فناوری اطلاعات حلال مشکلات رشته‌های مختلف است

به گزارش فناوری فرهنگی، پروفسور محمود نقیب‌زاده در کنفرانس بین‌المللی فناوری اطلاعات، دولت الکترونیک و شهر هوشمند که در هتل میثاق مشهد برگزار شد، اظهار کرد: فناوری اطلاعات، دانش و ابزاری دقیق، بی‌ادعا و فداکار برای حل مشکلات فراوان رشته‌های مختلف است. زمینه کامپیوتر و فناوری اطلاعات کامپیوتر به حق جزو زمینه‌هایی است که به تمام رشته‌ها بدون هیچ ادعایی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات و دانش بیشترین نزدیکی را با رشته فیزیک دارد، افزود: کامپیوتر اصولا برای محاسبات و شبیه‌سازی ساخت بمب اتم به وجود آمده است. یکی از شواهد این ادعا جمله معروف مدیرعامل اولین و بزرگترین شرکت تجاری کامپیتوری دنیا یعنی IBM در سال 1943  است. او زمانی‌که اولین کامپیوتر را به صورت تجاری ساخت گفت فکر می‌کنم دنیا کشش این را دارد که من پنج کامپیوتر بسازم. یعنی اگر بیشتر می‌ساخت احتمال داشت روی دستش بماند.

استاد تمام گروه کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: امروزه  برآورد می‌‍‌شود که بیش از یک میلیارد کامپیوتر در دنیا وجود دارد که به بشریت ارائه خدمت می‌کند. اصولا رشته کامپیوتر رشته‌ای است که خدمتگزار است بدون اینکه ادعای خاصی داشته باشد.

پروفسور نقیب زاده عنوان کرد: در صنعت، ربات‌های کامپیوتری در سرعت  و دقت تولید تاثیر بسزایی دارد و کارهای سخت و زیان بار در محیط‌های آلوده را عموما آنها انجام می‌دهند. شبیه سازی، مدیریت منابع انسانی و غیر انسانی و تبیین فرایندهای صنعتی توسط کامپیوتر انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هرجا که اشعه ای وجود داشته باشد، هرجا که محیط سخت و ناامنی باشد از کامپیوتر و ربات برای انجام دادن کارآمد فعالیت‌ها استفاده می‌شود.

دبیر علمی این کنفرانس بیان کرد: دسترسی به مشتریان، خرید و فروش آنلاین، رضایت سنجی محصولات نمونه‌های دیگری از کاربردهای کامپیوتر در تجارت است. همچنین در هوانوردی در هواپیما پیشرفته صدها کامپیوتر در شبکه توزیع شده و بهم پیوسته خدمت می‌کنند تا ما را از مبدا به مقصد به سلامت برسانند و نیز هر کدام قسمت‌های خود را کنترل می‌کنند و مازاد بر آن اطلاعات را جمع‌بندی و نتایج را به کابین خلبان ارسال می‌کنند تا بتواند از اطلاعات کلی و وضعیت فعلی هواپیما به خوبی اطلاع پیدا کند و بتواند کار را دنبال کند.

پروفسور نقیب زاده اضافه کرد: در شناخت فضا و فضانوردی به ویژه سفینه‌های انسان با طول عمر یک دهه یا بیشتر همه متکی به کامپیوتر، تبادل اطلاعات و مخابرات هستند. همچنین در صنایع نظامی، ارتش و جنگ‌های آینده مبتنی بر موشک، هواپیما و دیگر تجهیزات پیشرفته خواهد بود.

وی تصریح کرد: در آینده‌ای نه چندان دور ربات‌های مسلح به جای انسان‌ها و به نیابت از کشورها رو در روی دیگر قرار خواهند گرفت.

استاد تمام گروه کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: توانایی که رایانه دارد در موجودات دیگر به جهت توانایی فکری پایین وجود ندارد و امکان تصمیم گیری و مواجهه با وضعیت‌های بحرانی برای سایر موجودات مشکل است لذا این نعمت تنها در دست بشریت قرار دارد. همچنین خودروهای خودران هم باید به این توانایی‌ها مجهز گردند.

وی گفت: امروزه با پیشرفت علم و فناوری با یک گوشی تلفن همراه می‌توان در لحظه به هر اطلاعات مجاز در هرجای دنیا دسترسی داشته باشیم این نتیجه دو فناوری روز کامپیوتر و ارتباطات است. برای این حجم مبادله اطلاعات در این روزها اگر کامپیوتر نبود و همه روی زمین را شاتل می‌پوشاند و همه روی آب‎ها را قایق می‌پوشاند قادر به این حجم مبادله اطلاعات با این سرعت نمی‌شدیم.

دبیر علمی این کنفرانس اظهار کرد: برآورد شده است که حدود دو میلیون ترابایت اطلاعات به صورت آنلاین روی اینترنت وجود دارد. این مقدار اطلاعات معادل پنج هزار میلیارد کتاب است که شامل اطلاعات مراکز داده و مراکز کامپیوتر است و شامل ادارات، سازمان‌ها، شرکت‌ها، کامپیوترهای شخصی نمی‌شود. اگر قرار بود این حجم اطلاعات روی کاغذ چاپ شود برای تولید کاغذهای مورد نیاز لازم بود همه درختان روی زمین قطع شود. آیا می‌توانید جهان بدون درخت را تصور کنید؟

پروفسور نقیب زاده افزود: ژنوم انسان از به هم پیوستگی 3.2 میلیارد مولکول و چهار نوع اسید آمینه با علائم اختصاری A،T،G،C  تشکیل شده است که همین ژنوم میلیاردها انسان و موجودات زنده را متفاوت می‌سازد و هزاران میلیارد موجودات آینده را متقابل خواهد ساخت. یافتن این رشته برای انسان نوعی واژه بین‌المللی شامل دهها کشور صنعتی پیشرفته از جمله آمریکا، چین، ژاپن، انگلیس، آلمان، فرانسه و چند کشور دیگر است و بودجه آن برای آن زمان به قدری بالا بود که باید مجلس کشور میزبان تصویب می‌کرد.

وی ادامه داد: این پروژه از سال 1998 آغاز و سال 2003 یعنی جمعا 15 سال بعد به نتیجه رسید لذا ما توانسته‌ایم یک نمونه ژنوم انسان را مشخص کنیم.

باید فرهنگ لغت شعور عام برای ربات‌ها ساخته شود

در بخش دیگری از این مراسم، پروفسور علی بهفروز اظهار کرد: هوش مصنوعی تکنولوژی هوشمند است. آنچه که تا امروز تحت نام هوش مصنوعی انجام داده این سیستم های اکسپرت است که در فعالیت های پلیسی، روان پزشکی، پزشکی و جراحی و نیز در فعالیت های بانکی، امور بورس، اتو مکانیک و غیره بکار گرفته شده است.

وی افزود: گروه دیگر ربات‌ها هستند که فعالیت‌هایی را که برای انسان دشوار است و ضرر دارد را انجام دهد. از ربات‌ها در کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، تحقیقات فضایی و… بکار گرفته می‌شود.همچنین 500 هزار ربات خانه دار وجود دارد که کارهای خانه را انجام می‌دهند.اما همه این ها نه هوش است و نه سر سوزنی با هوش ربطی دارد، این‌ها فعالیت‌هایی است که وقتی انجام می‌دهیم می‌گویند باهوش است نه وقتی کامپیوتر انجام دهد.

استاد دانشگاه تاوسان ایالت مریلند آمریکا گفت: در تصمیم گیری توسط نرم افزارها به هوش مصنوعی واقعی احتیاج نیست و کامپیوتر باید تصمیم بگیرد. اما برای ساخت هوش مصنوعی واقعی احتیاج به ارایه تحقیق و موقعیت در اموری دارد که سخت افزار کامپیوتر عوض شود نه اینکه صرفا توصیه گردد همچنین باید نرم افزار باید what to do شود و لذا بایستی اینترنت همیشگی و همه جایی شود و شناخت الگوها توسط ربات‌ها به مقدار بسیار زیادی ترمیم شود.

پروفسور بهفروز با بیان اینکه تجهیز الگو برای هوش مصنوعی مهمترین عنصر است، عنوان کرد: عامل دیگری که در هوش مصنوعی به آن نیاز است این است که باید فرهنگ لغت شعور عام برای ربات‌ها ساخته شود. شعور چیزی است که شاید به آن توجه‌ای نداشته باشیم اما اگر شعور عام را از ما بگیرند، ما با ربات تمایزی نخواهیم داشت. لذا شعور عام داده‌های بسیار بسته‌ای است که در طول عمر جمع کردیم که براساس آن داده و تقریبا به صورت ناخودآگاه تصمیم گیری می‌کند و این دیکشنری شعور عام را کامپیوترها ندارند.

وی اضافه کرد: حدود 15 سال پیش بودجه بسیار زیادی گذاشتند تا برای کامپیوترها فرهنگ لغت شعور عام باز کنند اما با وجود تلاش‌های بسیاری که روی این پروژه انجام دادند، نتوانستند این پروژه را عملی سازند و حدود 5 سال پیش این پروژه را بستند. تا زمانی که دیکشنری شعور عام وارد کامپیوتر نشود صحبت از هوش مصنوعی کردن صحیح نیست.

استاد دانشگاه تاوسان ایالت مریلند آمریکا ادامه داد: به عنوان مثال چرخیدن به آدم سرگیجه می‌دهد، بچه‌ها شیرینی دوست دارند اما تنبیه را نه، حیوان‌ها نمی‌توانند حرف بزنند یا حرف ما را بفهمند این مثال‌ها را شما به بچه‌ای پنج ساله بگویید می‌فهمد چون آن شعور عام را دارد و سرگیجه و چرخیدن را می‌تواند بهم ربط دهد اما کامپیوتر نمی‌تواند هیچکدام از این جملات را درک کند.

پروفسور بهفروز خاطرنشان کرد: مشکل بسیار بزرگ دیگری که در هوش مصنوعی وجود دارد این است که باید مغز انسان را درک و شبیه سازی کرد تا بدانیم چگونه کار می‌کند و تا این عوامل انجام نشود صحبت از هوش مصنوعی کردن چیزی جز کلاه بر سر خود گذاشتن نیست. هوش مصنوعی فرمان‌های ما را که به صورت نرم افزار نشان می‌دهیم انجام می‌دهد. هوش به معنای تبلور فرمان و تصمیم گیری براساس اطلاعات و دیکشنری شعور عام است.

وی تصریح کرد: برای انجام شبیه سازی یکی از روش‌ها مهندسی معکوس است یعنی یک شیء را تکه‌تکه می‌کنند تا درون آن را ببینند و رابطه این تکه‌ها را با یکدیگر پیدا کنند. وقتی شبیه سازی تمام شد باید روابط را پیدا کرد و باید دید چه سیگنال‌هایی را با یکدیگر رد و بدل می‌کنند. با شبیه سازی که روی مغز انسان انجام شد مغز انسان تقریبا 100 میلیارد نورون دارد که به طور تقریبی هر 1000 نرون با هم سیستمی ایجاد می‌کنند که مستقلا کار کنند.

استاد دانشگاه تاوسان ایالت مریلند آمریکا اظهار کرد: در اینجا دانشمندان دو گروه هستند. برخی از دانشمندان وارد کردن شعور عام و شبیه سازی مغز انسان به کامپیوتر را غیرممکن می‌دانند و می‌گویند اطلاعات ما از کارکرد مغز انسان بسیار کم است و حدود پنج درصد می‌دانیم مغز انسان چگونه کار می‌کند و تصوری از پردازش موازی نداریم. برخی دیگر از دانشمندان این کار را ممکن می‌دانند و معتقد هستند تا سال 2060 میلادی عملی خواهد شد.

پروفسور بهفروز یادآور شد: قوی‌ترین کامپیوتری که امروز برای تحقیقات وجود دارد و منحصر به فرد است نامش سپیده دم است. این کامپیوتر 147359 پردازنده و 1500 هزار مگابایت حافظه دارد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد