طراحی داخلی یک کار لوکس نیست/ لزوم نگاه نو به کارکرد صنایع‌دستی

به گزارش فناوری فرهنگی، امید فراهانی کارشناس حوزه معماری و طراحی داخلی، گفت: ما باید نگاه خود را به صنایع‌دستی تغییر دهیم. چه اشکالی دارد در فضای مدرن از صنایع‌دستی بهره ببریم؟ مگر تنها در خانه‌های قدیمی‌ می‌توان از صنایع‌دستی استفاده کرد؟ اصلا صنایع‌دستی ما زمانی می‌تواند جای خود را در زندگی آدم‌های امروزی باز کند که نو شود و مشکل فعلی ما معاصر کردن صنایع‌دستی است که باید از طریق هنرمندان دنبال شود. به عبارتی باید صنایع‌دستی ما مدرن و به روز شود.

این طراح و معمار داخلی، زیبایی و توجه به آن را یک نیاز همگانی دانست و افزود: همه آدم ها لباس مارک نمی‌پوشند اما نیاز آن‌ها به پوشاک همگانی است. این مساله را می‌توان به خانه و چیدمان آن هم تعمیم داد به این معنی که لازم نیست همه ما در خانه‌های لوکس و پرتجمل زندگی کنیم اما همه ما به سرپناه احتیاج داریم و چه خوب که این خانه و سرپناه را به زیبایی بیاراییم.

فراهانی به ضرورت تغییر نگاه افراد مختلف جامعه به هنر طراحی اشاره و بیان کرد: برخی گمان می‌کنند چیدمان داخلی خانه، یک کار لوکس و هزینه‌بر باست در حالی که با حداقل‌ها می‌توان یک خانه را آراست. برای مثال می‌توان چند قوطی رب را کنار هم گذاشت و با آن یک لوستر درست کرد. در این میان، آنچه ضروری به نظر می‌رسد تغییر نگاه مردم به این مقوله و فرهنگسازی در زمینه معماری داخلی است. مردم باید به این باور برسند که چیدمان داخلی خانه‌ها، ساختمان‌های اداری، مهدکودک‌ها یک کار تخصصی است و باید به اهل فن سپرده شود.

او با اشاره به این که طراحان در پی تحمیل سلیقه خود نیستند گفت: وقتی افراد، طراحی فضایی را به ما می‌سپارند، پیش از این که کار خود را آغاز کنیم با آن‌ها جلسه می‌گذاریم و سلیقه و خواستشان را جویا می‌شویم و براساس سلیقه آن‌ها رفتار می‌کنیم. البته این بدان معنا نیست که هر چه آن‌ها بگویند، حتی به اشتباه انجام می‌شود بلکه به این معنی است که در چیدمان داخلی فضاهای مختلف تلاش می‌کنیم با رعایت اصول طراحی، خواست سفارش‌دهندگان را هم برآورده کنیم.

به گفته فراهانی امروز مردم بیشتر از آن که کار طراحی داخلی را به دست افراد متخصص بسپارند، از شبکه‌های خارجی الگوبرداری می‌کنند، بدون آن که در نظر بگیرند آن سبک مبلمان برای خانه‌ای بزرگ با یک سقف بلند مناسب است نه برای یک آپارتمان ۴۰ یا ۵۰ متری. از سوی دیگر شبکه‌های مجازی در جهت دادن به سلیقه مردم در طراحی داخلی بسیار موثر هستند و فرهنگ‌سازی از طریق این شبکه‌ها بسیار ضروری است.

این طراح داخلی به ضرورت نو کردن طرح‌های ایرانی اشاره و بیان کرد: طرح‌های ایرانی باید به‌روز شوند و هستند افرادی که این طرح را به روز و در چیدمان خانه‌ها و فضاهای مختلف از آن استفاده می‌کنند. اما تعداد این افراد کم است و رسانه‌ای نیست که این طرح‌ها را به مخاطب نشان دهد و از سوی دیگرف مرغ همسایه غاز است و مردم ما ترجیح می‌دهند نمای ساختمان‌هاشان، نمای رومی باشد که هیچ تناسبی با فرهنگ ما ندارد. از این رو ما باید از همه توان خود برای معرفی و تبلیغ فرهنگ و صنایع دستی ایرانی بهره ببریم.

فراهانی با اشاره به نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی گفت: تلویزیون می‌تواند در قالب برنامه‌های جذاب مردم را با تاریخ و فرهنگشان آشنا کند. آن وقت من به‌عنوان طراح، بهتر می‌توانم در چیدمان فضاهای مختلف از صنایع دستی و نمادهای ایرانی بهره ببرم. از سوی دیگر هر چه استقبال بیشتر باشد، تیراژ یک کار هم بالاتر می‌رود و قیمت، مناسب‌تر می‌شود. مثلا من یک خمره را به قیمت ۹ میلیون تومان می‌خرم شاید اگر تقاضا بالاتر رود قیمت هم پایین‌تر بیاید و رسانه‌ها نقش مهمی در این زمینه دارند. برای مثال، سریال «شهرزاد» باعث شد تا استقبال از لباس‌ها و زیورآلات سنتی بالاتر رود. امید که در زمینه‌های دیگر هم این اتفاق بیفتد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد