قابلیت‌های گردشگری دریایی و ساحلی ایران چیست

به گزارش فناوری فرهنگی، چنانچه فعالیت‌های دریایی و گردشگری، در محیط ساحلی انجام پذیرد در حوزه گردشگری ساحلی دسته‌بندی می‌شوند، هرچند گردشگری دریایی ازنظر ماهیت با گردشگری ساحلی متفاوت است اما به دلیل وجه مشترک آن‌ها یعنی ارتباط با دریا، شباهت‌هایی نیز میان آن‌ها هست.  از فعالیت‌های گردشگری دریایی و ساحلی می‌توان به غواصی، سفرهای تفریحی، اسکی روی آب، جت اسکی، آکواریوم و ماهیگیری تفریحی اشاره کرد، اگر این فعالیت‌ها در آب‌های عمیق انجام شود به آن گردشگری دریایی گفته می‌شود و اگر در نزدیکی ساحل انجام شود گردشگری ساحلی نامیده می‌شود.
به مجموعه فعالیت‌های تفریحی و سرگرمی که در محیط‌های دریایی دور از ساحل توسط گردشگران انجام می‌شود گردشگری دریایی گفته می‌شود.
در ایران در حال حاضر، کشتی کروز نداریم و تنها چیزی که در حمل‌ونقل دریایی داریم، کشتی‌های کاتاماران است که مناسب حمل‌ونقل مسافر در مقاصد چندمایلی بین جزایر است و امکانات، فضا و امنیت لازم را برای گردشگری دریایی ندارد، با توجه به داشته‌های فعلی، می‌توان گفت در ایران، گردشگری ساحلی رونق بیشتری دارد، به‌ویژه باوجود پلاژها، اسکله‌های مسافری و کلوب های دریایی که در شمال کشور و نیز در قشم، کیش و چابهار داریم.
تاکنون آمارهای مشخص و رسمی در حوزه گردشگری دریایی ارائه نشده است و در خصوص وضعیت فعالیت های گردشگری که ذکر شد اطلاعاتی در دسترس نیست، با بررسی‌های انجام‌شده توسط کارگروه مطالعات و برنامه‌ریزی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی شاخص‌هایی به‌منظور ارزیابی وضعیت گردشگری دریایی و ساحلی شناسایی و معرفی‌شده است.
قابل‌ذکر است آمار در دسترس مربوط به تعداد سفرهای دریایی است که توسط سازمان بندرها و دریانوردی ارائه‌شده است که البته همه این سفرها باهدف گردشگری انجام‌نشده است، همچنین آمارهای دیگری در رابطه با امکانات تفریحی و گردشگری در دسترس است که در این  آمارنامه ارائه‌شده است. اطلاعات موجود بسیار محدود است و نیاز به بررسی‌های بیشتر جهت شناخت وضعیت موجود در این حوزه، احساس می‌شود.
بر اساس این گزارش، موضوع گردش گری دریایی و ساحلی، در آمارنامه صنایع دریایی ایران با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی مورد بررسی قرار گرفته است. 

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد