“IOT” نامی که بیشتر خواهید شنید

به گزارش فناوری فرهنگی، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، صادق عباسی شاهکوه مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، نصرالله جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و جمعی از متخصصان این حوزه در شرکت‌های خصوصی از جمله مهمانان این نمایشگاه بودند.

محمدجواد آذری جهرمی در ابتدای ورود خود در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌که نیروهای توانمند زیادی در داخل کشور داریم، اظهار کرد: لازمه تحقق این استعدادها این است که در این‌باره به گفت‌وگو و مقایسه در این حوزه بپردازیم همچنین برگزاری نمایشگاه‌های این‌چنینی هم می‌تواند در این رابطه مفید باشد.

وی ادامه داد: نباید نگران باشیم که استفاده از فناوری‌های نوین در عرصه صنعتی یا کشاورزی موجب اشتغال‌زدایی شود، این‌ها طبیعی است و ما باید مابه‌ازای مشاغلی که از بین می‌روند، موقعیت‌های جدیدی برای اشتغال ایجاد کنیم.

او همچنین با بیان این‌که ما به عنوان حاکمیت باید زمینه را برای فعالیت نخبگان حوزه ICT فراهم کنیم، گفت: دولت در این‌جا وظیفه تسهیل‌گری دارد نه این‌که با پول دادن، خلاقیت و نوآوری این قشر را از بین ببریم. خود آن‌ها باید به عنوان یک لوکوموتیو برای خود و دیگران اشتغال‌زایی کنند.

در ادامه و در آغاز به‌کار رسمی، مهدی روحانی‌نژاد که از صاحبان یکی از کسب و کارهای مرتبط با اینترنت اشیاء بود، به عنوان اولین سخنران این نشست در جایگاه خود حاضر شد و از اقدامات و فعالیت‌هایی که در این راستا انجام گرفته است، توضیحاتی داد و سپس آذری جهرمی به عنوان اصلی‌ترین سخنران، دیدگاه‌های خود را بیان کرد.

محمدجواد آذری جهرمی در کنفرانس تخصصی اینترنت اشیاء با تاکید بر نقش فزاینده ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه اقتصاد دیجیتالی، بر نقش گسترده حاکمیت در حمایت و تقویت این حوزه تاکید کرد منتها از این جنبه که حاکمیت تنها باید نقش تسهیل‌گری و بسترسازی را عهده‌دار باشد نه این‌که مستقیما نقش حمایت مالی را هم انجام دهد.

او با اشاره به ضرورت ایجاد یونی‌کورن‌ها یا همان شرکت‌های بسیار بزرگ حوزه فناوری اطلاعات، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا با تقدیم لوایح مختلف موضوعات را حل کنیم. در این بازار باید مقررات را شفاف کنیم و حاکمیت شرکت‌ها را رشد دهیم.

بعد از این صحبت‌های وزیر بود که مراسم به عصر موکول شد؛ مراسمی که یک نشست علمی و تخصصی هم در آن برگزار شد و بعد از این‌که معاون سازمان تنظیم و مقررات توضیحاتی را داد، برخی از حضار پرسش‌هایی را از او پرسیدند و او هم به ترتیب به همه آنها پاسخ داد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اهمیت سیستم‌های اینترنت اشیاء در رشد اقتصادی کشورها تاکید و برنامه‌های وزارت را در این حوزه اعلام کرد.

حسین فلاح جوشقانی با بیان این‌که ظهور و پذیرش اینترنت اشیاء در سال‌های آینده رشد بیشتری خواهند داشت، گفت: در سال‌های آینده پذیرش این سیستم‌ها در اقتصاد بسیار بیشتر خواهد شد؛ همان‌طور که امروزه در اقتصاد کشوری مانند آمریکا تاثیر زیادی گذاشته است.

وی با بیان این‌که برای گذار از IOT باید به سمت IP ورژن ۶ برویم، اظهار کرد: بحث بیگ‌دیتاها از مباحثی است که در واقع پردازش و نگهداری مبتنی بر تکنیک‌هایی مانند پردازش ابری خواهد بود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات در ادامه به ضرورت تقویت ارتباط رگولاتوری در حوزه IOT اشاره کرد و گفت: عدم مشارکت رگولاتوری در حوزه اینترنت اشیاء باعث عقب‌افتادگی در این حوزه خواهد شد. استراتژی کلان رگولاتوری افزایش هماهنگی با کسب و کارهای نوپا به منظور تقویت آن‌ها در شروع کار و حمایت آن‌ها تا مرحله رشد کامل است.

نمایشگاه دستاوردهای اینترنت اشیاء در کشور دقیقا همتای نامش که تا حدودی ناآشنا و تازه است؛ کوچک و جمع و جور برگزار شد و بازدیدکنندگان آن هم بیشتر از متخصصین و فعالان اقتصادی همین حوزه بودند.

باید گفت که، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که مقوله‌ای مانند اینترنت اشیاء که خود بخش کوچکی از حوزه فناوری اطلاعات است بتواند تا این حد رشد کرده که نمایشگاهی مخصوص خود را برپا کند؛ اما واقعیت این است که این سیستم‌های هوشمند موسوم به اینترنت اشیاء در آینده‌ای نه‌چندان دور به بخش لاینفکی از زندگی روزانه همه ما تبدیل خواهند شد.

تصور کنید روزی را که با یک سیستم هوشمند بتوانید در خارج از منزل‌تان و چه بسا کیلومترها دورتر بخاری یا کولرتان را خاموش یا روشن کنید تا هم دمای مطلوب منزل‌تان را تنظیم کنید و هم در مصرف انژی صرفه‌جویی کنید. نمونه صنعتی این سیستم‌ها هم در صنعت کشاورزی می‌تواند در تنظیم نوبت‌دهی آبیاری درختان به کار برود که آن هم در نهایت می‌تواند موجب صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی بشود.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد