اسباب‌بازی اولین کالایی است که از سبد خانوار حذف می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از روابط عمومی کانون، نمازی یکی از تولیدکنندگان سرگرمی‌های آموزشی در نشست هم‌فکری و هم‌افزایی در زمینه پخش و فروش اسباب‌بازی به نبود زبان مشترک میان تولیدکننده و توزیع کننده اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من اگر توزیع‌کننده‌ها از دل تولیدکنندگان بیرون بیایند شاید بهتر با مشکلات این حوزه آشنا باشند و بتوانند کمک کنند تا برخی موانع رفع شود. معضل دیگر این است که اسباب‌بازی در کشور ما اولین چیزی است که از سبد خانوار حذف می‌شود و این مهم نیز نیازمند فرهنگ‌سازی است.

محسن حموله – رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی- نیز بیان کرد: بعد از برگزاری سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی تاکنون پنج نشست تخصصی با همکار کمیته‌ی علمی جشنواره در حوزه‌های مختلف برگزار شده و توانستیم با نظرسنجی‌ها و ارزیابی‌هایی که صورت گرفت بیش از ۱۵۰ چالش پیش‌ روی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان را شناسایی کنیم.

وی افزود: از میان این چالش‌ها موضوع توزیع و پخش اسباب‌بازی در کشور از جمله مسائل مهمی بود که در این نشست به بررسی آن خواهیم پرداخت.

رییس دبیرخانه‌ شورای نظارت بر اسباب‌بازی ادامه داد: طرحی با عنوان ثبت‌نام فروشندگان اسباب‌بازی از خرداد ۹۶ در این شورا آغاز شد و اگرچه به خاطر نبود اتحادیه مستقل در این حوزه با مشکلات زیادی مواجه بودیم اما تاکنون ۹۵۰ فروشگاه در سامانه‌الکترونیکی دبیرخانه ثبت‌نام کرده‌اند که امیدواریم با بررسی‌های صورت‌گرفته بتوانیم این طرح را تکمیل کنیم.

حموله با اشاره به ارزیابی‌هایی صورت گرفته از سوی توزیع‌کنندگان در این بخش یادآور شد: درحال حاضر بر اساس آمارهای غیر رسمی در سطح کشور بیش از ۱۲هزار فروشگاه اسباب‌بازی کار عرضه این محصولات را انجام می‌دهند که از این تعداد بیش از یک‌هزار مرکز عرضه اسباب‌بازی در شهر تهران وجود دارد.

وی در پایان صحبت‌های خود به برخی از چالش‌های مهم اشاره و اظهار کرد: نبود اتحادیه مستقل در صنعت اسباب‌بازی، نبود تبلیغات مناسب، شرایط توزیع نامناسب، قاچاق و واردات غیرقانونی، گرانی و قیمت تمام‌شده‌ بالای تولیدات داخلی، هزینه زیاد چاپ و بسته‌بندی برای تولیدکنندگان کوچک و… از جمله‌ مشکلات و چالش‌هایی است که باید زودتر چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

در ادامه این نشست که با حضور تولیدکنندگان، طراحان، توزیع‌کنندگان و دیگر دست‌اندرکاران این حوزه برپا شد حاضران به بیان راه‌کارها و پیشنهادهای خود برای بهبود شرایط حوزه توزیع و پخش اسباب‌بازی پرداختند.

جوانشیر بنیاب طراح اسباب‌بازی و پیشکسوت این حوزه نیز در سخنانی بر ایجاد وفاق ملی برای هم‌آوایی و هم‌نوایی در حوزه اسباب‌بازی در کشور تاکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم افق بلندمدتی را در این حوزه ترسیم کنیم تا به راه‌کارهای مشترک میان تولیدکننده و توزیع کننده دست پیدا کنیم.

سیامک محی‌الدین تولید کننده اسباب‌بازی‌های چوبی در کشور نیز در ادامه بیان کرد: برای ایجاد وفاق ملی باید مرکزی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان یکی از مراکز مهم عرضه در کشور و مورد اعتماد عموم مردم به عنوان متولی این بخش برنامه‌ریزی کند تا تولیدات باکیفیت و مناسب داخلی راحت‌تر در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اگر تولیدکننده اطمینان داشته باشد که مرکزی وجود دارد که محصولاتش را می‌تواند حتی به شکل امانی در اختیار او قرار دهد تا به دست مخاطب برساند با خاطر آسوده‌تری دست به تولید با شمارگان بالاتر می‌زند.

حسین‌زاده طراح بسته‌های آموزشی و سرگرمی نیز بزرگ‌ترین مانع سر راه خود را توزیع تولیدات خود عنوان کرد و گفت: امروز متاسفانه قیمتی که توزیع‌کنندگان پیشنهاد می‌کنند از قیمت تمام‌شده محصول نیز کم‌تر است.

وی همچنین هزینه‌ بالای چاپ و بسته‌بندی را از دیگر مشکلات این حوزه دانست و خواستار تدبیری برای راه‌اندازی مرکزی برای طراحی و بسته‌بندی اسباب‌بازی‌ها برای پایین آوردن هزینه‌های این بخش شد.

میرمحمد صادقی تولیدکننده اسباب‌بازی‌های کاغذی هم خواستار برپایی نشست‌های مشترک با توزیع‌کنندگان برای آگاهی از دیدگاه‌ها و پیشنهادهای آن‌ها و درمیان گذاشتن نظرهای دو طرف برای شفافیت بیشتر و دست‌یابی به راه‌کارهای مناسب در این بخش شد.

محمدحسین فائزی، دیگر دست‌اندرکار این حوزه با اشاره به این‌ که بسیاری از پیشنهادهای ارائه‌شده در عمل امکان‌پذیر نیست، بیان کرد: به اعتقاد من باید تدبیری اندیشید و با الگوگیری از شبکه‌های توزیع در حوزه کتاب، پوشاک، نوشت‌افزار و… برای این پخش نیز شبکه توزیع راه‌اندازی کرد.

او همچنین در دسترس نبودن بانک‌های اطلاعاتی حوزه اسباب‌بازی برای تولیدکنندگان را از دیگر مشکلات این بخش دانست که باید در این زمینه نیز تدبیر لازم اندیشیده شود.

در بخشی از این نشست یکی از توزیع‌کنندگان به معرفی شبکه توزیع خود و معرفی پایگاه اینترنتی فروش اسباب‌بازی خود پرداخت و خواستار همکاری بیشتر تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود از طریق این فضا شد.

شناخت نیازهای روز بازار این حوزه، دریافت بازخوردهای محصولات تولیدشده، تبلیغات بیشتر برای معرفی محصولات تولیدکنندگان، توجه به حوزه بازاریابی فرهنگی و اجتماعی و تسریع در تشکیل انجمن صنفی تولیدکنندگان اسباب‌بازی از دیگر مباحثی بود که در این نشست از سوی حاضران مطرح و در مورد آن‌ها بحث و بررسی شد.

نشست هم‌فکری و هم‌افزایی در زمینه پخش و فروش اسباب‌بازی روز ۲۷ دی ۹۶ از سوی شورای نظارت بر اسباب‌بازی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران برپا شد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد