عوارض بازی‌های خارجی، از کیفیت داخل نمی‌کاهد

به گزارش فناوری فرهنگی، حمزه آزاد  با بیان اینکه در سال‌های گذشته بازی‌سازی در کشور به سمتی رفته که دیگر نمی‌توان بازی کامپیوتری تولید کرد، گفت: به همین دلیل بازی‌سازها به سمت بازی‌های موبایلی روی آورده‌اند. مارکت‌های مطرح مانند کافه بازار در کشور وجود دارند که بازی‌های خانگی را به صورت فارسی‌شده در مارکت‌شان قرار می‌دهند. این مارکت‌ها حتی گاهی بازی‌های پرفروش را به صورت انحصاری منتشر کرده و به ناشران دیگر اجازه انتشار نمی‌دهند. این بازی‌های فارسی‌شده خیلی راحت وارد کشور شده و مارکت‌ها سود خوبی از آن‌ها می‌برند بدون آنکه عوارضی بپردازند.

وی با بیان اینکه نظارتی برروی انتشار بازی‌های موبایلی قبل از انتشار وجود ندارد افزود: زمانی که یک بازی منتشر می‌شود، اگر مشکلی داشته باشد، به آن‌ها تذکر داده شده و بازی را اصلاح می‌کنند اما این قانون که در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد به صورت مدون اجرایی نمی‌شود.

این بازی‌ساز با اشاره به طرح دریافت عوارض از بازی‌های خارجی اظهار کرد: این طرح باعث می‌شود عوارض از بازی‌های خارجی وارد صندوقی شده و به صنعت گیم ایران از لحاظ کارهای زیرساختی، صادرات و تبلیغات بازی‌ها کمک کند. در حال حاضر بازی‌های ایرانی در شرایط نابرابری قرار دارند، آنها تریبونی ندارد و حتی صداوسیما هم برای معرفی بازی‌ها پول دریافت کرده و سخت‌گیرانه برخورد می‌کند. در حالی که بازی خارجی خیلی راحت در ایران منتشر می‌شود، آن‌ها پرداخت ریالی دارند و در صداوسیما هم تبلیغ می‌شوند.

آزاد، کافه‌بازار را اصلی‌ترین مارکت آنلاین ایران در بازی موبایلی دانست و گفت: بازی خارجی به محض انتشار در صفحه اول کافه‌بازار قرار می‌گیرد، زیرا برروی این بازی کار شده و سود بیشتری هم برای بازار دارد. با اخذ عوارض، شفاف‌سازی مالی هم انجام می‌شود و این عوارض به زیرساخت تبلیغات بازی‌های ایرانی کمک می‌کند و باعث می‌شود بازی ایرانی خود را نشان دهد. کشورهایی مانند هند، ژاپن و کره، هر کدام قوانینی دارند و برخی حتی تا چند سال واردات برخی از بازی‌ها و کنسول‌ها را به کشور بسته‌اند تا صنعت داخلی‌شان شکل گیرد.

گران شدن بازی‌ها با دریافت عوارض، جوسازی‌ است

این بازی‌ساز موضوع فیلتر بازی‌های خارجی را جوسازی مارکت‌ها دانست و بیان کرد: اینکه اعلام شده بود قرار است بازی‌ها فیلتر و یا گران شوند، جوسازی مارکت‌هاست و اصلا صحت ندارد. وقتی یک محصول می‌خواهد در کشور منتشر شود، باید طبق قوانین کشور باشد. ما هم در جمهوری اسلامی قوانینی داریم که باید رعایت شوند. موارد نامناسبی در کافه بازار بوده که با تذکرات زیاد اصلاح شده است.

آزاد در پاسخ به اینکه آیا مصرف‌کننده عوارض بازی‌های خارجی را می‌پردازد، گفت: عوارض بازی‌های خارجی یا باید از ناشر بازی گرفته شود یا از مارکت‌ها و مصرف‌کننده نباید آن را بپردازد. این بازی‌ها با مقرراتی در کشورها منتشر می‌شوند و مالیات می‌پردازند. ناشر بازی یا مارکت باید این هزینه را بدهد که یک امتیاز مثبت برای تولیدکننده داخلی است. زیرا سرمایه‌گذار اگر بداند یک سری قوانین و امتیاز مثبت برای بازی‌های داخلی وجود دارد، برای سرمایه‌گذاری رغبت می‌کند.

وی عوارض اخذ شده را کمکی به حوزه گیم داخلی دانست و گفت: ما نمی‌گوییم این پول در تولید هزینه شود اما با اخذ عوارض خیال بازی‌ساز راحت است که اگر یک بازی خوب بسازد، می‌تواند درباره آن اطلاع‌رسانی کند و انتشار خارج از کشور هم داشته باشد. در حال حاضر کشور ما در موقعیت حساسی قرار دارد و به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم بازی‌های ایرانی را با پرداخت دلاری در مارکت‌های خارجی مانند گوگل پلی و اپ‌استور منتشر کنیم اما خارجی‌ها به راحتی این کار را در ایران انجام می‌دهند. بنابراین باید شرایطی در نظر گرفته شود که بتوان از بازی‌های داخلی برای صادرات و تجاری سازی دیده شدن حمایت کرد.

این بازی‌ساز با بیان اینکه کسی که از مارکت داخلی و ریالی پرداخت می‌کند به سمت مارکت خارجی نمی‌رود، توضیح داد: برای مارکت خارجی باید کارت هدیه (gift card) داشت و دردسرهایی وجود دارد. همچنین با بررسی بازی‌ها در مارکت ایرانی درمی‌یابیم که این بازی‌ها با دلار ارزان‌تر منتشر می‌شوند و این خودخواهی است که ناشر بخواهد هزینه عوارض به گیمرها تحمیل کند. ناشرها و مارکت‌ها در دنیا یکسری وظایف دارند و اینکه بخواهند بازی را گران‌تر از گوگل پلی بدهند، خلاف است. پرداخت عوارض باید به عنوان یک فرهنگ در کشور جا بیفتد. از طرفی اگر ناشران نخواهند پرداخت عوارض را بر عهده بگیرند، ضرر می‌کنند زیرا کاربر کمتری جذب آنها می‌شود.

آزاد در پاسخ به اینکه آیا پرداخت عوارض از بازی‌های خارجی امکان رقابت بازی‌های داخلی را کم نمی‌کند، گفت: عوارض هیچ تاثیری در کیفیت بازی داخلی ندارد و رقابت همچنان وجود دارد. بازی خارجی به هر حال وارد کشور می‌شود و با پرداخت عوارض تنها ۱۰ درصد از سودش کم می‌شود اما انحلال این طرح باعث می‌شود سود مارکت‌ها بیشتر شود. از طرفی قرار نیست پولی به بازی‌ساز داده شود و حمایت‌ها در قالب زیرساخت و تقویت سرور بازی‌هاست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر ردیف مشخصی برای گیم ایران وجود ندارد و بازی‌سازی دارای یک رسانه رسمی نیست. البته ما در حال تشکیل تشکل خانه بازی‌سازان هستیم و اساسنامه آن در حال تنظیم است که تشکل‌های بازی‌ساز و مطالبات آنها از این طریق و با تعاملاتی که با بنیاد بازی‌های رایانه‌ای صورت می‌گیرد، پیگیری شود. همچنین نظارت برای هزینه‌کرد عوارض هم توسط این تشکل که مجموع فعالان بازی‌ساز و افراد حقیقی در آن حضور دارند، انجام شود.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد