گوگل تعدادی از بازی‌ها را به دلیل نمایش تبلیغات غیراخلاقی از فروشگاه گوگل پلی حذف کرد

به گزارش فناوری فرهنگی، پس از آن‌ که شرکت امنیتی چک‌پوینت یک باگ مخرب را کشف کرد که در صفحات تبلیغاتی برخی بازی‌ها اقدام به نمایش محتوای غیراخلاقی می‌کرد، کمپانی گوگل ۶۰ مورد از این بازی‌ها را که دارای مشکلاتی این چنینی بودند از فروشگاه گوگل پلی حذف کرد. بسیاری از این نرم‌افزارها کودکان را هدف قرار داده بودند.

برخی از این برنامه‌ها جزیی از نرم‌افزارهای پر مخاطبی بودند که بیش از یک میلیون بار دانلود شده‌اند. نرم‌افزارهایی مانند Five Nights Survival Craft و بازی McQueen Car Racing که بر پایه کاراکتر اصلی انیمیشن ماشین‌ها تولید شده است. طبق ادعای چک‌پوینت، بدافزار موجود در این نرم‌افزارها که خوک بالغ یا Adult Swine نام دارد، با نمایش تبلیغات نامناسب و پورنو کاربران را فریب می‌دهد تا بدین وسیله آن‌ها را به نصب نرم‌افزارهای امنیتی تقلبی مجاب کند.

هم‌چنین این بدافزار تلاش می‌کند تا کابران را تشویق کند که حساب کاربری خود را به نوع سرویس ویژه ارتقا داده و از این طریق حساب‌شان را شارژ کنند. یکی از سخنگویان گوگل در همین خصوص به Financial Times اعلام کرده:

ما چنین برنامه‌هایی را از فروشگاه خود حذف کرده و حساب کاربری توسعه دهنده آن‌ها را نیز غیر فعال کردیم. به علاوه ما هشدارهای جدی خود را به تمام کسانی که این نرم‌افزارها را نصب کرده‌اند ادامه خواهیم داد. هم‌چنین ما از خدمات موسسه چک‌پوینت برای کمک به حفظ امنیت کاربران قدردانی می‌کنیم.

این بدافزار پس از آن‌ که کدک‌هایش بر روی دستگاه قربانی نصب شد، منتظر می‌ماند تا قربانی دیوایس خود را بازگشایی کرده تا فعالیت‌های مخربانه خود را آغاز کند. برخی از کاربرانی که قربانی اقدامات این بدافزار بوده‌اند تجربیات خود را در گوگل پلی بیان کردند. یکی از این افراد گفته است: این برنامه‌ها را برای کودکان خود نصب نکنید. من این کار را انجام دادم و پسرم یکی از این نرم‌افزارها را اجرا کرد. پس از آن دسته‌ای از تصاویر پورنو به نمایش در آمد.

چک‌پوینت اشاره کرد که پیکربندی این باگ به گونه‌ای است که به آن امکان پنهان کردن بدافزار از لیست نرم‌افزارها را می‌دهد تا بدین طریق مانع حذفش از دیوایس توسط قربانی شود. برخی از این برنامه‌‌ها نیز اخطارهایی دروغین از قبیل آلوده شدن دستگاه به ویروس را نمایش می‌دهند و کاربر را مجبور می‌کنند که یک آنتی‌ویروس را که در اصل تقلبی است، از طریق یک لینک که آن هم آلوده به بدافزار است دانلود کنند.

 

برخی دیگر از این نرم‌افزارها نیز در تبلیغات خود از کاربران شماره تلفنشان را درخواست می‌کنند تا برای دریافت جایزه با آن‌ها تماس گرفته شود. پس از این که قربانی در دام آن‌ها اسیر شد از شماره تلفن او برای ثبت‌نام در برخی از سرویس‌های ویژه استفاده می‌شود. بد نیست بدانید گوگل یک ویژگی امنیتی به نام Google Play Protect دارد که نرم‌افزارها را هنگامی که آماده دانلود می‌شوند بررسی می‌کند. به علاوه، دستگاه کاربران به منظور وجود نرم‌افزارهای خطرناک و حذف این بدافزارها در فواصل زمانی معین توسط این برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گوگل در بیانیه‌ای اشاره می‌کند که فروشگاه گوگل پلی دارای بخشی به نام Family collection بوده که به والدین کمک می‌کند تا از رده سنی مناسب برای هر نرم‌افزار مطلع شوند. به علاوه یک نرم‌افزار مخصوص برای خانواده‌ها نیز وجود داشته که به امنیت و مدیریت نرم‌افزارهایی که کودکان از آن‌ها استفاده می‌کنند کمک خواهد کرد. در این لینک می‌توانید لیست نرم‌افزار‌های آسیب‌زا را که چک‌پوینت منتشر کرده مشاهده کنید.

منبع: آی تی رسان

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد