آقای وزیر! کاخ جشنواره را بازگردانید و سینماگران را از رسانه‌ها جدا نکنید

به گزارش فناوری فرهنگی، همزمان با ظهور کمپین اعتراض اهالی رسانه به مسئولان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، گروهی از اهالی رسانه در نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار بازنگری در روندهای این جشنواره به ویژه برگزاری در زمینه انتقال جشنواره از مجموعه بزرگ برج میلاد به پردیس کوچک سینماملت و تفکیک هنرمندان از اهالی رسانه شدند؛ تصمیماتی که به شدت با مطالبه اغلب اهالی رسانه در تضاد است و با وجود اعتراض گروهی از اهالی رسانه عملیاتی شده و اکنون یک اعتراض گسترده را در پی داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه نقدهای جدی درباره حذف کاخ جشنواره مطرح شد، ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در گفت و گویی با یکی از روزنامه‌های صبح تهران تاکید کرده که حذف کاخ جشنواره ارتباطی به برنامه کاهش هزینه‌های این رویداد نداشته و تصریح نموده که هزینه کاخ جشنواره در برج میلاد از محل فروش بلیت‌های گرانقیمت کاخ مردمی جشنواره که در سینماملت واقع شده بود، تامین می‌شده است. بنابراین باید پرسید چرا کاخ جشنواره فیلم فجر جمع آوری شد و کوشیده شد از عظمت این رویداد تا جای ممکن کاسته شود؟

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در آبان ماه در گفت وگویی استدلال دیگری برای حذف کاخ جشنواره آورد و گفت: «…هیچ جای دنیا نیز چنین مفهومی وجود ندارد که یک سالن نمایشی وجود داشته باشد که در آن هم هنرمندان و هم شرکت‌کنندگان و هم رسانه‌ها و هم مدیران فرهنگی هنری و دیگر مهمانان با یکدیگر فیلم‌ها را ببینند.»؛ استدلالی که البته خلاف واقع است و از بی‌تجربگی داروغه زاده در سینمای ایران نسبت به جایگاهی که اکنون به او سپرده شده نشات می‌گیرد.

اتفاقاً مفهوم کاخ جشنواره فیلم، مفهومی کاملاً وارداتی است و مسئولان سینمای ایران برای نزدیک شدن به استانداردهای بین المللی برگزاری جشنواره، کاخ جشنواره را راه اندازی کردند. جشنواره ونیز به عنوان قدیمی ترین جشنواره با این سبک، از دهه نخست قرن بیستم در کاخ‌های تاریخی ایتالیا نظیر قصر دوک ونیز برگزار شده است. کاخ جشنواره و کنگره کن هرساله میزبان جشنواره کن است و در اکران کاخ همه طیف‌های از خبرنگار و سینماگر تا مدعوین دبیر حضور دارند. جشنواره فیلم برلین در کاخ موزه هنری مارتین گروپیوس بائو برگزار می‌شود و اساساً محوریت این رویداد همین کاخ موزه است.

منبع: تابناک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد