نگاهی به جاذبه‌های توریستی سواحل مکران

به گزارش فناوری فرهنگی،  چابهار گل ‌سرسبد جاذبه‌ها   در سواحل مکران است. تنها بندر اقیانوسی ایران با مردمانی خونگرم، مهمان‌نواز و جاذبه‌هایی بی‌نظیر بهترین کرانه اقیانوسی و معتدل‌ترین آب‌وهوا در سواحل جنوب را دارد؛ زمانی که مردم در بسیاری مناطق کشور از برف و بوران و سرما گریزان هستند. در چابهار گردشگران بهترین و مطبوع‌ترین هوا را تجربه‌ می‌کنند.
جاذبه‌های بکر گردشگری، تنها بندر اقیانوسی اگر نگوییم بی‌نظیر، کم‌نظیر هستند و تابه‌حال نظر هر بیننده و گردشگری را به خود جلب کرده‌اند؛ از روستای 7000 ساله “تیس” و غارهای سه‌گانه آن گرفته تا جایی که از دل زمین خبرمی‌دهد و به “گل‌افشان” شهره است و “تالاب صورتی”، مکانی که دریای آبی‌رنگ در آن صورتی دیده می‌شود.
اگر در امتداد آب‌های عمان از غرب به شرق چابهار حرکت کنید در غرب با ساحل زیبای “درک” زرآباد، باغستان‌های میوه‌های گرمسیری، منطقه گل‌افشان؛ در چابهار با ساحل و روستای تاریخی تیس و غارهای سه‌گانه بان میسیتی آن، موج‌های خروشان دریا بزرگ و هم‌چنین در شرق چابهار با کوه‌های مینیاتوری یا مریخی، سواحل ماسه‌ای، تالاب صورتی و در انتها با خلیج زیبای گواتر و دلفین‌ها وگاندوهای دیدنی آن دیدار می‌کنید حال‌آنکه این‌ها تنها بخشی از 200 جاذبه گردشگری چابهار و کنارک و در معنای واقعی سواحل زیبای مکران هستند که یک پکیج کامل سفر را برای گردشگران به ارمغان می‌آورند.
سواحل مکران میزبان هزاران پرنده مهاجر از دوردست‌ترین نقاط جهان
سواحل مکران زیستگاه بیش از 200 گونه پرنده بومی، مهاجر آبزی، کنار آبزی و شکاری نیز هست که به‌صورت دائمی، مهاجر عبوری یا فصلی در پاییز و زمستان در ناحیه ساحلی مشاهده می‌شوند.
در سواحل دریای عمان و خلیج‌فارس 9 راسته، 32 خانواده و 110 گونه پرنده از مجموعه پرندگان ایران به‌صورت ساکن و مهاجر شناسایی و از میان پرندگان کمیاب دنیا تاکنون پلیکان پا خاکستری و گیلانشاه خالدار به‌صورت مهاجر عبوری یا فصلی در فصول پاییز و زمستان در ناحیه ساحلی جنوب کشور مشاهده‌شده اما به توجه به‌وفور مواد غذایی و صدالبته امنیت و آرامش انواع پرندگان سواحل مکران را پناهگاه خوبی برای زمستان گذرانی و زیست انتخاب می‌کنند.
در سواحل مکران انواع پرندگان از گونه‌های شاخص نظیر پلیکان خاکستری، فلامینگو، باکلان، انواع حواصیل و اگرت‌ها، کاکایی‌ها، آبجلبک ها، عقاب دریایی دم‌سفید، پرستوها، عقاب ‌شاهی و پرندگان شکاری همچون عقاب ماهیگیر مشغول به زمستان گذرانی هستند و بر اساس آمارها هرسال بیش از 60 هزار قطعه پرنده به این سواحل مهاجرت کرده و هم‌اینک در 22 سایت در حال زمستان گذرانی هستند.
هرچند سواحل مکران باآنکه پتانسیل بالایی برای جذب هزاران گردشگر را در سال دارند اما به دلیل محرومیت، دوری از مرکز و جاده‌های نامناسب برای دسترسی و صدالبته عدم توسعه زیرساخت‌های اقامتی و رفاهی تاکنون توفیق قابل‌ملاحظه‌ای را در جذب گردشگر نداشته‌اند.

منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد