قانون بازدارنده‌ای برای منع کپی‌برداری از آثار صنایع دستی نداریم

به گزارش فناوری فرهنگی، نگین گلچین‌پور هنرمند فعال در زمینه صنایع‌دستی به آثار ارائه شده در دومین نمایشگاه «دست‌سازه‌های دارما» اشاره و بیان کرد: نگارخانه مس‌نگار که به طور اختصاصی بر هنرهای سنتی و صناعی ایران تمرکز دارد، از روز بیست و هفتم بهمن ماه جاری تا چهارم اسفندماه، میزبان دومین نمایشگاه آثار کارگاه طراحی دارما است. در این نمایشگاه کارهای مشترک من و آبنوس البرزی ارائه شده و تلاش ما براین بوده که صنایع دستی را با زندگی مدرن آشتی دهیم.

این هنرمند فعال در زمینه قلمزنی روی مس با اشاره به ضرورت نو و کاربردی کردن صنایع‌دستی گفت: قلمزنی، همواره دغدغه من بوده اما  یا قیمت آثار قلمزنی شده، به واسطه هنری بودن، آن قدر بالاست که جوان‌ها، نمی‌توانند آن را خریداری کنند و در زندگی روزمره خود مورد استفاده قرار دهند یا هیچ ربطی با زندگی امروزی و طراحی‌های مدرن ندارد و همین مساله موجب می‌شود تا آدم‌ها از صنایع دستی فاصله بگیرند و تصورشان این باشد که این کارها فقط جنببه تزیینی دارند و کاربردی نیستند و این وظیفه هنرمندان است که این نگاه را، ارام آرام تغییر دهند.

گلچین پور در ادامه بیان کرد: ما امروز با حجم بسیار بالای کالاهای وارداتی روبه رو هستیم و زندگی ما ماشینی شده و از روح زندگی فاصله گرفته‌ایم. صنایع دستی می‌تواند ما را به روح زندگی نزدیک کند؛ به همین خاطر ما در نمایشگاه «دست سازه‌های دارما» کوشیدیم نتا کارها خلوت تر باشد تا هم قییمت‌ها پایین بیاید و هم کارهای مسین قلمزنی شده با زندگی امروز، هماهنگی بیشتری داشته باشند.

او نبود قانون کپی‌رایت را یکی از بزرگ ترین مشکلات هنرمندان صنایع دستی دانست و افزود: در مملکت ما کپی کردن و فکر نکردن به طرح‌ها و ایده‌های تازه به یک روال عادی تبدیل شده؛ به همین خاطر طرح‌ها خیلی زود کپی می‌شوند و کاری هم از دست ما برنمی‌آید. از سوی دیگر، کارهای هنری به تعداد محدود تولید می‌شوند و لازم است قانونی برای حمایت از طرح‌ها و آثار هنرمندان وجود داشته باشد.

گلچین پور در پاسخ به این که قیمت کارهای ارائه شده در نمایشگاه «دست سازهای دارما» چقدر است گفت: قیمت‌ها از ۱۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. آثاری  هم که در این نمایشگاه ارائه شده‌اند، ظرف‌های کاربردی و خانگی از قبیل سینی، ظرف‌های پذیرایی، آیینه‌ها و گلدان‌هایی از جنس مس و برنج  هستند که با تکنیک‌های سنتی دواتگری، چککش‌کاری، قلمزنی، برجسته کاری، سوهان کاری و اره‌کاری ساخته شده‌اند. این آثار با نقش‌های باستانی و سنتی ایرانی درآمیخته اند ولی فرم‌های امروزی دارند و نیازهای کاربردی زندگی‌های معاصر را برآورده می‌کنند.

نمایشگاه «دست‌سازه‌های دارما» تا روز جمعه چهارم اسفندماه در گالری مس‌نگار به نشانی مجتمع پارک پرنس، واحد تجاری شماره ۵ و به نشانی تهران ـ خیابان ملاصدرا ـ خیابان شیراز شمالی ـ کوچه حکیم اعظم، برپا خواهد بود.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد