هشدار برای تله‌های شبکه‌های اجتماعی

به گزارش فناوری فرهنگی،خانمی در یکی از شبکه‌های اجتماعی با مردی آشنا می‌شود. مدتی بعد رابطه‌ی این دو عمیق و عاشقانه می‌شود. آقا از خانم به بهانه‌های مختلف پول قرض کرده و متواری می‌شود.

یا زنی در مواجهه با خواهش و اصرار فراوان از ناحیه‌ی مردی که در شبکه‌های اجتماعی با هم آشنا شده بودند، قرار حضوری گذاشته است؛ مرد با اعلام خرابی باتری تلفن همراه خود از زن طلب گوشی هوشمند و گران قیمت او را می‌کند و پس از دریافت گوشی سریعاً از محل متواری می‌گردد.

دختر نوجوان به خیال مکاتبه‌ی اینترنتی با یک پزشک، عکس‌های خود را به دکتر کذایی ارسال کرده و اندکی بعد دختر جوان با اخاذی و تهدید انتشار تصاویر خود مواجه می‌شود. یا افرادی خود را به جای زنان بدنبال ایجاد رابطه جا می‌زنند و به بهانه کسب اطمینان جهت دیدار حضوری، از مال باخته طلب پول یا خرید اینترنتی می‌کنند.

اینها همه نمونه‌هایی از پرونده‌هایی است که بر اساس آن مجرمان سایبری از طرف مقابل خود سوءاستفاده کرده‌اند؛ سرقت اطلاعات شخصی رایانه‌ای توسط سوء استفاده کنندگان از مهمترین جرائم سایبری در حوزه فضای تولید تبادل و اطلاعات است.

در نتیجه کارشناسان از کاربران می‌خواهند سعی کنند سیستم‌های رایانه خود و همچنین تلفن‌ متصل به اینترنت آنها ‌فاقد اطلاعات شخصی باشد و به هیچ عنوان عکس‌های خانوادگی خود را در شبکه‌های موبایلی رد و بدل نکنند زیرا امکان هرگونه هک و سرقت اطلاعات در این شبکه‌ها وجود دارد.

بیشترین استفاده از فضای مجازی بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، توسط نوجوانان و با حضور در شبکه‌های اجتماعی موبایلی انجام می‌شود؛ متاسفانه نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی خصوصا موبایلی به صورت گسترده استفاده می‌کنند و به دید کاملا مثبت به آن نگاه می‌کنند، در صورتی که در کنار فرصت‌های آن باید تهدیدات و خطرات آنها را نیز شناخت تا بتوان در یک فضای کاملا ایمن فعالیت کرد.

اما با توجه به پنهان بودن هویت کاربران در فضای مجازی علی‌الخصوص شبکه‌های اجتماعی موبایلی، در حال حاضر بسیاری‌ از پرونده‌های موجود در پلیس فتا در راستای شبکه‌های اجتماعی جعل هویت افراد و سوءاستفاده از اعتماد کابران است، بنابراین نوجوانان خصوصا دختران به هیچ عنوان نباید به افراد غریبه آنلاین در فضای مجازی اعتماد کنند، چراکه ممکن است آنچه که خود را معرفی می‌کند نباشد و نیت شومی داشته باشد.

سرقت‌های حساب بانکی توسط سارقان در فضای مجازی برای خرید کالا به صورت اینترنتی هم بارها مشکل ساز شده در نتیجه کاربران هیچگاه نباید ناآگاهانه و بدون هماهنگی با خانواده از سایت‌های اینترنتی کالایی خریداری کنند و در خرید آنلاین حتما مراقب دام فیشینگ مجرمان سایبری باشند.

اما پلیس در این باره توصیه‌های دیگر ی هم دارد: کاربران به یاد داشته باشند که ریختن طرح دوستی در اینترنت بسیار پرخطر است. دوستان آنلاین فقط و فقط برای گپ و گفت‌وگو هستند. در نتیجه با سهل انگاری با غریبه‌هایی که دوستان اینترنتی هستند، ملاقات نکنید.

تصاویر و اطلاعات شخصی خود را بطور متوالی در اینترنت منتشر نکنید. به تقاضای نابه‌‍‌جای دوستان اینترنتی خود مبنی بر ارسال اطلاعات و تصاویر شخصی و دیدار حضوری با آن‌ها و یا استقراض پول جواب مثبت ندهید و از تنظیمات داخلی پیام‌رسان‌ها برای حفاظت بیشتر از اطلاعات خود بهره ببرید.

منبع: ایسنا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد