درخشش جهانی ایران در شاخص های توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات

به گزارش فناوری فرهنگی، محمد جوادآذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روزهای اخیر گفت:‏ مطابق گزارش سازمان جهانی مخابرات( ITU) ایران در سالی که گذشت، بیشترین نرخ رشد توسعه زیرساختهای ارتباطی را در منطقه آسیا و رتبه دوم کشور های جهان در این بخش را داشته است.
کسب این دستاورد های درخشان در سطح جهانی نتیجه اهتمام ویژه ای است که دولت های یازدهم و دوازدهم به توسعه زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان پیشران توسعه پایدار معطوف داشته اند.
به دست آمدن این رتبه های جهانی درحالی محقق شد که پیش از دولت یازدهم تلاش برای منحل کردن و ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارت مسکن، راه و شهرسازی آن زمان به شدت در جریان بود.
رمضانعلی سبحانی فر رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس شورای اسلامی در این باره با بیان اینکه قرار بود در سال 92، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارت راه، مسکن و‌ شهرسازی ادغام شود، گفت: حتی در آن زمان چند روزی وزیر راه سکانداری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را بر عهده داشت و ‌از آنجا که مطابق قانون‌ برنامه پنجم توسعه این اجازه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داده شده بود تا تعداد وزارتخانه ها را به 17 برساند لذا در مقابل آن کاری نمی شد انجام داد.
وی با اشاره به طرح دو فوریتی که مجلس برای لغو این ادغام ارایه کرد، افزود: کار سختی را در پیش داشتیم چرا که لازم بود دو‌سوم آرا را داشته باشیم که در نهایت با 191 رای که بی سابقه بود، ادغام لغو شد.
با به روی کار آمدن دولت یازدهم و انتخاب محمود واعظی به عنوان سکاندار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عزم جدی بر توسعه زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات قرارگرفت و با حمایت های ویژه ای که حسن روحانی رئیس دولت یازدهم از این بخش انجام داد رشد شاخص ها سرعت بیشتری گرفت.
آخرین گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حاکی است، ضریب نفوذ تلفن ثابت کشور در بازه زمانی آغاز سال 1386 تا پایان شهریور ماه امسال در حالی به رقم 38.69 درصد رسید که در سال 1386 این ضریب 33.43درصد و در پایان خرداد ماه امسال 38.61 درصد بود.
شمار تلفن های ثابت دایری کشور تا پایان پارسال 30 میلیون و 506 هزار و 633 شماره بود و خرداد ماه امسال به 30 میلیون و 590 هزار و 323 شماره رسید.
افزایش ضریب نفوذ تلفن ثابت به عدد 38.69 نشان دهنده آن است که با وجود توسعه تلفن همراه در کشور و توزیع بیش از 165 میلیون سیم کارت، هنوز تلفن ثابت جایگاه خود را در بین مردم از دست نداده و همچنان یکی از اصلی ترین وسایل ارتباطی مردم با یکدیگر است.
شمار مشترک پهن باند ثابت کشور تا پایان اسفند ماه پارسال 9 میلیون و 408 هزار و 23 مشترک بود که در پایان شهریور ماه امسال به 10 میلیون و 490 هزار و 118مشترک رسید.
آمار تلفن های همگانی کشور نیز تا پایان سال 1395 حدود 115هزار و 764 دستگاه بود که تا پایان خرداد ماه امسال به رقم 115 هزار و 550 دستگاه رسید و این امر نشانگر کاهش شمار دستگاه های تلفن همگانی در کشور در رقابت با تلفن همراه است.
شمار روستاهای دارای تلفن خانگی بر پایه آخرین گزارش دفتر بررسی های فنی معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به رقم 48 هزار و 976 روستا رسید.
آخرین آمار دفتر بررسی های فنی معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شهریور ماه امسال منتشر شده است.
آخرین گزارش دفتربررسی های اقتصادی معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از وجود بیش از 156 میلیون سیم کارت واگذارشده تا پایان خردادماه امسال در کشور حکایت دارد.
براساس آخرین گزارشی که دفتربررسی های اقتصادی معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر کرده است تا پایان خرداد ماه 1396 تعداد 156 میلیون و 11هزار و283 خط سیم کارت واگذار شده تلفن همراه در کشور وجود داشته است.
این تعداد سیم کارت درحالی در کشور واگذار شده است که طبق آمار مرکز آمار ایران جمعیت ایران تا آن روز 80 میلیون و 728 هزار و 130 نفر اعلام شده است.
این تعداد سیم کارت واگذارشده تا پایان خرداد ماه درحالی است که طبق گزارش همین دفتر از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تا پایان اسفنده ماه پارسال 154 میلیون و 398 هزار و 788سیم کارت تلفن همراه از سوی اپراتورهای تلفن همراه کشور در اختیار مردم ایران قرار داده شده است.
این گزارش نشان می دهد که در بازه زمانی پایان اسفندماه پارسال تا پایان خردادماه امسال یک میلیون و 612 هزار و 495 سیم کارت توسط اپراتورهای تلفن همراه کشور در اختیار مردم قرار گرفته است.
این درحالی است که براساس گزارش دفتر مذکور این روند تا پایان شهرویورماه پارسال تعداد 78 میلیون و 668 هزار و 33 سیم کارت از مجموع سیم کارت های واگذارشده در بازه زمانی مذکور فعال بوده اند.
براساس گزارش دفتر بررسی های اقتصادی معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضریب نفوذ مشترکان فعال تلفن همراه کشور به 104.13 درصد تاپایان خرداد ماه امسال رسیده است در حالی که این ضریب تا پایان اسفندماه همان سال 104.14درصد اعلام شده است.
براساس گزارش دفتر مذکور مشترکان پهن باند سیار تا پایان خردادماه امسال به 41 میلیون و 57 هزار و 41 مشترک رسیده است.
اکنون و با پیشرفت های چشمگیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جای آن دارد مسئولان به همدلی و هماهنگی از این فرصت ها نهایت استفاده را کرده و قفل اقتصاد دیجیتال را باز کرده و به دنبال آن رشد اشتغال و توسعه کشور را رقم بزنند.

منبع:ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد