زیست بوم نوآوری دروازه ورود به شهر هوشمند است

به گزارش فناوری فرهنگی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در آیین افتتاحیه همایش و نمایشگاه تهران هوشمند که با حضور شهردار تهران و شرکت های دانش بنیان برگزار شد با بیان این‌که تمامی تهران باید با تبدیل شدن به شهر هوشمند، به بستر خلاقیت و نوآوری بدل شود، گفت: تمامی بخش‌های شهر باید به مثابه یک پارک علم و فناوری، به بستری مساعد برای توسعه خلاقیت و نوآوری‌های جوانان تحصیلکرده و حرکت آنان در مسیر کارآفرینی تبدیل شود.

وی با اشاره به لزوم حذف محدودیت‌ها برای بروز خلاقیت و حل مشکلات شهری بر بستر شهر هوشمند، گفت: در شهر هوشمند محدودیت‌ها از میان خواهد رفت و دانشگاه تبدیل به جزیی از مبلمان شهری می‌شود و به این شکل شهر را در مسیر توسعه و پیشرفت یاری می‌کند.

رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با بیان این که شهر خلاق با ارائه مفهومی نوین از آموزش، شهروندان را در مسیر نوآوری و خلاقیت رهنمون می‌کند ادامه داد: آموزش در آینده‌ای نه‌چندان دور صرفاً به شیوه‌های سنتی محدود نیست و فرآیند آموزش، از بدو تولد تا لحظه مرگ در جریان خواهد بود. بر همین اساس، شهر خلاق با شیوه‌های نوین همواره شهروندان را در فرآیند آموزش قرار می‌دهد و همواره آنان را با مفهوم تازه‌ای در حوزه‌ نوآوری و فناوری آشنا می‌کند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری معرفی استخدام دولتی به عنوان راه‌کار اشتغال را متعارض با روح نوآوری و خلاقیت دانست و گفت: تکیه به درآمد منابع زیرزمینی و وابستگی به این درآمدها، ترویج فرهنگ نادرست اقتصاد نفتی را موجب شده است.

ستاری، شکل‌گیری زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری را تنها راه‌کار رهایی از این فرهنگ نادرست برشمرد و افزود:  ایجاد زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دروازه‌ای است که جامعه را به شهر هوشمند رهنمون می‌کند و پیاده سازی آن در شهری مانند تهران زمینه ساز کاهش مشکلات است.

وی فعالیت بیش از 3500 شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارتاپ را  ماحصل شکل‌گیری زیست‌بوم کارآفرینی و درآمد 40هزار میلیارد تومانی برای کشور را دستاورد فعالیت این کسب و کارها عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین ویژگی کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی این است که دولت در شکل‌گیری آن‌ها دخالتی ندارد و با مشارکت بخش خصوصی و بر مبنای زیست‌بوم کارآفرینی شکل می‌گیرد.

ستاری ادامه داد: برهمین اساس، باید فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر، شکل‌گیری مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز فناوری بر بستر شهر هوشمند به کمک شکل‌گیری و شکوفایی این کسب و کارها بیایند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در پایان نیروی انسانی خلاق و کارآمد را از مهم‌ترین پایه‌های شهر هوشمند برشمرد و گفت: اکنون استخدام دولت شدن آرزوی جوانان است که سبب شده خلاقیت از بین برود.

رشد اشتغال استارتاپی با شهر هوشمند

در این همایش، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حل چالش اشتغال و نوآوری مبتنی بر استارتاپ‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات را از دستاوردهای شهر هوشمند عنوان کرد و گفت: حل معضل اشتغال و بیکاری و همراهی شهرها با تحول جهانی دیجیتال و اشتغال آفرینی توسط جوانان خلاق و دانش‌آموخته از نتایج تحقق شهر هوشمند با پیوند فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

آذری جهرمی، مبارزه با فساد، بهبود شرایط زندگی و شاخص های زیست محیطی را نیازمند بکارگیری فناوری شهر هوشمند دانست و افزود: استارتاپ‌ها و نهادهای خصوصی و اجرایی اجزایی هستند که می‌توانند در رابطه با موضوع مدیریت شهری شفاف‌سازی و فسادزدایی را محقق کنند.

وزیر ارتباطات بر ایجاد شاخص ها در شهر هوشمند تاکید کرد و گفت: باید پس از ایجاد شاخص ها، آنها را اطلاع رسانی کنیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

مشارکت مردم و دستگاه‌ها در شکل‌گیری شهر هوشمند

محمدعلی نجفی شهردار تهران مشارکت مردم در اجرای پروژه‌های شهر هوشمند را امری مهم برشمرد و تأکید کرد: ایجاد زیرساخت‌ها برای شهر هوشمند ضروری است، اما کافی نیست و کفایت آن به آگاهی و دخیل بودن مردم‌ در این پروژه‌ها باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه این برنامه با تشکیل شورای شهر جدید به صورت جدی مطرح شده است، گفت: به عنوان یکی از مهمترین‌ برنامه‌های شهرداری این مسئله در دست اجرا است.

شهردار تهران، یکی از مقدمات و الزامات برای دسترسی به شهر هوشمند را مشارکت همه اجزا برای تحلیل داده‌ها دانست و گفت: برای این منظور مدیریت یکپارچه شهری اهمیت بالایی دارد.

بازدید از دستاوردهای استارتاپ‌های فعال در حوزه شهر هوشمند

در حاشیه این همایش، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همراه با شهردار تهران از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه 50 استارتاپ و شرکت دانش‌بنیان در حوزه خدمات نوین شهری، آموزش هوشمند، مدیریت شهری و محیط زیست دیدن کرد.

همایش تهران شهر هوشمند به همت شهرداری تهران و با حمایت معاونت علمی و فناوری و با برگزاری 6 سخنرانی کلیدی، 11 کارگاه تخصصی، پان‌های تخصصی در 7 محور  و رقابت 50 استارتاپ تخصصی در حوزه شهر هوشمند  13 و 14 اسفندماه در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

منبع: بنیادملی نخبگان

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد