پارک‌های فناوری یکی از پایه‌های اصلی دسترسی به اقتصاد دانش‌بنیان است

به گزارش فناوری فرهنگی، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه سورنا ستاری معاون علمی رئیس‌جمهوری امروزاز پارک فناوری پردیس معاونت علمی بازدید کرد.
سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهوری در این بازدید گفت: اقتصاد دانش‌بنیان موضوعی است که می‌تواند آینده کشور را متحول کند و خوشبختانه بسیاری از مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توان با خام فروشی و منابع زیرزمینی کشور را اداره کرد.
وی ادامه داد: ایران از منابع انسانی فوق‌العاده‌ای برخوردار است چراکه چهارمین رتبه فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی را در دنیا دارد و نزدیک 5میلیون دانشجو در کشور در حال تحصیل هستند که این به معنای داشتن زیرساخت‌های قوی در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان است.
ستاری توسعه پارک‌های فناوری را یکی از پایه‌های اصلی رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان دانست و افزود: بیش از 5هزار و 200میلیارد تومان مجموع فروش شرکت‌های داخل پارک فناوری پردیس معاونت علمی در سال گذشته شده که این نشان از ظرفیت بالایی ثروت‌آفرینی از طریق این پارک ها و منابع انسانی در کشور است.
معاون علمی رئیس جمهوری همچنین به سرفصل‌های صبحت‌های خود با نایب رئیس مجلس اشاره کرد و گفت: بودجه‌های پژوهشی و سیاست‌هایی که مجلس باید در زمینه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و زیست بوم دانش‌بنیان، ضوابط و مقرراتی که ما برای رشد شرکت‌ها در آینده از جمله مباحث مطرح شده در جلسه امروز با نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به شمار می‌آیند.

فناوری در ایران آینده‌ای امیدوارکننده‌‌ای دارد
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان این بازدید درخصوص پارک فناوری پردیس معاونت علمی و آینده علم و فناوری در کشور، گفت: معتقدم با توجه به آنچه که امروز مشاهده کردم، فناوری در ایران آینده‌ای امیدوارکننده‌ به ویژه در قسمت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی دارد.
وی با بیان اینکه طبق گزارش دریافتی، مجموعه پارک فناوری پردیس معاونت علمی در سال 95 بیش از 5هزار و 200میلیارد تومان فروش داشته است، افزود: با توجه به توانمندی‌هایی که در کشور وجود دارد، می‌توان چنین فروشی را برای هر یک از این شرکت‌ها به طور مجزا تصور کرد. این شرکت‌ها می‌توانند الگوی دیگر شرکت‌های علمی و پژوهشی و تولیدی کشور باشند تا با کارآفرینی به تولید ثروت برسند.
پزشکیان پژوهشگران را به الگو گرفتن از نمونه‌های برتر با هدف شکوفایی توصیه کرد و گفت: درصورتی که از علم برای پاسخگویی به مشکلات و نیازهای کشور استفاده شود به‌یقین می‌توان کشور را از بحران بیکاری، فقر، فساد و دیگر مشکلات عدیده نجات داد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و  اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای ثروت‌آوری و سرمایه‌آوری برای کشور مسیری جز در پیش گرفتن راه علم و فناوری و پژوهش نداریم، اضافه کرد: پشتیبانی از عالمان و پژوهشگران و فعالان این عرصه در این برهه زمانی ضروری است.

مجلس باید نیازهای مالی پژوهشگران را رفع و در جهت افزایش اختیارات آن‌ها قدم بردارد
نایب رئیس مجلس درخصوص موضوعات مطروحه در جلسه با معاون رئیس‌جمهوری مطرح شده قبل از انجام این بازدید اشاره کرد و گفت: قدم نخست مجلس این است که نیازهای مالی برای حمایت از کارآفرینان را برطرف و منابع آن را مصوب کند؛ همچنین شما مقررات و اختیارات لازم برای به نتیجه رساندن ایده‌های خود را نیز باید از مجلس طلب کنید تا مجلس درصدد رفع چالش‌های پیش روی آن‌ها برآید.
وی اضافه کرد: پژوهشگران و مسئولان فناوری پیشنهادات خود را برای توسعه این روند به مجلس ارائه دهند تا در راستای تحقق آن‌ها اقدام شود.
پزشکیان پس از بازدید از محصولات علمی و فناوری برخی از شرکت‌های علمی، پژوهشی و تولیدی واقع در این پارک و آشنایی با تولیدات آن‌ها در حوزه‌های مختلف همچون دارویی، درمان ناباروری، تجهیزات دندان پزشکی، دیالیز و غیره، در جریان کم و کیف تولید این محصولات قرار گرفت. همچنین تولیدکنندگان در این دیدار،  پاره‌ای از مشکلات خود را مطرح و به آن‌ها اشاره کردند.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد