فناوری‌های فرهنگی به کمک تولید و اشتغال می‌آید

به گزارش فناوری فرهنگی، در دوران کنونی رشد اقتصادی نه در داشتن منابع مالی فراوان و یا منابع طبیعی خدادادی، بلکه در گروی داشتن مغزهایی پویا است. اقتصاد عصر حاضر که واژه دانش را در کنار نام خود یدک می‌کشد، هرچند از بازوی نیروی کار و نیروی مرموز سرمایه‌های پولی استفاده می‌برد، اما قدرت خود را از ذهن افرادی می‌گیرد که یاد گرفته‌اند چطور دست به آفرینش ذهنی بزنند.
خلاقیت به عنوان سنگ بنای نوآوری و نوآوری به عنوان پیش‌فرض رشد اقتصادی نه به صورت مفاهیم جداگانه بلکه به‌صورت ارکان یک سیستم در کنار یکدیگر، نتایج مطلوب یک اقتصاد پویا را رقم می‌زنند. در این میان بسیاری از مفاهیم دیگر نیز در کنار آن‌ها قرار می‌گیرند. استعداد ذاتی افراد، حمایت‌های مالی و عاطفی، فرهنگ، کارآفرینی و غیره اجزای یک سیستم یکپارچه هستند که در طی یک فرایند آنچه در ذهن افراد می‌گذرد را تبدیل به چیزهایی می‌کنند که در نهایت، شکوفایی اقتصادی را رقم می زند.
همایش ملی فناوری‌های فرهنگی سعی دارد با دید سیستمی به تشریح فرایند فوق پرداخته و ضمن برشمردن نقش هر یک از اجزای سیستم به توضیح چگونگی عملکرد کلی سیستم بپردازد. دیدگاه سیستمی به برنامه ریزان و مسئولین کمک خواهد کرد تا با یک نگاه جامع به فرایند به ثمر نشستن یک ایده خام در قالب یک محصول یا خدمت نگاه کنند، نه به یک مرحله مجزا که به تنهایی نخواهد توانست به خروجی مطلوب بینجامد. برنامه ریزی‌های کلان تنها با این دیدگاه خواهند توانست ضمن استفاده حداکثری از منابع محدود به بهترین خروجی برسند.
دانشگاه صنعتی شریف نخستین همایش ملی فناوری های فرهنگی را با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تاریخ 29 بهمن ماه 1396برگزار می‌کند. با توجه به اهمیت موضوع فناوری های فرهنگی، این همایش در نظر دارد با دعوت از اساتید، محققان و دانشجویان، بستری مناسب برای بررسی نقش صنایع و فناوری‌های فرهنگی در توسعه اشتغال و تولید ملی را فراهم سازد. بدین منظور برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف در حوزه های مربوط به صنایع فرهنگی از اهم اهداف این همایش است.
اهداف همایش ملی فناوری‌های فرهنگی ترغیب، تشویق و بکارگیری محققین و پژوهشگران نخبه در زمینه توسعه فناوری‌های فرهنگی؛ بررسی نقش صنایع فرهنگی در توسعه اشتغال و تولید ملی؛ بررسی نقش فناوری‌های فرهنگی و اقتصاد خلاق بر اقتصاد مقاومتی؛ بررسی نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی در توسعه اقتصاد خلاق است.
دیگر اهداف این همایش شامل بررسی نقش فناوری در آموزش و یادگیری صنایع خلاق؛ بررسی مبانی فرهنگ‌سازی، ترویج و آموزش اقتصاد خلاق؛ بررسی عملکرد مراکز مهم بین‌المللی فناوری فرهنگی؛ فراهم‌سازی بستری جهت تبادل ایده‌ها و به اشتراک‌گذاری تجربیات در حوزه فناوری‌های فرهنگی و اقتصاد خلاق می‌شود.
نقش فناوری‌های فرهنگی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان؛ نقش فناوری‌های فرهنگی در ایجاد اشتغال و کارآفرینی؛ معرفی روش‌ها و عوامل توسعه فناوری‌های فرهنگی؛ معرفی ابعاد فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق؛ جمع آوری، تنظیم و طبقه بندی جدیدترین مقالات و مدارک مربوط به فناوری‌های فرهنگی موارد دیگری هستند که همایش ملی فناوری‌های فرهنگی در راستای آن برگزار خواهد شد.
همایش ملی فناوری‌های فرهنگی تولید و اشتغال با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی 29 بهمن ماه 96 در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد