شخصیت پردازی مهمترین نیاز برای تولید محصولات فرهنگی است

به گزارش فناوری فرهنگی، شاید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که ماه گذشته به یکی از برگزیدگان سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی (جایزه فیروزه) جایزه می داد، به خاطر نداشت که سال گذشته از فرزند او به عنوان «جوانترین تولیدکننده نوشت افزار ایرانی اسلامی» یاد کرده بود.
سیدعباس صالحی، پارسال یعنی زمانی که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده داشت در یکی از جشنواره ها و هنگام قیچی کرددن روبان افتتاحیه مراسم، از یک نوجوان به عنوان کوچکترین تولیدکننده نوشت افزار ایرانی اسلامی یاد می کند.
محمدسجاد حلوائیان که در موسسه فرهنگی بچه های آسمانی پا به پای پدرش کار می کند، همچون یک نیروی آچار به دست و مانند بسیاری از فعالان فرهنگی دلسوز، دغدغه تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی را در سر دارد.
محمدحسن حلوائیان یعنی پدر محمدسجاد که ماه گذشته جایزه خود را از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفت، معتقد است مهمترین ویژگی تولیدات موسسه اش در حوزه نوشت افزار عبارت است از جامعیت در محصول به ویژه محصولات کاراکترمحور که با کیفیت بالا تولید می شود.
وی درباره لقبی که صالحی به فرزندش داده بود، گفت: من پسرم را به عنوان مدیر معرفی نکردم ولی زمانی که سیدعباس صالحی قرار شد در جشنواره کالاهای فرهنگی نمایشگاهی را افتتاح کند، از من پرسید که چرا محمدسجاد را به صورت رسمی معرفی نمی کنی و من سن پائین او را مطرح کردم و او از فرزند 12 ساله من به عنوان جوان ترین تولیدکننده نوشت افزار ایرانی اسلامی یاد کرد.
حلوائیان که با شعار «کالای ایرانی، کیفیت ایرانی، عزت و اقتدار ایرانی» به تولید نوشت افزارهای ایرانی اسلامی مشغول است، روز شنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: جامعیت محصولات بچه های آسمانی برای جشنواره ها، سازمان ها و نهادها اهمیت بسیاری دارد، چون در کشور کاراکتر و شخصیت ویژه ای وجود ندارد تا محصولات جانبی حول محور آن کاراکتر تولید شود.
وی با اشاره به سه جایزه کسب شده توسط مجموعه بچه های آسمانی در یک سال گذشته، توضیح داد: این مجموعه فرهنگی در چهارمین جشنواره دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی مورد تقدیر قرار گرفت، در جشنواره بشری به عنوان نخستین جشنواره ملی ایده ‌پردازی محصولات کودک و نوجوان مقام اول را در تولید محصولات فرهنگی کشور کسب کرد و در سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی (جایزه فیروزه) به عنوان تولید کننده برتر معرفی شدیم.
البته مدیر موسسه فرهنگی «بچه های آسمانی» در نخستین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی در سال 94 موفق به کسب رتبه دوم بخش نوشت افزار شده بود.
وی که نگاهی امیدوارانه به آینده لوازم التحریر ایرانی اسلامی دارد، اکنون فعالیت های خود را به تولید محصولات فرهنگی گسترش داده است و حرف هایش درباره نوشت افزار ایرانی اسلامی شنیدنی است.
حلوائیان به ضرورت وجود یک کاراکتر رئال یا شخصیت واقعی در تولید محصولات ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت که این مساله کمتر مورد توجه تولیدکنندگان به ویژه از نگاه تجاری است.
به گفته مدیر موسسه بچه های آسمانی، اشکال بزرگ در کشور همان نبودن کاراکتر است، یعنی خمیرمایه چنین کاری را در طرح ها نداریم و اگر در گذشته کاراکترهایی مثل زهره و زهرا یا زی زی گولو یا کلاه قرمزی و حالا شکرستان را داریم که کاراکترهای ایرانی هستند ولی چون جنبه فرهنگی ندارند، به جایی نمی رسیم، یعنی این کاراکترها نمی توانند پیام اقتدار دین و فرهنگ را به کشورهای دیگر منتقل کنند، البته اخیرا چند کار در حوزه انیمیشن تولید شده ولی محصولات جامعیت نداشته و بازتاب های آن وسیع نبوده است.
وی همچنین اشاره ای به پیوست فرهنگی در این زمینه کرد که رهبر انقلاب سفارش کرده و این را هم گفت که محصولاتی مانند دارا و سارا به همین دلیل زمین خورد، یعنی کاراکترسازی صورت گرفته، اصولی نبود و انیمیشن نداشت و روی آن به صورت پیوسته و مداوم کار نشد.
این فعال فرهنگی که از سال 89 پا در این عرصه گذاشته، برخی از خانواده ها را در قالب شبکه های مویرگی وارد این عرصه کرده و از پشتیبانی مالی آنان برخوردار است و در واقع این خانواده ها را در تولید محصولات ایرانی اسلامی شریک کرده است.
وی ضمن ارائه آماری از فعالان حوزه نوشت افزار گفت: بیش از پنج هزار و 200 تولید کننده در حوزه لوازم التحریر کشور فعالیت می کنند که تقریبا 50 تولید کننده در حوزه نوشت افزار ایرانی اسلامی فعال هستند و در این زمینه دغدغه دارند.
به گفته این فعال فرهنگی شاید بزرگترین ایراد کاراکترهای ایرانی، نداشتن جذابیت برای شرکت های تجاری یا سرمایه گذاران داخلی باشد ولی موسسه بچه های آسمانی توانسته کاراکترهای خود را که از سال 94 پا به عرصه نوشت افزار و محصولات فرهنگی گذاشته، به برخی سرمایه گذاران اجاره دهد.
حلوائیان گفت: در سال 95 به نوشت افزارهایمان تنوعی دادیم و برخی شرکت ها آمادگی خود را برای سرمایه گذاری اعلام کردند، مثلا یک کارخانه زنجیره ای بزرگ فرش کاراکتر ما را اجاره کرده تا با تیراژ بزرگ آن را تولید کند و در حوزه پوشاک نیز این اتفاق افتاده و تی شرت ها و لباس هایی با شخصیت بچه های آسمانی تولید می شود.
او ادامه داد: یکی از تولیدکنندگان در حوزه پوشاک حاضر شد تنوع پوشاک خود را که از هشت تا 12 مدل افزایش دهد و در مقابل، پول بیشتری پرداخت کند و حتی فکر نمی کردیم روزی چنین استقبالی صورت گیرد.
حلوائیان گفت: هیچ محدودیتی در تبلیغ کاراکتر بچه های آسمانی نداریم، یعنی این کاراکتر و دیگر نمادهای ایرانی اسلامی را می توانیم در مهدهای کودک، اتاق خواب کودک، ظروف کودکان، کفش، دستمال کاغذی و حتی اسباب بازی های کوچک ببینیم ولی تاکید داریم کاراکتری را به عنوان نماد جهان اسلام معرفی کنیم.
سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه» دی ماه 96 در محل دائمی نمایشگاه های تخصصی شهرداری تهران در بوستان گفتگو برگزار شد و چهارمین همایش و جشنواره ملی دو سالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت های فرهنگی نیز اول دی ماه در سالن همایش های باغ کتاب تهران به کار خود پایان داد.

منبع:ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد