صنعت 253 میلیارد روپیه‌ای سرگرمی و رسانه در هندوستان

به گزارش فناوری فرهنگی،صنعت سرگرمی و رسانه هندوستان جایگاه مهمی در اقتصاد این کشور دارد و یکی از سریع‌الرشدترین بخش‌های اقتصادی در هندوستان محسوب می‌شود.

این صنعت در هندوستان در دوره اخیر شکوفایی اقتصاد‌، رشد سریع‌تری را تجربه می‌کند. در چند سال گذشته، اقتصاد هندوستان با سرعت بیشتری رشد یافته و سطوح درآمدی مردم نیز روند افزایشی داشته است. به علاوه، هزینه‌های مصرفی نیز به دلیل کاهش مالیات بر درآمد در دهه اخیر رو به فزونی نهاده است. تمام این عوامل، نیروی مضاعفی برای صنعت سرگرمی و رسانه فراهم آورده که موید احتمال تداوم رشد این صنعت در آینده است. علاوه بر عوامل اقتصادی و افزایش درآمد فردی، دسته‌ای دیگر از عوامل وجود دارد که موجب افزایش رشد این صنعت شده است. در ادامه به بررسی این عوامل پرداخته‌ایم.

نفوذ اندک رسانه در طبقات فرودست

نفوذ رسانه‌ها در طبقات اجتماعی‌اقتصادی متفاوت است و هرچند که این نفوذ در طبقات اجتماعی‌اقتصادی فرودست پایین است اما به لحاظ جمعیت زیاد این طبقات، حتی افزایش اندک نفوذ رسانه در این طبقات می‌تواند منجر به نتایج خوبی شود.

هزینه‌های اندک تبلیغاتی

هزینه‌های تبلیغاتی در هندوستان معادل 34درصد تولید ناخالص داخلی است که در مقایسه با سایر کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه بسیار اندک است. در حالی که در شرایط موجود، هزینه تبلیغاتی اندک چالشی در مقابل صنعت سرگرمی و رسانه محسوب می‌شود اما در عین حال نشانه‌ای از ظرفیت رشد بسیار بالای این حوزه درآینده است. این ظرفیت را می‌توان باتوجه به این واقعیت که اگر درآمدهای تبلیغاتی هندوستان به متوسط جهانی برسد می‌تواند درآمدی بیش از دو برابر درآمد تبلیغاتی 132 میلیارد روپیه‌ای هندوستان در سال 2005، کسب کند.

آزادسازی نظام سرمایه‌گذاری خارجی

اکنون هندوستان با اتخاذ راهبرد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، یکی از آزادترین نظام‌های سرمایه‌گذاری در بین اقتصادهای نوظهور است. صنعت سرگرمی و رسانه هندوستان به نحو قابل ملاحظه‌ای از این راهبرد بهره‌مند شده است و امروزه بیشترین بخش‌های صنعت سرگرمی و رسانه درهای خود را بر سرمایه‌گذاری خارجی گشوده‌اند. در این اواخر، مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در دو بخش رسانه‌های چاپی و رادیو صادر شده است. سینما، تلویزیون و سایر بخش‌ها نیز قبلا مجوز استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی را کسب کرده بودند.

در بخش رسانه‌های چاپی، 100درصد سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه انتشارات غیر خبری و 26 درصد از سرمایه‌گذاری خارجی در انتشارات خبری مجاز است. انتشار و تکثیر نشریه‌های خارجی نیز اکنون در هندوستان آزاد است. این سیاست اجازه می‌دهد که نشریات خارجی بتوانند در ارائه خدمات به بازار مخاطبان هندی موثرتر عمل کنند و در عین حال در هزینه‌های توزیع نشریات صرفه‌جویی شود.

بخش رادیوی اف ام نیز در این اواخر روی سرمایه‌گذاری خارجی گشوده شده است. این شرکت‌ها مجازندتا سقف 20درصد در این بخش سرمایه‌گذاری کنند. بخش رادیوی اف ام، توسعه زیادی یافته است و واگذاری 338 مجوز جدید به سرمایه‌گذاری خصوصی نیز مراحل اجرایی خود را طی می‌کند. می‌توان چنین نتیجه گرفت، بخش رادیویی با سرعت گسترش می‌یابد و نرخ رشد پیش بینی شده 32 درصد در سال را محقق ساخته است.

تحولات بنیادی؛ ورود بازیگران جدید

سال 2005 شاهد ورود بازیگران جدید به کلیه بخش‌های صنعت سرگرمی و رسانه بود. یکی از مهم‌ترین این بازیگران، رلیانس گروپ در بخش فیلم و رادیو بود. در خلال سال 2005، رلیانس کپیتال سرمایه زیادی وارد شرکت ادلیس کرد و توانست در تمام حلقه‌های زنجیره صنعت فیلم، اعم از تولید، نمایش و توزیع حضور داشته باشد. رلیانس از طریق شرکت ادلبس توانسته وارد بخش رادیو نیز شود و قراردادی برای بیش از 50 ایستگاه رادیو اف ام در کل کشور با ارزش بیش از 5/1 میلیار روپیه منعقد کند.

بازیگر مهم دیگر گروه تاتا بود که از طریق یکی از شرکت‌های تابعه خود با عنوان اختصاری«VSNL» وارد عرصه سرگرمی و رسانه شد. در سال 2005، این شرکت با گروه تامسون مستقر در پاریس همکاری با هدف شناسایی فرصت‌ها در مدیریت و عرضه محتوا برای طرف‌های سوم، از جمله پخش رادیو و تلویزیونی و تدارک‌کنندگان محتوا شروع کرد. گروه تامسون در این اواخر نیز همکاری خود با شرکت تاتا اسکای با مسئولیت محدود را برای تولید دستگاه‌های ستاپ، فروش و خدمات پس از فروش آغاز کرده است.

سرمایه‌گذاری خارجی

صنعت سرگرمی و رسانه در سال‌های اخیر با بهره‌مندی از جنب ‌مایه‌های قوی ناشی از عوامل اقتصادی و جمعیت شناختی هندوستان و هم‌زمان با آن اصلاح قوانین و مقررات موجود، شاهد رشد فزاینده سرمایه‌گذاری خارجی در بیشتر بخش‌های صنعت سرگرمی و رسانه به ویژه رسانه‌های چاپی است. از نمونه‌های اخیر می‌توان به سرمایه‌گذاری روزنامه‌های انگلیسی در هندوستان تایمز و بیزینس استاندارد و فایننشال تایمز اشاره کرد. رسانه‌های عوام‌پسند و به زبان‌های محلی نیز از سرمایه‌گذاری و خرید راهبردی، سهام داینیک جارگان (یکی از روزنامه‌های پیشتاز هندی) توسط نیوزاند مدیا بهره‌مند شده‌اند.

در حوزه پخش رادیویی و تلویزیونی، بیشتر کانال‌ها هم‌چون والت دیزنی، استاراسپورت، استار، ریکاوری، بی بی سی و… که در هندوستان قابل دریافت هستند، شرکت‌های تابعه خود را برای تولید محتوا و فروش زمان پخش در هندوستان تاسیس کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه فضای توزیع تلویزیونی در اپراتورهای کابلی بزرگی که اپراتورهای چندسیستمی نامیده می‌شوند هم‌چون هاتاوی و هندوجاس جذب شده‌اند. در حوزه تولید محتوای تلویزیونی، سرمایه‌گذاری اخیر در «نیمبوس» کامیونیکیشن به وسیله یک شرکت خصوصی خارجی و به صورت سهام به عنوان شروع روندی جدید و مهم در سرمایه‌گذاری خارجی است.

جایگاه اقتصادی صنعت سرگرمی و رسانه و ظرفیت رشد آن

عملکرد پرقدرت اقتصاد هندوستان همچنان ادامه دارد و یکی از بخش‌هایی که از این رشد سریع اقتصادی بهره‌مند شده است، صنعت سرگرمی و رسانه است. صنعت سرگرمی و رسانه، صنعتی چرخه‌ای است و زمانی که کل اقتصاد در حال گسترش باشد، این صنعت رشد بیشتری را تجربه می‌کند. کشش درآمدی این صنعت موجب می‌شود که در تمام مراحل فعالیت‌های اقتصادی رشد بیشتری از تولید ناخالص داخلی اسمی نشان دهد. زمانی که درآمد افراد افزایش می‌یابد، منابع بیشتری به فعالیت‌های فراغتی و سرگرمی و میزان کمتری صرف نیازهای اولیه می‌شود. به علاوه هزینه‌های مصرفی نیز افزایش می‌یابد چون درآمدها و سطوح درآمدی منظما در حال رشد است و این امر به نوبه خود موجب رونق بخش صنعت و رسانه می‌شود.

اخیرا برآورد شده است که ارزش اقتصادی صنعت سرگرمی و رسانه بالغ بر 253 میلیارد روپیه است و پیش‌بینی می‌شود در خلال پنج سال آینده میانگین رشد سالیانه‌ای برابر 19 درصد داشته باشد.

تلویزیون با سهم بیش از 42 درصد پیشتاز اقتصادی در صنعت سرگرمی و رسانه است و پیش‌بینی می‌شود، با افزایش 9 درصدی به 51 درصد برسد. صنعت سینما 19 درصد از اقتصاد صنعت سرگرمی و رسانه را در اختیار دارد و به نظر نمی‌رسد که در خلال پنج سال آینده، تغییری در این رقم حاصل شود. رسانه‌های چاپی نیز سهمی بیش از 31درصد را دراختیار دارند و تصور می‌شود با ظهور بخش‌های جدید، سهم رسانه‌های چاپی کاهش یابد.

….

هندی‌های دلباخته سینما

هندی‌ها دلباخته تماشای فیلم‌های سینمایی هستند. پیشرفت‌ها در فناوری به تمام ابعاد فیلمسازی به تولید، نمایش و بازاریابی در هندوستان کمک کرده است. این صنعت بیش از پیش قالب‌های حقوقی و شرکتی می‌یابد. چندین شرکت تولید، توزیع و نمایش فیلم باز موضوعات عمومی سربرآورده‌اند. سالن‌های تئاتر زیادی نوسازی و به سینماهای چند سالنه تبدیل شده‌اند و انگیزه‌های زیادی برای ساخت سالن‌های سینمایی دیجیتال در کل کشور وجود دارد. این تحول نه تنها کیفیت تصویر را افزایش داده و تماشای فیلم را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل کرده است بلکه کپی‌برداری غیرقانونی از فیلم‌های سینمایی را نیز کاهش داده است.

منبع: صبا

کانال

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد