بررسی صنعت انیمیشن در آمریکا

به گزارش فناوری نرم و فرهنگی، با نگاهی به جدول پر فروش ترین انیمیشن های سال های اخیر در می یابیم که اکثر این آثار محصول کشور آمریکا می باشند که هر کدام به تنهایی توانسته اند نقش بسزایی در افزایش در آمد  ناخالص این کشور ایفا کنند.

لک لک ها، قطار قطبی، گربه ها نمی رقصن، ریو، ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی، آپ، توربو، ماداگاسکار، شرک، پینوکیو، عصر یخبندان، همه نمونه های موفق انیمیشن می باشند که محصول کشور آمریکا بوده و جزو پنجاه انیمیشن برتر دنیا قرار گرفته اند.

محتوای خوب، کیفیت بالا، طراحی کاراکتر مناسب و.. همه نمونه هایی از یک انیمیشن خوب است که به صراحت می توان گفت شاهد این ویژگی ها دراکثر انیمیشن های آمریکایی هستیم.

بانگاهی گذرا به بهترین استودیو انیمیشن سازی در می یابیم که بیش از نیمی از این انیمیشن ها در آمریکا واقع شده اند.

پیکسار که در سال 1986 در کالیفرنیا با مدیریت استیو جابز و ادوین کتمول فعالیت خود را آغاز کرد پس از ده سال با مشارکت معروف ترین استودیوی انیمیشن سازی تحت عنوان والت دیزنی با ساخت “داستان اسباب بازیها” توانست به معروفیت برسد و پس از مدتی، یعنی در سال2006 با توافقی 7.4 میلیارد دلاری تبدیل به زیر مجموعه شرکت والت دیزنی در آمد که در کارنامه خود انیمیشن هایی چون “شجاع، داستان اسباب بازی های2 و پشت و رو”  را دارد.

والت دیزنی، یکی از موفق ترین و با سابقه ترین کمپانی های انیمیشن سازی واقع در کالیفرنیا است، به تنهایی دارای ارزشی معادل ۱۷۸٫۲۶۷ میلیارد دلار، یعنی میانگین درآمد نفتی 12 سال ایران می باشد. این کمپانی که در سال 1923 توسط برادران دیزنی ساخته شده، خالق اثاری چون رالف خرابکار، 6 ابر قهرمان، یخزده و… می‏باشد

دریم ورکس خالق انیمیشن معروف شرک که در سال 2002 توانست با ساخت این انیمیشن اولین جایزه اسکارش را دریافت کند در پرونده کاری خود انیمیشن های معروفی چون ماداگاسکار و پاندای کونگ فو کار را دارد که توانسته در طول 23 سال فعالیتش 3 اسکار و 22 جایزه امی را از آن خود کند.

در ادامه از دیگر استودیو های به نام آمریکا می توان به آی ام ال، بلو اسکای و سونی پیکچرز اشاره کرد.

بی شک نمی توان گفت تمام انیمه‏های آمریکایی موفق عمل کرده اند برای مثال انیمیشن شرک 3 با وجود فروش خوب نتوانسته دل منتقدان را به دست بیاورد یا انیمیشن ماشین ها محصول مشترک پیکسار و والت دیزنی با وجود اینکه از نظر اقتصادی عملکرد خوبی داشته اما در مقایسه با آثار دیگر پیکسار نتوانسته جایگاه خوبی را از آن خود کند که در میان سری انیمیشن ماشین های2، ناموفق تر از بقیه عمل کرده است.

شاید مانند مثالی که در پیش تر به آن اشاره شد مشارکت پیکسار و والت دیزنی گاهی به بن بست خورده باشد اما همیشه هم اینطور نیست، در سال 2017 انیمیشن کوکو محصول مشترک این دو کمپانی بسیار خوش درخشید تا جایی که در مدت 3 هفته و با اشغال 3700 سالن سینما توانست 135.5 میلیارد را از آن خود کند که با فروش این رقم نه تنها عنوان پرفروش ترین فیلم سالدر آمریکا بلکه عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما را به کشور همسایه اش یعنی مکزیک داد.

با نگاه اجمالی به جدول فروش انیمیشن های سالهای اخیر آمریکا می شود اینطور نتیجه گیری کرد که این کشور به انیمیشن سازی تنها به عاملی برای سرگرمی نگاه نکرده و آن را به چشم صنعتی پولساز دیده که می توان به جرات به موفقیت این کشور در این امر اعتراف کرد.

نگاه به جدول فروش تعداد زیادی از انیمیشن ها که به فروش بسیار خوبی رسیده اند سوالی را در ذهن ایجاد می کند که چطور می شود در ساخت یک انیمیشن انقدر مطمئن به برگشت هزینه صرف شده با سود بسیار بالا بود؟

برای روشن شدن این مطلب خوب است به چند نمونه از آثار پرفروش سالهای اخیر اشاره کنیم، دلیر، انیمیشنی که در سال 2010 با هزینه اولیه 185 میلیون دلار اکران شد توانست به 538 میلیون دلار دست یابد، در همان سال اکران انیمیشنی توانست رتبه اول فروش انیمیشن میلیاردی را از آن خود کند، داستان اسباب بازی ها با هزینه اولیه 200 میلیون دلار توانست به درآمدی بالای 1 میلیارد تومان برسد. گیسوکمند، منجمد، رالف خرابکار و هتل ترانسیلوانیا نمونه های دیگری از انیمیشن های پر هزینه و پر سود  این کشور می باشند.

به روز بودن، استفاده از جلوه های ویژه و تکنیک های گرافیکی خوب، استفاده از متخصصین، عدم استفاده از شخصیت های تکراری، زیر ساخت های مناسب همه عواملی هستند که کمپانی های ساخت انیمیشن را مطمئن به برگشت پذیری سود مورد نظرشان می کند که در ازای کیفیت بالای کارشان پول خوبی هم به جیب می زنند.

سوال بعدی اینکه چرا ایران با این سطح انیمیشن فاصله بسیار دارد؟

شاید وابسته بودن بسیار بالای ایران به صنعت نفتی را بتوان دلیل خوبی برای این عقب ماندن به حساب آورد.

ایران که در ذخایر نفتی و تولید بشکه های نفتی در روز رتبه چهارم جهانی را دارد، شاید همین وابستگی به درآمد های نفتی و درآمدهای مالیاتی باعث شده تا احساس نیازش به دیگر منابع درآمدی کمرنگ شود که این دقیقا خلاف نظر کشور هایی چون آمریکا و ژاپن می باشد.

در پایان باید بگوییم آمریکا به عنوان رتبه نخست تولید انیمیشن در جهان که نود درصد پویانمایی های تلویزیونی اش را پس از مرحله پیش تولید در آمریکا، در آسیا و در کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی، ، تایوان، مالزی، هند و چین به دلیل نیروی ارزان قیمت به مرحله تولید می رساند توانسته 9 برابر درآمد نفتی ایران درآمد زایی کند. که این عدد با توجه به وجود نیروی کارشناس این کار و به شرط توجه هر چه بیشتر و مستقل سازی این صنعت در کشورمان نباید امری دور از انتظار برای ایران بوده همچنین باید به درآمد زایی برای کشور از راه های دیگری چون انیمیشن سازی بیشتر تامل کرد.

 

نویسنده: الهام میرزایی

منابع: نت نظر، خانه انیمیشن

 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد