اطلاع‌رسانی در خصوص دزدی اپراتورها به منزله اخطار بود / اقتصاد فناور محور باید بالنده باشد

به گزارش فناوری فرهنگی، محمدجواد آذری جهرمی در این نشست خبری گفت: در برهه ای هستیم که به واسطه تغییراتی که در عرصه تکنولوژی در حال وقوع است و تکنولوژی های جدیدی که در حال عرضه هستند باید تحولات را شناسایی کنیم و منطبق با اهداف سیاست های کلی کشور پیش برویم لازمه همه مسائل پژوهش است.
او افزود: پژوهش در حوزه های مختلف همچون آینده نگری، میدانی، پژوهش تطبیقی و تهیه اسناد طبقه بندی شده صورت می گیرد در همه پژوهش ها نیازمند مجموعه ای هستیم که ما را توانمند کند پس ارزش و اهمیت صاحبنظران و پژوهشگران در مرکز تحقیقات بسیار حائز اهمیت است و بسیاری از اهداف ما خروجی زحماتی است که دوستان در پژوهشگاه فناوری اطلاعات می کشند.
آذری جهرمی تصریح کرد: پژوهشگاه فناوری اطلاعات نیازمند تغییرات است و ساختار مدیریتی پژوهشگاه باید تغییراتی داشته باشد و امروز از بخشی از فعالیت‌های که در یک سال گذشته انجام گرفته رونمایی شد مانند تکنولوژی های حوزه ماهواره و آزمایشگاه هایی که فعالیت شان را آغاز کردند و گزارش های خوبی از حیطه روندهای رشد و توسعه مطالب ارائه شده است.
وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: پیاده سازی ارز دیجیتال به شبکه خاصی نیاز ندارد البته پیاده سازی این ارز بر روی شبکه های پیام رسان یک مزیت محسوب می شود و با همکاری پژوهشگاه پولی و بانک مرکزی اقدامی را آغاز کرده‌ایم که اصل موضوع به فرایند رمزنگاری این ارز بر می گردد ولی باید بدانیم سیاست های کلی ما برای مواجهه با ارز دیجیتال ملی چیست؟ و آیا قرار است ارز دیجیتال کشور ما پشتوانه ای داشته باشد؟
وی ادامه داد: در رابطه با ارزهای دیجیتال دو رویکرد وجود دارد یا اینکه منفعل باشیم و ببینیم در دنیا چه اتفاقی می افتد که ممکن است این تعلل، تغییراتی در سبک نظام پولی ما ایجاد کنند مدل بعدی این است که پژوهش هایی صورت گیرد و ارز دیجیتال ملی را پیاده سازی کنیم و از این فرصت استفاده کنیم که نگاه ما مبتنی بر مدل دوم است البته مسئولیت اصلی ارز با بانک مرکزی است که با یاری بانک مرکزی و اتکا به حوضه های بین بخشی در این راه قدم گذاشتیم.
جهرمی افزود: لازمه این موضوع آن است که مدل آزمایشگاه ایجاد شود بعد از آن سیاست ها تدوین شود که نحوه ارائه ارز متعاقباً اعلام خواهد شد و همانطور که ذکر شد، پیام رسان یک ظرفیت برای ارزش ارز دیجیتال خواهد بود.
او تصریح کرد: مهمترین حوزه‌هایی که مورد پژوهش قرار گرفت بود، مدل های آزمایشگاهی آن آغاز شده است و شرکت هایی در بخش خصوصی وجود دارد که با فعالیتهای پژوهشگاه رقابت می کنند با این تفاوت که زیر ساخت های پژوهشی ما با حداقل اتصال به حوزه سخت افزار تشکیل می شود هم چنین در حوزه ماهواره ای نیز کارهای صورت گرفته که به علت تحریم در محدودیت هستیم و این اقدامات تهدید های تحریم را به فرصت تبدیل کردند.
وزیر ارتباطات گفت: پژوهش های ما الزاما با نگاه صرفاً اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز صورت نگرفته است و در حوزه جویشگر بومی اطلاع رسانی های فراوانی صورت گرفته است و همه مستندات مربوط به توسعه زیرساختهای جستجوی هوشمند بومی در سایت دیدرس مشاهده می شود به لحاط فنی پیشرفت های خوبی داشتیم و ضریب امنیتی آن از bing بهتر است اما در بخش تجاری سازی و جذب مخاطب عقب هستیم و علیرغم همه تلاشهایی که از بعد فنی صورت گرفته است از لحاظ اقبال بازار موفق نبوده‌ایم.
آذری جهرمی تصریح کرد: در طرح اینترنت کودک پیگیر هستیم که از موتور جستجوی بومی به عنوان پیش فرض اکوسیستم استفاده کنیم و وقتی استفاده بالا رود قدرت موتور جستجو نیز افزایش پیدا میکند که در حال حاضر ۲ درصد از جستجوهای روزانه داخلی از موتورهای جستجوی بومی استفاده می شود هم چنین موتور جستجوی نقشه با وجود حمایت های فراوان توان رقابت با نمونه‌های خارجی را ندارد اگر مشترک بین حوزه بومی تشکیل شود می تواندتوان رقابتی را بالا ببرد و اگر بتوانیم افزونه ها را به موتورهای جستجوی داخلی اضافه کنیم فرآیند بازاریابی را آغاز کرده‌ایم.
او ادامه داد: اطلاع‌رسانی ما در خصوص دزدی اپراتورها به منزله اخطار بود که جلوی اقدام خود را بگیرند همچنین با دستورالعمل کمیسیون تنظیم مقررات پیامک های تبلیغاتی از سوی اپراتورها کنترل می‌شوندالبته هنوز متوقف نشده است چون تخلف همواره وجود دارد اما پیامک های تبلیغاتی با سرشماره های تلفن همراه گسترش پیدا کرده است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در اعمال سیاست‌های فنی به این نتیجه رسیدیم که محدودیت های زیاد به دسترسی مشترکان لطمه می زنند اگر دستورالعمل سازمان تنظیم مشخص شود اشخاص می‌توانند از طریق مجاز، تبلیغات خودرا انجام دهند و امیدواریم به زودی با توقف پیامک های مزاحم به حریم خصوصی افراد احترام بگذاریم.

منبع: ایسکانیوز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد