رشد 26 درصدی بازی سازی رایانه ای در ایران

به گزارش فناوری فرهنگی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای از رشد 26 درصدی بازیسازی رایانه ای در کشور در دو سه سال اخیر خبر داد.

وی با اشاره به اینکه سطح بازی های رایانه ای ارائه شده متفاوت است گفت : از میان بازی های ساخته شده تعداد 30 بازی را می توان فاخر دانست و بقیه بازی ها عادی است.
مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای رتبه ایران در سطح خاورمیانه را تقریباً رتبه نخست دانست و افزود: با اینکه رتبه و جایگاه خوبی در خاورمیانه داریم اما فروش بازی های ایرانی در کشور و در دنیا رتبه 31 است.
کریمی قدوسی حجم بازار ایران را بر اساس آمارهای جهانی 185 -180 میلیون دلار ارزیابی کرد و گفت : بر اساس تخمین سهم و حجم بازار بازی های رایانه ای ایران از کل بازی ها 4 درصد است که عدد کمی است و برآورد شده است که نیم درصد از این سهم به فروش بازی ها در خارج کشور اختصاص دارد.
وی افزود: قانون حمایت از صادرات بازی درکشورهای دیگر وجود ندارد چون بازار آن جهانی است و ما اصلاً بازی منطقه ای نداریم و این بازار جهانی با رشد موبایل و بازی های آنلاین هر روز رو به رشد است.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانه ای گفت: صادرات وفروش جهانی بازیهای رایانه ای خیلی مطرح نیست زیرا اگر بازی به بازار خارجی وارد و توسط یک ناشر معتبر توزیع شود، خود به خود شناسانده می شود و در این مساله وجود ناشر معتبر برای شناسایی مهم است.
کریمی قدوسی با اشاره به وجود مشکلاتی برای بازیسازان بازی های رایانه ای کشور گفت: بخاطر اینکه بازیسازی در کشور با موضوع تحریم آغاز شد تا این لحظه هم بازیسازان کشور با مشکل فروش درخارج از کشور روبرو هستند.
وی افزود: مواردی داشته ایم که بازی در خارج از کشور فروخته شد اما هزینه اش پرداخته نشد و این پرداخت نشدن هزینه بخاطر نبود شرکتی در این زمینه درکشورهای مورد نظر است که امید است با اتفاقات خوبی که در این زمینه پیش روست سیستم رابط و لازم ایجاد شود.
کریمی با تاکید بر اینکه تسهیلاتی برای بازیسازان باید ایجاد شود گفت: بزرگترین مشکل بازی سازان این است که با بازار عادلانه ای روبرو نیستند.
مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با اشاره به اینکه بازی های رایانه ای به دو دسته موبایلی و آنلاین و بازی رایانه ای و کنسولی تقسیم می شوند افزود: شخصیت متفاوت این بازار دو دسته ای و اینکه عملاً بازار فیزیکی برای بازی های کنسولی و بازی های رایانه ای برای بازیسازان است، بازار ناعادلانه را به وجود آورده است.
وی تاکید کرد: متاسفانه قانون کپی رایت هم در کشور رعایت نمی شود و بازی های خارجی درکشور با قیمت 10 هزار تومان بفروش می رسد که اگر بخواهد به صورت رسمی بفروش برسد کمترین قیمت آن 220 هزار تومان است و از این رو بسیاری هم که عادت به استفاده بی رویه از بازی دارند بخاطر قیمت ارزان بازی های خارجی به آن روی آورده اند.
کریمی قدوسی در ادامه با اشاره به صدور مجوز برای بازیهای خارجی مناسب در بنیاد ملی بازیهای رایانه ای افزود : ما هم نمی توانیم به بازی خارجی مناسب مجوز ندهیم زیرا اگر بازیهای خوب خارجی مجوز نگیرد بازار بازی های ایران بخاطر رعایت نکردن حق کپی رایت پر از بازیهای غیرمجاز زیرزمینی می شود.
وی وضع بازیهای آنلاین و موبایلی را بهتر دانست و گفت : در بازاری که برای بازی آنلاین به وجود آمده است ، قانون کپی رایت رعایت می شود اما مشکلی که وجود دارد این است که هیچ قانونی رگلاتوری برای حجم بازی خارجی بازار موبایل و آنلاین به نسبت بازی ایرانی وجود ندارد.
قدوسی افزود: امید است با شیوه نامه ای که تهیه کردیم و ابلاغ و انجام خواهد شد طبق همه جای دنیا به ویژه در کره جنوبی ، چین و ژاپن قانون حمایت از تولید داخلی وجود دارد یعنی از 10 بازی داخلی که منتشر می شود امکان انتشار 5 بازی خارجی وجود دارد.
وی با بیان اینکه محصول داخلی بازیهای رایانه ای اهمیت بیشتری دارد گفت : درحال حاضر در ایران بازی های خارجی بی رویه منتشر می شود و درصورتی بازار عادلانه برای بازی سازان بوجود می آید که هرچه زودتر قوانینی به نفع تولید کننده داخلی ایجاد شود.

منبع: بدر

کانال

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد