انیمیشن “من پهلوانم” فرهنگ پهلوانی کرمانشاه را به نمایش می‌گذارد

به گزارش فناوری فرهنگی، انیمیشن‌سازی در ایران جز آثار هنری است که در ساخت آن با وجود مخاطبان بسیار بی‌مهری شده است اما انیمیشن «من پهلوانم» آمده تا با بهره‌گیری از مولفه‌های تغییر شکل، خلق موجودات خیالی، آشنایی‌زدایی و غیره بتواند یک مجموعه ناب را برای برآورده کردن نیازهای مخاطبان به انیمیشن برآورده کند. این انیمیشن که با تکنیک سه بعدی رایانه‌ای تولیده شده درباره پهلوان جوانی است که برای کسب مقام قهرمانی و پهلوانی شروع به کشتی گرفتن می‌کند که در این راه موضوعاتی به‌وجود می‌آید. مجموعه انیمیشن من پهلوانم ساخته شده در استودیو بازی و انیمیشن «گلا» و تهیه شده در شبکه زاگرس است. گفت‌وگویی با امیر محمدی تهیه کننده و مدیر فنی این انیمیشنی داشته‌ایم که این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

تسنیم: ایده اصلی ساخت انیمیشن «من پهلوانم» از چه کسی بود.

 محمدی: درباره ایده این اثر نمی‌شود گفت ایده اصلی کار یک نفر بوده چون من طرح اولیه را دادم بعد با کمک نویسنده طرح اصلی کار شکل گرفت.

تسنیم: در مورد محتوای انیمشین من پهلوانم و هدف از ساخت این سریال بفرمایید.

محمدی: من پهلوانم یک انیمیشن سه بعدی در دوازده قسمت است که میانگین هر قسمت 18 دقیقه است. داستان این اثر به 120 سال پیش در کرمانشاه بر می‌گردد که درآن نوجوان روستایی به اسم فرهاد با فروش داروهای گیاهی امرار معاش می‌کند که به‌دلیل علاقه برای مسابقات کشتی به کرمانشاه می‌آید و هنگام کشتی با یک رقیب ناجوانمرد آسیب می‌بیند ولی فردی به اسم حکیم حیدر کمکش می‌کند تا سلامتی خود را به دست بیاورد و دوباره کشتی بگیرد.

هدف اصلی از داستان این بود که فقط زور و بازو برای پهلوان شدن کافی نیست، بلکه پهلوان اصلی کسی است که سجایای اخلاقی داشته باشد و در این داستان فرهاد به ارزشهای اخلاقی دست پیدا می‌کند.

تسنیم : ساخت این انیمیشن چقدر طول کشید و آیا عوامل سازنده کرمانشاهی هستند؟

محمدی: پیش تولید این کار سه سال طول کشید، چون طرح را باید تهران تأیید می‌کرد و تولید نیز دو سال طول کشید که در مجموع برای انیمیشن من پهلوانم پنج سال زمان صرف شد. بله همه عوامل از جوانان بومی استان کرمانشاه هستند.

تسنیم: چند نفر در ساخت این انیمیشن حضور داشتند؟

محمدی: عوامل تولید کار و مدیر بخشهای مختلف 20 نفر هستند ولی در کل 50 نفر در این کار با ما همکاری داشتند که نویسندگی را محسن مرادی، کارگردانی را کامران رضایی، طراح کاراکتر را روزبه فتاحی، مدیریت مدل‌سازی و بافت‌دهی را حدیث پاک‌نیا، مدل‌سازی را مریم زرتاب، خدیجه احمدی و مریم محبت برعهده داشتند.

از سایر عوامل سازنده این اثر می‌توان به مدیر رندر و نورپردازی سجاد شیرزادی، مدیر صدا فرزانه رنجبری، حسین حیدری و علیرضا شمسی، موسیقی وحید نظری کرمانشاهی، انیماتور مرتضی جعفرزاده، هوشیار قادری، سهیل منصوری و عباس حمیدی اشاره کنم.

تسنیم: برای ساخت این انیمیشن چقدر هزینه شده است؟

محمدی: در حدود 150 میلیون تومان برای ساخت این انیمیشن هزینه شده است. البته هزینه واقعی این مجموعه چهار برابر بود ولی هزینه تولید این انیمیشن کاهش پیدا کرد. کسانی که در تولید این انیمیشن حضور دارند به خاطر علاقه به انیمیشن‌سازی است زیرا با این بودجه خیلی سخت است که اعضای سازنده این مجموعه را از لحاظ مالی حمایت کرد.

تسنیم: کارهای ساخت مجموعه شما چه رتبه‌هایی در جشنواره‌ها داشته است و این رتبه را برای چه انیمیشنی دریافت کردید؟

محمدی: مجموعه ما در جشنواره رسانه‌های دیجیتال سالهای 90، 91 و 92 رتبه یک کشوری در زمینه تولید انیمیشن را کسب کرد که رتبه برتر برای انیمیشن کوتاه «قصه‌های بازار» بود که این اثر مقدمه‌ای برای تولید انیمیشن من پهلوانم شد.

تسنیم: با وجود علاقه‌ای که در مخاطبان برای انیمیشن وجود دارد چرا تولید آن در کشور کم است؟

محمدی: همه کسانی‌ که انیمیشن‌سازی می‌کنند مشکل اصلی که با آن روبه‌رو هستند حمایت مالی و معنوی است اما متاسفانه حمایتهای مالی برای تولید انیمیشن زیاد نیست و رغبت کمی برای ساخت انیمیشن داخلی وجود دارد. البته ناگفته نماند مسئولان در ساخت انیمیشن من پهلوانم حمایتهای زیادی کردند ولی بودجه‌ای که برای ساخت این کار لحاظ شد خیلی کم بود در حالی‌که اگر بودجه بیشتر به این کار اختصاص داده بودند این انیمیشن با کیفیت بیشتری تولید می‌شد.

فصل دوم انیمیشن من پهلوانم با کیفیت بهتری ساخته می‌شود چون همه اعضا به تکنولوژی دست پیدا کرده‌اند که کاری با کیفیت بین‌المللی تولید کنند و اینکه با فعالیت رشته انیمیشن و بازی‌سازی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای این حرفه و هنر در استان کرمانشاه توسعه خواهد یافت.

منبع: تسنیم

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد