ثبت قارچ‌گونه دامنه های اینترنتی با نام برندهای مطرح دنیا در ایران

به گزارش فناوری فرهنگی،در پی اجرایی شدن برجام دامنه های اینترنتی بسیاری به نام برندهای مطرح دنیا در ایران به ثبت رسیده اند؛ دامنه هایی مثل ایرباس، شل و ریبن که هیچ ارتباطی با این شرکت های بین المللی ندارند.

بر اساس تحقیق جدیدی که توسط ورلد تریدمارک ریویو انجام شده، اسامی دامنه های اینترنتی مشابه نام بسیاری از برندهای تجاری دنیا در ایران با پسوند دات آی آر توسط اشخاصی که ارتباطی با این شرکت های بین المللی ندارند به ثبت رسیده است.

ایران دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه و شمال آفریقا پس از عربستان است و با  جمعیتی بیش از 77 میلیون نفری بازاری جذاب برای برندهای بزرگ و پرسود محسوب می شود. با لغو تحریم های غرب، همانگونه که پیش بینی می شد، بسیاری از برندهای معروف غربی این کشور را به مثابه یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاری دیده اند. اما نتایج تحقیق موسسه ورلد تریدمارک ریویو نشان می دهد که 80 درصد از برندهای مطرح مطالعه شده، با ثبت یک دامنه اینترنتی دات آی آر مشابه نامشان در ایران مواجه شده اند.

ثبت این دامنه ها توسط افرادی انجام شده که ظاهرا هیچ ارتباطی با این شرکت ها ندارند. تنها 18 درصد از دامنه های مذکور توسط نمایندگان قانونی این شرکت ها به ثبت رسیده اند. این پدیده می تواند چالشی برای برنامه ریزی شرکت ها جهت ورود به بازار ایران باشد و تایید می کند که بسیاری از این شرکت ها برای حفاظت از دامنه مرتبط با نام خود با یک دعوای حقوقی مواجه خواهند بود.

برای مثال، دامنه ایرباس دات آی آر متعلق به سایتی است که ادعا می کند ایر باس یک داستان علمی تخیلی است و این سایت هیچ ارتباطی با شرکت هواپیماسازی ایرباس ندارد. برخی دیگر از سایت های اینچنینی، از جمله سایت ریبن دات آی آر ظاهرا برای  فروش عینک های قلابی با نام تجاری ریبن به کار گرفته شده است.

دامنه دیگر، شل دات آی آر است که گردانندگان آن در سایت خود نوشته اند، شرکت رویال داچ شل قبلا تلاش کرده این دامنه را از آنها بگیرد، اما موفق به این کار نشده است.

منبع: تسنیم

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد