پیگیری ابهامات امنیتی ۲ اپلیکیشن بومی/ بررسی فنی توسط مرکز ماهر

به گزارش فناوری فرهنگی، در پی سئوالات مطرح شده کاربران در شبکه های اجتماعی در مورد ۲ اپلیکیشن روبیکا و توسکا که از صدا و سیما تبلیغ می شود و برخی کاربران مدعی شده اند که این اپلیکیشن ها پس از نصب، به اطلاعات تلگرام کاربر دسترسی پیدا می کنند، وزیر ارتباطات از پیگیری این موضوع خبر داد.

محمدجواد آذری جهرمی در صفحه توئیتر خود نوشت: درخصوص نرم افزار «روبیکا» که این روزها از صدا و سیما تبلیغ می شود پیگیری شد و پاسخی از سوی تولیدکنندگان این اپلیکیشن ارائه شده است.

وی با بیان اینکه گزارش مردمی و نیز پاسخ فنی واصل شده از سوی روبیکا را به یکی از مراکز آپا برای بررسی دقیق فنی ارسال کرده است، گفت: نتایج این بررسی را مرکز ماهر اعلام خواهد کرد.

وزیر ارتباطات همچنین توضیحات مربوط به تولیدکنندگان اپلیکیشن روبیکا را منتشر کرد.

در این توضیح آمده است: «استفاده از کدهای اپن سورس مرسوم است . تلگرام نیز اپن سورس است و ما در روبیکا بخشی از کد تلگرام را برای مدیریت بهتر صفحات برنامه استفاده کردیم (base fragment ) تا روبیکا هم مثل تلگرام در گوشی های قدیمی روان اجرا شود.

به دلیل کمبود وقت فرصت حذف قسمتهای اضافی کد تلگرام که نیازی نبود را نداشتیم که در ورژن بعدی حذف خواهند شد. از لحاظ فنی هم هیچ اپلیکیشنی امکان دسترسی به هیچ قسمت تلگرام کاربر را ندارد و تنها در صورتی که دسترسی به حافظه داشته باشد به فایل های دانلود شده تلگرام می تواند دسترسی داشته باشد.

روبیکا هم در هنگام نصب هیچ دسترسی حساسی از شما نمی خواهد و تنها دسترسی به حافظه گوشی را برای آپلود عکس پروفایل آنهم در هنگام اجرا درخواست می کند و در صورتی که اجازه دسترسی ندهید این اپلیکیشن امکان دسترسی به حافظه شما هم ندارد. پس اینکه قسمتی از کد تلگرام در برنامه استفاده شود هیچ ارتباطی به جاسوسی از تلگرام ندارد. »

وزیر ارتباطات همچنین تاکید کرد: به زودی در مورد اپلیکیش «توسکا» هم خواهم نوشت.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد