل تنوعی که دارند می‌توان به راحتی این ارزش ها را به نمایش گذاشت.

وی یادآور شد: در جایزه فیروزه تلاش اصلی ما ب کالاها و محصولات نوشت افزاری است که بتوانند هویت ایرانی و اسلامی را به شکل درست و گویا منتقل کنند و ما نیز این محصولات را به جامعه معرفی کنیم.

رحمانی با اشاره به روند داوری محصولات نوشت افزار، توضیح داد: آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره فیروزه در روزهای برپایی نمایشگاه توسط داوران خبره و حرفه ای این حوزه داوری می شوند و در روز اختتامیه دو اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر را معرفی خواهیم کرد.

به گفته وی، داوری آثار ارسالی بر اساس محصولات بومی شده با کیفیت خوب و سه عنصر خلاقیت هنری /طراحی، خلاقیت کاربری و خلاقیت در مواد مصرفی انجام خواهد شد.

* نگاهی به غرفه کالاهای فرهنگی غیرمتجانس در سومین جشنواره فیروزه؛ کالاهایی که فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را نشانه گرفته‌اند

یکی از آسیب‌هایی که در سال های اخیر در کمین محصولات فرهنگی سنین مختلف است، حرکت به سمت تولید اسباب بازی و محصولاتی است که رنگ و بوی برندهای خارجی به خود گرفته‌اند. در سومین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی «جایزه فیروزه»، غرفه‌ای با عنوان کالاهای فرهنگی غیرمتجانس تدارک دیده شده است که به معرفی محصولات و کالاهای فرهنگی غیرایرانی می پردازد.

اگرچه نقش اسباب بازی در توانمندسازی جسمی و ذهنی کودکان بر کسی پوشیده نیست اما ماهیت و کارکرد هر کدام از آن ها که در اختیار کودکان قرار می گیرد، اهمیت ویژه ای بر شکل گیری شخصیت روحی و روانی آن ها در بزرگسالی دارد.

در جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی فرصتی پیش آمده است تا برخی از کالاهای فرهنگی غیرمتجانس با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به نمایش گذاشته شود، فضایی که می تواند محل خوبی برای آشنایی خانواده ها و مسئولان برای آشنایی با بخش های مختلف این حوزه باشد.

* محصولاتی با کاراکترهای پرطرفدار

در نخستین بخش این غرفه، انواع و اقسام محصولات فرهنگی و اسباب بازی از برندهای مختلف قرار داده شده است. این کالاهای فرهنگی اغلب که با الهام از شخصیت انیمیشن‌ها و فیلم های پرطرفدار هالیوود توسط تولیدکنندگان داخلی تهیه شده اند که اغلب آن‌ها با استقبال خوبی از سوی خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان روبرو می‌شوند.

سعید حسینی؛ مدیر مجمع نوشت افزار ایرانی ـ اسلامی درباره این غرفه توضیح می‌دهد: «در این بخش 9 انیمیشن پرطرفدار و محبوب مردم ایران به ترتیب اولویت معرفی شده‌اند که در صدر این فهرست انیمیشن باب اسفنجی با هشت میلیارد دلار درآمد قرار دارد و پس از آن انمیشن‌های شرک، مرد عنکبوتی، پاندای کونگ فو کار، دیو و دلبر، سیندرلا، وال ائی، سفید برفی و تام و جری رتبه‌های دوم تا نهم را به خود اختصاص داده‌اند.»

وی ادامه می‌دهد: «در بخش‌های مختلف این بخش، حدود دو هزار محصول فرهنگی از کاراکترهای انیمیشن‌های معروف در کنار هم چیده شده‌اند که به تفکیک جنس مانند چوب، فلز، پارچا و کاغذ و پلیمر طبقه بندی شده‌اند.»

حسینی درباره اهداف شکل گیری غرفه کالاهای فرهنگی غیرمتجانس توضیح می‌دهد: «هدف اصلی این غرفه خانواده‌ها هستند تا با آگاهی بیشتری درباره انیمیشن‌ها، آن‌ها را برای فرزندان خود انتخاب و خریداری کنند، دومین هدف ما گروه سرمایه گذاران فرهنگی هستند که این غرفه می‌تواند ظرفیت‌های تولید کالاهای برندهای مختلف را به آنان معرفی کند.»

وی تاکید می‌کند: «به عنوان مثال در حالی که از شخصیت باب اسفنجی، همه نوع کالاهایی تا جوراب و دستبند ساخته شده و به بازار عرضه شده است، اما جای شخصیت های انیمیشن‌های ایرانی و اسلامی در این دسته بندی‌ها خالی است، در حالی که پتانسیل خوبی در این زمینه وجود دارد.»

* السا و آنای محبوب

دومین بخش غرفه کالاهای فرهنگی غیرمتجانس به محبوب‌ترین انیمیشن خارجی در ایران اختصاص دارد؛ «frozen» یا همان «منجمد» و شخصیت‌های محبوبش السا و آنا. در این بخش نمادی از یک اتاق خواب کودک تزئین شده است که همه اجزای آن با الهام از السا است، از پرده و فرش و لباس و جوراب تا چراغ خواب و اسباب بازی و پازل و کیک تولد که همه آن ها به تصویر السا مزین شده است.

حسینی درباره این بخش نیز توضیح می‌دهد: «امروز بسیاری از دختران در سنین کودکی به دلیل علاقه‌ای که به این انیمیشن دارند، همچنین محبوب بودن شخصیت السا، همه وسایلی را انتخاب می کنند که عکس و تصویر السا بر روی آن باشد.»

وی می افزاید: «خانواده‌ها نیز بدون هیچ مقاومتی اقدام به خرید اسباب بازی و وسایلی با تصویر شخصیت‌های این انیمیشن می‌کنند و دختران در دنیایی از فکر و خیال این شخصیت‌ها زندگی می‌کنند. این در حالی است که تولیدکنندگان انیمیشن و فعالان حوزه کودک می‌توانند شخصیت‌هایی متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی تولید کنند و پس از آن نسبت به تولید کالاهای فرهنگی مرتبط با آن اقدام کنند.»

البته این انیمیشن فقط در ایران محبوب و مورد علاقه کودکان نیست بلکه در سراسر جهان به عنوان یک انیمیشن محبوب و پرطرفدار شناخته می شود. این انیمیشن درباره 2 خواهر به نام های آنا و السا است که در خانواده‌ای سلطنتی به دنیا آمده‌اند که یکی از آن‌ها یعنی السا دارای قدرت‌های جادویی است.

* جمعی از اسباب بازی‌های نامتجانس

اما سومین و آخرین بخش این غرفه به اسباب بازی هایی اختصاص دارد که همه آن ها ریشه در فیلم های سینمایی آمریکایی و سوپر قهرمان‌هایشان دارد. عروسک‌هایی که در سایز و اندازه کودکان شش یا هفت ساله ساخته شده‌اند یا نمادی از شخصیت‌های کارتونی باربی هستند.

در این بخش، تعداد زیادی اسباب بازی که برخی از آن ها نیز غیرمتعارف هستند به نمایش گذاشته شده اند که با لوگوهای مختلف تزئین شده‌اند.

حضور در این غرفه نشان می‌دهد که امروز کالای فرهنگی صرفاً به کتاب محدود نمی‌شود و جامعه ما باید با توجه به نیازها و اقتضائات جدید فراتر از کتاب به حوزه‌های دیگر هم توجه کند، خانواده‌ها و در کنار آن‌ها تولیدکنندگان و سرمایه گذاران حوزه‌های فرهنگی می توانند از ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، زیرا کالاهای فرهنگی صرف نظر از هر نوع ارتباط اقتصادی یا اجتماعی دارای ارزش هستند.

منبع: تنکابن24

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد