ضرر تلگرام بیشتر از نفع آن است

به گزارش فناوری فرهنگی، حجت‌الاسلام امیررضا کربلایی هادی معاون پژوهشی حوزه علمیه دارالمبلغین  گفت: با توجه به مقتضیات شغلم و سروکار داشتن با مردم کانال‌های متخلفی را در فضای تلگرام دنبال کرده‌ام و دیده‌ام که مردم تحت تأثیر پیام‌هایی که در تلگرام فرستاده می‌شود، به راحتی قرار می‌گیرند.

وی افزود: افراد بدون اینکه بدانند اصل پیام چیست و به صحت و سقم آن بیاندیشند، آن را در دیگر گروه‌ها و کانال‌ها منتقل می‌کنند، موارد متعددی داشتیم که افراد می‌گفتند چرا این خبر این گونه است و چرا حاج آقا چنین سخنی را گفته است، در حالی که آن خبر در تلگرام یا تقطیع شده و یا جعلی بوده است.

حجت‌الاسلام کربلایی هادی با اشاره به اینکه مدتی را در قسمت افسران جنگ نرم سازمان تبلیغات اسلامی قم فعال بوده است، ابراز داشت: بیشترین وقت و انرژی ما صرف تکذیب خبرهای جعلی می‌شد، در حالی که از دیدگاه روانشناسان خبر اول تأثیرش به مراتب شدیدتر است تا هنگامی که آن را رد کنید.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات تلگرام این است که خبری را به صورت شایعه و جعلی پخش می‌کنند و بدیهی است تأثیر خودش را می‌گذارد، هنگامی که ما می‌خواهیم آن را تکذیب کنیم، شاید کسی تحت تأثیر قرار نگیرد و باور نکند که کار به مراتب سخت‌‌تر است.

کارشناسی روانشناسی اسلامی خاطرنشان کرد: البته فضای تلگرام فضای جاسوسی است که به طور مثال می‌خواهد بداند بیشتر مردم ایران درباره چه موضوعی صحبت می‌کنند، بیشتر تحت تأثیر چه مواردی قرار می‌گیرند و اینکه چقدر در انحرافات مردم می‌تواند نقش داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه موافق فیلترینگ تلگرام است، گفت: اگر تلگرام بسته شود، از بسیاری آسیب‌های آن در امان خواهیم بود، اینکه گفته شود چون مشابه داخلی ندارد، نباید فیلتر شود، سخن صحیحی نیست، باید دید که ضرر یا نفع و همچنین سود یا زیان این قضیه چقدر است، مثلاً می گویند پیام‌‌رسان سروش ضعیف است، بنابراین باید تلگرام را نگه داریم تا سروش تقویت شود، چرا باید این طوری باشد! در حالی که تلگرام هم در روزهای اول اینگونه نبود و به مرور خود را بروزرسانی کرد و برخی امکانات را اضافه کرد.

حجت‌الاسلام کربلایی هادی اظهار داشت: باید تلگرام را فیلتر کرد و به مرور پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کرد، متأسفانه این مسأله جزو دغدغه‌های مسئولان نبوده است وگرنه تا حالا این مشکل حل شده بود.

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد