بررسی درآمد کشورهای جهان از حوزه انیمیشن

به گزارش فناوری فرهنگی، تا به حال بارها و بارها در خصوص برتری صنعت انیمیشن آمریکا و ژاپن شنیده و خوانده ایم حال سعی داریم، در این نوشته به بررسی این هنر که فراتر از زبان ها و مرزهاست بپردازیم و مروری بر وضعیت این صنعت در سطح جهانی و در چند کشور فعال در این زمینه پس از آمریکا و ژاپن بپردازیم و وضعیت انیمشن آنها را و علت برتری این کشور ها را مورد کاوی کنیم.

جدول شماره یک

مادرید، اسپانیا اولین کشور مورد بحث است که توانسته لقب بزرگترین و بهترین تولید کننده در غرب اروپا را از آن خود کند و یکی از بهترین جنبه های کار در مادرید این است که شما می توانید به یکی از بهترین جشنواره های انیمیشن در تانریف بروید

اگرکسی خود را به عنوان یک انیماتور یا رواج دهنده صنعت انیمیشن و گیم می داند حتما با جشنواره های متعدد این کشور آشنایی داشته و در پی راه یافت آثار خود به عنوان آثار برگزیده در جشنواره های متعدد اسپانیا چون sigmad، animac،   liedaو animacor  می باشد.

با وجود تعداد بسیاری جشنواره انیمیشن که سالانه برگزار می شود وجود استودیو های متعدد انیمیشن سازی و تولید گیم  چون I-real 3D، Ink Apache، ISKRA، La Bombilla، La Huella FX، Next Limit، Septima ARS، Serena Digital، Sopadesobre، Suburbia، Zinki و، Enigma Software Productions، Enne Studios، Studios Factory Freedom، FX Interactive، Gameloftو Mercurysteam در این کشور طبیعی است و جای تعجب ندارد که تعداد زیادی مدرسه برای پرورش استعداد ها و مهارت های ساخت انیمیشن و یا گیم در اسپانیا علی الخصوص مادرید وجود داشته باشد.

اهمیت بسیار بالای اسپانیا به انیمیشن  توانسته تا علاوه بر دلبری از گردشگران همراه با دو کشور فرانسه و آلمان بتواند درآمد خوبی را از این صنعت هم علاوه بر گردشگری کسب کند  که این در آمد نه فقط از طریق تولید انیمیشن بلکه از طرق دیگری چون برگزاری متعدد جشنواره ها و تربیت افراد متخصص این امر حاصل می شود.

  1. پاریس، فرانسه

 

تاریخ انیمیشن فرانسه یکی از قدیمی ترین ها در جهان است، زیرا فرانسه برخی از اولین فیلم های انیمیشن که از اواخر قرن نوزدهم ساخته شده است را ایجاد کرده و بسیاری از تکنیک های بنیادین انیمیشن اولیه را اختراع کرده است.

زندگی در پاریس یک رویا برای بسیاری از انیماتورها است و جای تعجب نیست که الهام بی انتها از برج ایفل، نتردام، دیزنی لند پاریس، لوور، موزه هنر ملی مدرن، موزه پیکاسو و مولن روژ یکی از مهمترین دلایل آن باشد. پاریس چنان پر نفوذ و الهام بخش است که برای ساخت بسیاری از فیلم های متحرک، از پاریس به عنوان پس زمینه استفاده می کنند، از جمله یک هیولا در پاریس، ، Aristocrats، Hunchback از  Notre Dameو Anastasia

پاریس دارای سه مدرسه استثنایی با برنامه های انیمیشن در سطح جهانی است که صحنه های محلی را تهیه می کند.

هر چند پاریس هنوز نتوانسته به جایگاه معقولی در این صنعت دست پیدا کند و در امر بازی های کامپیوتری ضعیف تر عمل کرده اما وجود استودیوهای خوب انیمیشن سازی و آماده کردن افراد متخصص توجه بیش از حد ساخت سریال ها و دی وی دی های انیمیشنی و یا انیمیشن های کوتاه به طور قطع راه را برای پیشرفت روز افزون این کشور باز می کند.

 

همانطور که در نمودار بالا مشاهده میکنید فرانسه که با رنگ سبز نشان داده شده است توانسته درآمد خوبی را از طریق تولید دی وی دی های انیمیشنی از میان سایر کشورهای اروپایی چون ایتالیا، آلمان و سوئد کسب کند.



  1. سئول، کره جنوبی
    اگر شما نمیدانید که بازی در کره جنوبی تا چه اندازه محبوب است پس شما در جامعۀ آنلاین بازی های پرطرفدار نیستید.

Sunwoo Entertainment، AKOM و Anivision سه استودیو بزرگ انیمیشن سازی و Ubisoft، Sony Computer Entertainment، SEGA، Riot Games، Konami Korea، Gameloft و Bandai Korea  از مهمترین استودیوهای ساخت گیم کره جنوبی  می باشند

با نگاهی به تعداد این استودیو ها در می یابیم که با وجود اینکه این صنعت برای کشور کره نسبت به سایر کشورهای نامبرده جدید الورود تر است اما توانسته با وارد کردن انیمیشن ها و مهم تر از آن بازی های کامپیوتری به رشد چشمگیری دست یابد تا جایی که بتواند رتبه پنجم جهانی را از آن خود کند.

سوئد، آلمان، ایسلند،ترکیه، چین و هند با اینکه دیرتر متوجه اهمیت این صنعت شده اند اما توانستند خود را وارد این رقابت کنند.

نکته مشترک بین این کشورهای نامبرده توجه به ایجاد استودیوهای انیمیشن سازی و گیم، توجه به زیر ساخت ها، تاسیس مدارس برای تربیت و آموزش هر چه بهتر انیماتورها و داشتن چندین فستیوال سالیانه می باشد.

شاید تا کنون آمریکا و ژاپن توانسته باشند بیشترین درصد از درآمد زایی و تولید را در این صنعت به خود اختصاص دهند اما نمی توان گفت این رتبه تا چه زمانی از آن این دو کشور باقی می ماند شاید روزی انیمیشن های بالیوودی، بازی های کره ای و یا آمار تولید انیمیشن های چین به جایی برسد که بتوانند از دو کشور صدر جدول پیشی بگیرند اما مطمئنا دستیابی به این هدف مگر با

تلاش، تخصص، توجه، و تجربه کافی به دست نمی آید.
نکته دیگری که برای کشورهای آسیایی کسب در آمد می کند مونتاژ فیلم انیمیشنی آمریکا و کشورهای اروپایی می باشد هر چند وجود نیروهای ارزان قیمت باعث این کار شده اما اگر بخواهیم از جنبه مثبت به این امر بنگریم علاوه بر کسب در آمد تجربه خوبی برای تولید کارهای داخلی کشورهایی چون چین و هند می باشد.

اگرچه  تا کنون در بین اسامی استودیوهای برتر انیمیشن سازی و همینطور در بین پنجاه فیلم برتر انیمیشنی نام کشورهای دیگر خیلی کمتر به چشم می خورد اما می توان رمز موفقیت کشورهای ابر قدرت در این صنعت را فرا گرفته و در ادامه مسیر از آن استفاده کرد.

شاید اگر همه کشورها همچون آمریکا و ژاپن پیش تر به اهمیت این صنعت دست یافته بودند حال بیشترین میزان درآمد زایی نصیب این دو کشور نشده بود و راحت تر میشد به درصد چشمگیرتری از میزان درآمد زایی دست یافت .

 

 

 

نویسنده: الهام میرزایی

منابع: www. Short of the week.com

www. Globenews wire.com

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد