با حذف بازی‌های خارجی، علاقه‌مندان را از مارکت ایرانی می‌رانیم

به گزارش فناوری فرهنگی، مدیر بازاریابی یک مارکت داخلی گرفتن عوارض از بازی‌های خارجی را راهکار نامناسبی برای حمایت از تولید بازی ایرانی دانست و گفت: این کار، علاقه‌مندان را از مارکت‌های رسمی داخل کشور به مارکت‌های خارجی و کانال‌های غیررسمی سوق می‌دهد و نتیجه آن خروج ۱۰۰ درصدی ارز از کشور است.

امین امیرشریفی، با اشاره به استانداردهای دوگانه‌ای که درباره ارائه مجوز به بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد، اظهار کرد: برای مثال بنیاد ملی بازی‌ها به ما می‌گوید یک بازی را حذف کنیم، اما آن بازی در نسخه کامپیوتری با هولوگرام بنیاد منتشر شده و فروخته می‌شود. چنین مواردی در بحث ارائه مجوز ذهنیت را به این سمت می‌برد که سلیقه‌ای برخورد می‌شود و می‌خواهند به مارکت‌هایی مانند کافه بازار برای دریافت عوارض و غیره فشار وارد کنند.

وی با بیان اینکه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر یک هدف تاکید می‌کند و آن حمایت از تولید بازی ایرانی است، افزود: ما هم این هدف را قبول داریم و شاید بتوانیم ادعا کنیم بزرگترین مرجعی که در راستای این هدف فعالیت کرده هستیم، زیرا یک مارکت شفاف برای انتشار بازی‌ها ایجاد شده، اتفاقی که در بازی‌های کامپیوتری نیفتاد و انتشار بازی‌های کرک‌شده با هولوگرام بنیاد، امکان توسعه و تولید بازی pc در ایران را حذف کرده و عملا رشدی در تولید بازی pc نمی‌بینم. در صورتی که آمارها نشان می‌دهد در حوزه بازی موبایلی چه شرکت‌هایی تولید شدند و چه بازی‌هایی توسعه پیدا کردند. در سال ۱۳۹۵، تعداد بازی‌های ایرانی حدود ۱۰۰ درصد و درآمد آنها هم حدود ۱۳۵ درصد  افزایش پیدا کرده است.

گرفتن عوارض، قیمت بازی‌های خارجی را افزایش می‌دهد

او همچنین گرفتن عوارض از بازی‌های خارجی را راهکار نامناسبی دانست و گفت: عوارض از بازی‌های خارجی، قیمت برای مصرف‌کننده را در کانال‌های رسمی افزایش می‌دهد، در حالی که کانال‌های غیررسمی متعددی برای فروش بازی‌های خارجی وجود دارد. می‌توان به مارکت‌های داخلی گفت برای بازی‌ها عوارض دهند اما سایت‌هایی که جم فروشی می‌کنند یا مارکت‌هایی مانند گوگل‌پلی و اپ‌استور که بدون مجوز داخلی و بدون اینکه در ایران رسمیتی داشته باشند، کار کرده و مردم هم از آنها استفاده می‌کنند، عوارضی نمی‌دهند.

امیرشریفی ادامه داد: این موضوع تنها در مارکت رسمی خود را نشان می‌دهد و به رقابت ما با آن مارکت‌ها و سایت‌های غیررسمی لطمه زیادی می‌زند. در حال حاضر مالیات‌هایی که پرداخت می‌شود با سهم مارکت و ناشر که مجموعا گاهی بیش از ۵۰ درصد فروش می‌شود، در کشور می‌ماند و سهمی هم به بازی‌ساز خارجی داده می‌شود. اما با گرفتن عوارض، تمامی پول از کشور خارج می‌شود و نتیجه آن خروج ۱۰۰ درصدی ارز است.

او ادامه داد: همچنین عملا کاربران را از محل‌های رسمی فروش مثل مارکت‌های کافه بازار و غیره به سمت مارکت‌های خارجی و کانال‌های غیررسمی سوق دادیم که عوارضی پرداخت نمی‌کنند و چون ارزان‌تر هستند، برای مصرف‌کننده هم جذاب‌ترند. از طرفی اینجا دیگر هیچ نظارتی بر محتوا وجود ندارد و اهداف دیگر دولت برای توسعه کسب‌وکارهای رسمی و معتبر هم زیر سوال می‌رود.

وی ایجاد کانال‌های غیررسمی را ضربه زدن به کانال‌های رسمی دانست و گفت: بنیاد در لایحه بودجه امسال حدود ۲۵ میلیارد تومان برای خود بودجه از طریق عوارض قرار داده است که سال گذشته حدود ۹ میلیارد تومان بود. این که این بودجه چطور قرار است توزیع شود و چه برنامه‌ای برای رسیدن به هدف اصلی که توسعه بازی ایرانی است وجود دارد، توسط بنیاد برنامه‌ای ارائه نشده و برای فعالیت‌های گذشته‌اش هم گزارشی داده نشده است. در حالی که ما مدتی است راه‌حل‌های جایگزینی ارائه دادیم که هنوز به عرصه اجرا نرسیده است؛ اینکه بنیاد به جای تلاش برای گرفتن عوارض که پولی جمع و سپس توزیع شود، بهتر است بازی‌های ایرانی را از مالیات و ارزش افزوده از معاف کند.

با معافیت مالیاتی از صنایع جدید حمایت کنید

مدیر بازاریابی کافه‌بازار ادامه داد: در حال حاضر هم بازی‌های داخلی و هم خارجی مالیات می‌پردازند. می‌توان برای حمایت از بازی‌های داخلی، ۹ درصد مالیات را از بازی‌های ایرانی برداشت و این معافیت را برای مدت دو تا پنج سال برای بازی‌های داخلی قائل شد، در حالی که بازی‌های خارجی همچنان این مبلغ را بپردازند. این حمایتی است که در همه جای دنیا صورت می‌گیرد و با معافیت‌ها از صنایع جدیدشان حمایت می‌کنند تا رشد کنند. توزیع این پول هم عادلانه می‌شود و به هر بازی کمک می‌کند که این ۹ درصد را سرمایه‌گذاری کند و برای بهبود کیفیت بازی‌ها و توسعه آنها به کار گیرد و در دریافت و توزیع آن هم شائبه‌ای نخواهد بود.

امیرشریفی در پاسخ به اینکه آیا مجوزهایی که از طریق اسرا (نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها توسط بنیاد) داده می‌شود پاسخگو نیست، گفت: اصولا خود کافه بازار سعی می‌کند بر اساس قوانین کشور و محتوایی که مجاز است، محتوایی که با فرهنگ و قانون هم‌خوانی دارد را منتشر کند. اما با توجه به اینکه تعداد بازی‌های موبایل زیاد است و روزانه بازی‌های زیادی در دنیا و کشور منتشر می‌شود، از ظرفیت بنیاد خارج است که بخواهد سریعا به آنها مجوز بدهد. از طرفی اگر بازی‌ها بخواهند چند ماه دنبال مجوز گرفتن باشند عملا از بین می‌روند.

وی ادامه داد: قرار شد پس از انتشار بازی‌ها به آنها رده‌بندی سنی داده شود که از دو سال پیش تاکنون تنها نیمی از بازی‌ها از طرف بنیاد بررسی شدند و رده‌بندی سنی گرفتند و به نظر می‌رسد سرعت کمی کند است. از طرفی اگر سیستمی که داده می‌شود برای حذف بازی موجه بوده و قوانین مشخصی داشته باشد و سلیقه‌ای نباشد، ناشر آن موارد را اصلاح می‌کند یا اگر قابل اصلاح نباشد، ما بازی را حذف می‌کنیم، اما موارد زیادی بوده که مشکلات جدی داشته و به نظر با آنها برخورد سلیقه‌ای شده است. از اول مهرماه امسال لیست‌هایی از بنیاد برای ما ارسال می‌شد که شامل بیش از ۵۰۰ بازی بوده و اعلام کردند که این بازی‌ها باید از کافه‌بازار حذف شوند. در صورتی که حذف این بازی‌ها به مارکت ما صدمه بسیاری می‌زند.

او با بیان اینکه اگر بازی‌ها را با این حجم انبوه از کافه بازار حذف کنیم، عملا به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم، اظهار کرد: برای حذف بازی، تعامل با سازنده، ناشر، شفاف‌سازی و استانداردسازی قوانین، می‌تواند کمک کند. در حال حاضر  بسیاری کاربران از مارکت‌های ایرانی استفاده می‌کنند زیرا محتوایی که می‌خواهند تا حدی در دسترس‌شان است. اگر این محتوا حذف شود، علاقه‌مندان را از بازار می‌رانیم و آنها به سمت دانلود از مارکت‌هایی مانند گوگل‌پلی سوق می‌دهیم که در کشور ما غیررسمی هستند و نظارتی بر آنها وجود ندارد. آنگاه همان اتفاقی که برای تلگرام افتاده و جنجال‌ها برای اینکه آن را فیلتر کنیم یا نکنیم برای مارکت‌های خارجی هم مطرح می‌شود.

منبع:آرمان اقتصادی

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد