سیستم‌های آنلاین حمل‌ونقل امن‌ترین نوع سیستم‌ حمل‌ونقلی است

به گزارش فناوری فرهنگی، پس از انتشار گزارش ایسنا در خصوص فعالیت اسنپ و تاکسی‌های اینترنتی در استان قم به نکاتی همچون شکایت شهرداری قم از اسنپ، اعتصاب تاکسی داران، عدم دریافت مجوز شهرداری توسط اسنپ، تعرفه دریافتی بالای اسنپ از رانندگان، عدم استعلام مناسب از رانندگان و امنیت این سامانه اشاره شد؛ به همین منظور گفت‌وگویی با یکی از مدیران ارشد اسنپ انجام شد تا این شرکت به سوالات پیش آمده پاسخ دهد.

حسین هزارجریبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، به سوالات ما پاسخ داده است که در زیر میخوانید.

 مجوز های اخذ شده توسط اسنپ چیست؟
مجوز اسنپ از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت کل کشور صادر شده است؛ همچنین این شرکت از زیرمجموعه‌های انجمن صنفی کسب‌وکار اینترنتی به شمار می‌رود.

چرا فعالیت اسنپ در دیگر استان ها بدون مشکل پیش میرود ولی در استان قم با مانع مواجه شده است؟
قم اولین شهری نیست که اسنپ در آن به خدمات‌رسانی می‌پردازد؛ طبق تجربه می‌دانیم که عموم مردم هر شهر با اسنپ موافق هستند و باور داریم که بهره‌مندی از سرویس حمل‌ونقل مناسب و مقرون‌به‌صرفه حق تمام شهروندان است.

شرایط شهرداری قم برای اعطاء مجوز به اسنپ چیست؟
برخی از شرایط و ضوابط شهرداری با زیرساخت‌های نرم‌افزاری ما همخوانی ندارد؛ پیش از آنکه راننده‌های تاکسی وارد سیستم ما شوند و برآوردی از کنار آمدن آنها با سیستم هوشمند درخواست خودرو داشته باشیم، گفته می‌شد که اسنپ باید زیر نظر تاکسیرانی فعالیت کند، پس از آن مطرح شد که اولویت درخواست‌ها باید با راننده‌های تاکسی باشد که این موضوع نیز با سیستم ما همخوانی نداشت؛ در اسنپ عملکرد راننده‌هاست که آنها را در اولویت قرار می‌دهد، ما برای حل این موضوع پیشنهاد دادیم که راننده‌های تاکسی به سیستم ما بپیوندند و عملکرد آنها به مدت ۳ ماه بررسی شود؛ در صورتی که این افراد عملکرد مناسبی داشتند بر اساس آن شاید بتوان اولویت‌ها را تغییر داد.

 یکی از ایرادات شهرداری قم به اسنپ اخذ تعرفه 13 درصدی از هر سفر است؟ پاسخ شما به این موضوع چیست؟
سیستم اسنپ در اخذ کمیسیون یک سیستم منعطف است و همیشه ۱۳ درصد کمیسیون کسر نمی‌کنیم؛ به طور مثال میزان کمیسیون دریافتی از کاربران راننده‌ای که در ساعات طرح ترافیک در مناطق طرح فعالیت می‌کنند صفر درصد است؛ در حال حاضر مبلغ دریافتی کمیسیون در آژانس‌ها نیز یکسان نیست و هر آژانس کمیسیون متفاوتی را از راننده‌های خود می‌گیرد.

یکی از اقدامات استان قم برای جلوگیری از فعالیت اسنپ، جریمه رانندگان است؟ آیا این جریمه قانونی است و راهکار شما چیست؟
از آنجایی که فعالیت سرویس‌های هوشمند درخواست خودرو هنوز در کشور ما بحث تازه‌ای محسوب می‌شود قانون مدونی برای آن وجود ندارد؛ در قانون آمده است که پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند مسافرکش‌های شخصی را جریمه کند؛ اما راننده‌های اسنپ همچون راننده‌های آژانس زیرمجموعه یک اتحادیه صنفی به حساب می‌آیند و عملا جریمه کردن آنها توجیه‌پذیر نیست.

 برنامه اسنپ برای تعامل با سازمان های استان قم جهت فعالیت چیست؟
بدون شک همچون همیشه تعامل سازنده خود را با سازمان‌های مختلف حفظ خواهیم کرد و به آنچه که در چارچوب قانون و اقتضای پلتفرم اسنپ از ما خواسته شده عمل خواهیم کرد؛ از سوی دیگر، یکی از خدمت‌های جدیدی که در سال ۹۷ در شهر قم راه‌اندازی می‌شود به بحث راهکارهای سازمانی اسنپ برمی‌گردد؛ به این ترتیب اسنپ می‌تواند خدمات حمل‌ونقلی سازمان‌های شهر قم را پوشش دهد.

چگونه تعرفه های سفر برای شرکت اسنپ صرفه اقتصادی دارد اما تاکسیرانی میگوید این میزان از تعرفه به صرفه نیست؟
تعرفه‌های اسنپ بر اساس سفرهای رفت‌وبرگشتی تعریف می‌شود و به این ترتیب درآمد راننده‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ راننده در سیستم آژانس و اتومبیل کرایه مسیر رفت را با مسافر می‌رود و مسیر برگشت را خالی برمی‌گردد؛ پیمایش بدون مسافر در اسنپ معنایی ندارد و این مسئله باعث افزایش درآمد راننده‌ها می‌شود؛ تعرفه‌های اسنپ بر اساس کیلومتر و نوع دسترسی‌ها است.

 یکی از معضلات شهروندان بری استفاده از اسنپ، امنیت این برنامه است، برای بهبود امنیت و ارتقا آن چه اقداماتی انجام شده است؟
سیستم‌های آنلاین حمل‌ونقل امن‌ترین نوع سیستم‌ حمل‌ونقلی محسوب می‌شود، در این سیستم‌ راننده رصد و پیمایش‌های او در سیستم ثبت می‌شود؛ همچنین تایید صلاحیت رانندگان اسنپ از طریق گواهی عدم سوپیشینه و فرآیند آزمایشی همکاری با ناجا صورت می‌گیرد، از طرفی مسافر اسنپ می‌تواند اطلاعات سفر خود را با یک شخص سوم به اشتراک بگذارد تا این شخص سفر او را رصد کند و به این ترتیب امنیت سفر به بالاترین حد خود می‌رسد.

همچنین اسنپ مدتی است امکان «تماس امن» را به صورت آزمایشی در برخی از شهرهای محل فعالیت خود راه‌اندازی کرده است تا به این ترتیب شماره تلفن همراه کاربران راننده و مسافر در حین سفر از دید یکدیگر پنهان می‌ماند، با استفاده از «تماس امن» کاربر مسافر و راننده با شماره مستقیم شرکت با یکدیگر تماس برقرار می‌کنند.

 در صورت بروز حادثه ای که مخل امنیت شهروندان شود، آیا شرکت اسنپ مسئولیت آن را میپذیرد؟
همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم اسنپ یک اپلیکیشن درخواست خودرو است که به عنوان رابط بین کاربر راننده و مسافر عمل می‌کند و نقش ارتباط‌دهنده بین این دو کاربر را بر عهده دارد؛ اسنپ برای بررسی اختلاف‌های احتمالی در سفرهای خود واحدی به نام واحد شکایات را در نظر گرفته است، بارها اعلام کرده‌ایم که سیستم خود را با استفاده از بازخوردهای کاربرانمان می‌توانیم بهبود ببخشیم و به همین دلیل اعلام نظر درباره هر سفر برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، در سه سال اخیر بیش از ۳۰۰ میلیون سفر موفق در ناوگان اسنپ به انجام رسیده است، چنین آماری آسان به دست نیامده است و خانواده اسنپ برای حفظ آن به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند.
چه استعلام های قانونی برای استخدام راننده انجام میشود؟
در حال حاضر از راننده‌های اسنپ گواهی عدم سوپیشینه دریافت می‌شود؛ همچنین به صورت آزمایشی از سیستم تایید صلاحیت ناجا بهره می‌بریم.
 تعداد مسافرت های روزانه که توسط شرکت اسنپ انجام میشود، چه تعداد است؟
به طور روزانه بیش از ۹۰۰هزار سفر موفق در کل کشور با اسنپ به انجام می‌رسد؛ اسنپ به طور مشخص در شهر قم روزانه بیش از ۳۰هزار سفر موفق دارد.

درآمد بسیاری از تاکسی داران که محل ارتزاق و کسب روزی آن‌ها از طریق حمل مسافر است، با شروع فعالیت اسنپ دچار اختلال شده است و 6هزار تاکسی دار قمی از این وضع ناراضی هستند؛ شما چه راهکاری برای این موضوع دارید؟
اسنپ در شهر قم شرایط کار را برای رانندگان تاکسی آسان‌تر از سایر افراد کرده است؛ به طوری که راننده‌های تاکسی نیاز به ارائه گواهی عدم سوپیشینه ندارند و کارت تاکسی‌رانی این افراد عملا برای ما تاییدیه صلاحیت محسوب می‌شود؛ ما همیشه از اینکه بتوانیم با راننده‌های تاکسی همکاری کنیم استقبال کرده‌ایم، چراکه این افراد به طور تخصصی به این کار مشغول هستند و می‌توانند به بهترین نحو حمل‌ونقل مسافران را به انجام برسانند؛ با وجود اینکه تمرکز اولیه ما معطوف به جذب راننده‌های تاکسی شده بود، اما همچنان شاهد کارشکنی‌هایی از سوی تاکسیرانی این شهر بودیم؛ به طوری که با جریمه و یا باطل کردن پروانه فعالیت‌ راننده‌های تاکسی عضو سیستم ما سعی می‌کنند آنها را از ادامه فعالیت در ناوگان اسنپ منصرف کنند؛ افرادی که شغل اصلی آنها در زمینه حمل‌ونقل است می‌توانند با فعالیت در اسنپ درآمد بیشتری کسب کنند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد