کاراکتر ایرانی: از ایده تا تجاری‌سازی

به گزارش فناوری فرهنگی، همایش تجاری‌سازی کاراکتر ایرانی روز یک‌شنبه ۲۰اسفند با حضور جمعی از فعالان حوزه‌های مرتبط با کاراکتر – انیمیشن، نوشت‌افزار، اسباب‌بازی و… – در تهران برگزار شد. مهمانان ویژۀ این نشست، نمایندۀ مؤسسه اوج کودک و نوجوان و تهیه‌کنندۀ فیلشاه بودند.

hvasl.ir-1

در ابتدای مراسم آقای سعید حسینی دبیر همایش پس از خیرمقدم گفتن به حاضرین، گزارشی از فعالیت‌های مجمع نوشت‌افزار اسلامی-ایرانی ارائه داد و بیان کردند که در دنیا و ایران محصولاتی که برای کودک و نوجوان ارائه می‌شود در ۱۶ حوزۀ کالایی کاراکترمحور هستند.

وی در ادامه به اهمیت کاراکتر در فرهنگ‌سازی و زنجیرۀ اقتصادی آن اشاره کرد و از تجربۀ پیشین تجاری‌سازی کاراکترها گفت؛ اینکه در ایران نمونه‌های موفق چندانی نداشته‌ایم و بعضی تولیدات با استقبال خوبی مواجه نشدند.

آقای حسینی با اشاره به برگزاری موفق نمایشگاه نوشت‌افزار اسلامی-ایرانی، بر حمایت از تولیدکنندگان تا توزیع و فروش محصولات جانبی کاراکتر تأکید نمود. وی همچنین با موفق دانستن تجربۀ شاهزادۀ روم از اتفاقات پیش روی انیمیشن فیلشاه در سال ۹۷ خبر داد.

سپس آقای وحید ملتجی، مدیر مرکز اوج کودک و نوجوان به ورود این مجموعه به حوزۀ تجاری‌سازی کاراکتر در نقش یک همکار و تسهیلگر اشاره نمود و اذعان کرد که مجموعۀ اوج برنامه‌ای برای ورود مستقیم به تولید ندارد. آقای ملتجی همچنین محور اصلی تولید را زنجیرۀ ارزش و اولویت گروه هدف را نوجوانان دانست. وی از برگزاری نمایشگاهی در تابستان ۹۷ خبر داد که زمینۀ عرضۀ چند محصول سالم برای مخاطب نوجوان خواهد بود.

در ادامه آقای حامد جعفری تهیه‌کنندۀ انیمیشن‌های سینمایی «شاهزادۀ روم» و «فیلشاه» با بیان مختصری از پیشینۀ گروه هنر پویا به بهبود جایگاه انیمیشن توسط شاهزادۀ روم اشاره کرد که در سال ۹۴ سومین فیلم پرمخاطب کشور شد. این انیمیشن در کشورهای آلمان، انگلستان، فرانسه، کانادا و استرالیا عرضه و با استقبال مواجه شده است. وی سپس هدف‌گذاری گروه را برای تولید حداقل سالانه یک انیمیشن سینمایی در شرف تحقق دانست و از اکران فیلشاه در نوروز خبر داد. تهیه‌کنندۀ فیلشاه فضای کار تجاری‌سازی کاراکتر را با شرایط دو امدادی مقایسه کرد که در آن تولید کاراکتر در فیلم، انیمیشن و… شروع کار است و پس از آن مرحلۀ اصلی قرار دارد که ورود کاراکتر به حلقه‌های بعدی زنجیره است.

در بخش پایانی همایش انیمیشن سینمایی فیلشاه برای حاضرین اکران شد.

hvasl.ir-5

منبع:خانۀ پی‌نمای ایران 
کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد