ژئوتوریسم یا زمین‌گردشگری چیسیت؟

به گزارش فناوری فرهنگی،برای گردش در دنیای اسرارآمیز زمین باید به پایتخت ژئوتوریسم ایران سفر کرد، جایی که در دل خود دره‌ای رؤیایی به نام «شیرز» و «ابر زمین‌لغزش» دنیا یعنی «سیمره» را جای داده است.

 گروه استان‌ها – فاطمه حسینی: ژئوتوریسم یا زمین‌گردشگری به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های صنعت گردشگری در سال‌های اخیر با شتاب زیادی گسترش‌یافته و علاقه‌مندان زیادی را به‌سوی خود جذب کرده و نسبت به دیگر رشته‌های گردشگری رشد و توسعه بیشتری داشته است.

ظهور زمین‌گردشگری بخشی از همگرایی گردشگری طبیعت‌محور است که بر موضوعات زمین و گردشگری پایدار تأکید دارد و به‌عنوان یک پدیده جهانی نوظهور به شکلی از گردشگری گفته می‌شود که به‌طور ویژه‌بر زمین‌شناسی و چشم‌اندازهای آن متمرکز است.

زمین‌گردشگری منبعی قابل اتکاء در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه است و می‌تواند تأثیر فزاینده‌ای روی افزایش درآمد در سطح ملی و نیز افزایش فرصت‌های شغلی، افزایش دستمزدها و تحول و گسترش تولیدات محلی و… داشته باشد.

در این راستا با توجه به اهمیت این مقوله، بررسی توانمندی زمین‌گردشگری استان لرستان باهدف معرفی چند منطقه ازجمله «زمین‌لغزش سیمره»، تالاب‌های پلدختر، اشترانکوه و «دره شیرز» به‌عنوان ژئوپارک در سطح ملی و بین‌المللی و رسیدن به توسعه پایدار در مناطق یادشده در دستور کار قرار گرفت.

ابر زمین‌لغزش دنیا را بشناسید

لرستان به‌عنوان زادگاه بزرگ‌ترین زمین‌لغزش دنیا قابلیت‌های مهمی در حوزه «زمین گردشگری» دارد، تا بیراه نگفته باشند که این استان باید لقب پایتخت ژئو توریسم کشور را به خود بگیرد.

ابر زمین‌لغزش سیمره در دامنه شمال خاورى کبیر کوه در مرز استان‌های لرستان و ایلام و میان دو شهر پلدختر و دره شهر رخ‌داده است.

سیمره بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین زمین‌لغزش جهان است. این لغزش نزدیک به ۱۱ هزار سال پیش روی‌داده و به نظر می‌رسد یک زمین‌لرزه بزرگ ورقه‌ای به ستبراى ۳۰۰ متر و درازاى ۱۴ کیلومتر از آهک آسمارى را به ناگهان از روى یال شرقى کبیر کوه به پایین سُر داده است.

این توده گران پس از برخورد با زمین و متلاشى شدن، به پیرامون پرتاب‌شده و تکه‌های آن‌که گاه به ۲۰ مترمکعب نیز می‌رسیده در پهنه‌ای بیش از ۱۰۰ کیلومترمربع پراکنده‌شده است.

این توده کم‌وبیش ۱۹ کیلومتر را پشت سر گذارده است و از روى طاقدیس میله کوه جهیده و به آن‌سو فروافتاده است. در آن هنگام با بسته شدن رودخانه‌های کشکان و سیمره، دریاچه بزرگى که ۱۸۰ متر طول و ۱۳۰متر ژرفا داشته پدید آمده که اکنون بازمانده‌های آن به‌صورت تالاب‌هایی در منطقه دیده می‌شوند.

توده بزرگ ناشی از زمین‌لغزش را اکنون درراه پلدختر به دره شهر و همچنین پیرامون تنگ فنى می‌توان دید که به ریخت یک توده درهم از گران‌سنگ‌ها، خاک و دیگر موارد خردشده هستند.

زمین‌لغزش سیمره یک رویداد بی‌همتا در جهان است که گونه‌های زیادى از پدیده‌های لغزش را نمایش می‌دهد و یکى از شگفتی‌های زمین‌شناختی ایران محسوب می‌شود که ظرفیت جذب زمین گردشگران زیادی را دارد.

منظره ایجادشده توسط مصالح لغزیده زمین‌لغزش سیمره به‌صورت گورستانی پوشیده از بلوک‌های سنگی است و علیرغم گذشت هزاران سال پوشش گیاهی فراوانی در آن ایجاد نشده است.

تالاب‌های ۱۱ هزارساله

یکی دیگر از ژئو پارک‌های لرستان که برای ثبت جهانی مطرح بوده تالاب‌های ۱۱ هزارساله‌ای است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند، استان لرستان دارای تالاب‌های متعددی در شهرستان‌های پلدختر، دورود و بروجرد است که هرساله هم‌زمان با فصل مهاجرت پرندگان میزبان این مهمانان زیبا و رنگارنگ است.

استان لرستان به دلایل خاص زمین‌شناسی دارای تالاب‌های متعددی است به‌طوری‌که در حال حاضر پلدختر به‌عنوان شهر تالاب‌های لرستان با دارا بودن هفت تالاب دائمی، بروجرد با تالاب «بیشه دالان» و دورود با تالاب «تنوردر» هرساله میزبان پرندگان مهاجر است.

منبع: صدای صنعت

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد