حل مشکلات عرصه انیمیشن، هدیه‌ای برای آیندگان است

به گزارش فناوری فرهنگی،  دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در جلسه هم‌اندیشی و تبادل‌نظر در خصوص آخرین وضعیت توانمندی‌های کشور در حوزه تولید پویانمایی بیان کرد: باید در جهت برطرف کردن مشکلات عرصه انیمیشن قدم برداریم و با حل چند مشکل کوچک در راستای اعطای هدیه‌ به آیندگان گام برداریم.

با توجه به اهمیت صنعت انیمیشن و پتانسیل اثرگذاری آن در رشد و ارتقا اقتصادی و فرهنگی کشور، توسعه این صنعت به عنوان یکی از صنایع فرهنگی تاثیرگذار در دستور کار ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت قرار گرفته است. در این راستا، به منظور ایجاد فضای هم‌دلی و هم‌افزایی در بین فعالان صنعت انیمیشن، جلسه مذکور به همت ستاد فناوری‌های نرم برگزارشد که در آن منتخبی از تولیدکنندگان، کارشناسان، فعالان و مدیران بخش خصوصی و دولتی انیمیشن کشور حضور یافتند.

محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، در جلسه هم‌اندیشی و تبادل‌نظر در خصوص آخرین وضعیت توانمندی‌های کشور در حوزه تولید پویانمایی گفت: هدف ما آب شدن یخ‌های میان مجموعه‌های دولتی و فعالین این عرصه است زیرا طول می‌کشد تا این اتفاق بیافتد، معضلاتی وجود دارد که تنها به حوزه انیمیشن مربوط نیست.

وی ادامه داد: در یک مقطعی امانتی دست ما قرار گرفت. پس ما احساس کردیم شاید بتوانیم برای صنعت انیمیشن کاری کنیم. اما لازم به ذکر است که این امانت بودجه نیست. پس قرار نیست ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی سفارش دهنده باشد و با بی عدالتی برخی پروژه‌ها را میان مجموعه‌های مختلف تقسیم کند.

سجادی نیری توضیح داد: تلاش ما هماهنگ‌سازی است. این که فرصتی ایجاد شود تا مجموعه‌ها کنار هم جمع شوند. اگر خود مجموعه‌های فعال در حوزه انیمیشن برای خود دلسوزی نداشته باشند، قطعاً دولت هم نمی‌تواند کمکی کند.

وی افزود :کارهایی که ما می‌توانیم در این حوزه انجام دهیم می تواند شامل حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد فضای همگرایی برای گردهم آیی مجموعه‌ها و اقداماتی از این دست باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در ادامه گفت بایستی تشکل منسجم و هماهنگی برای حوزه انیمیشن توسط فعالان این حوزه تشکیل شود تا پیگیری مسایل، مشکلات و اولویتهای این صنف باشد. به عنوان مثال اگر قرار است انتقاد شود که چرا بخش اختصاصی برای حوزه انیمیشن در جشنواره فجر وجود ندارد باید یک صدای واحد وجود داشته باشد که از چند ماه پیش از شروع جشنواره این موضوع را مطرح کند.

وی بیان کرد: از نظر من باید هدف اولیه را این موضوع قرار داد که متولیان و فعالان عرصه انیمیشن جلسات بیشتری با هم به صحبت و گفت و گو بپردازند.

سجادی نیری ادامه داد: برای مثال وقتی شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران تلاش می‌کنند هیچ نهاد مشخصی در عرصه انیمیشن نیست تا بتوانند به آن مراجعه کنند و توانمندی های داخلی را بشناسند.

وی تاکید کرد: بنده متعهد می‌شوم تا زمانی که دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی هستم، مانند شما دلسوز حوزه انیمیشن باشم. اما شاید به طور قطع موفق نشویم تمامی مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی گفت: به طور قطع نمی‌توان تمام مشکلات این حوزه را برطرف کرد. اما اگر چند مشکل اولیت دار نیز حل شود و چند پروژه موفق ایجاد شود، این هدیه ما به آیندگان خواهد بود.
وی افزود: امیدوارم بتوانیم قدم‌های موثری در حوزه انیمیشن برداریم و نمونه‌های موفقی ایجاد کنیم برای آیندگانی که به زودی از ما می‌پرسند که در این حوزه چه کرده‌ایم.

همچنین در این جلسه محورهای مختلفی از سوی کارشناسان این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که معرفی کلی ساختار، فعالیت ها و انواع حمایت های تسهیلات ستاد ، ارائه برداشتی از موضوعات و مسائل اصلی در حوزه صنعت انیمیشن کشورو اظهارنظرهای فعالان صنعت انیمیشن در رابطه با مشکلات و موانع پیش روی  از مهم ترین این محورها بود .

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد