عدم رعایت قانون کپی‌رایت، سرعت تولید بازی‌های رایانه‌ای را کند کرده است

به گزارش فناوری فرهنگی،یک سازنده بازی‌های رایانه‌ای در زنجان گفت: یکی از عواملی که سرعت پیشرفت تولید بازی‌های رایانه‌ای در کشور را کاسته، رعایت نشدن قانون کپی‌رایت است.

رضا زمانی تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان، برای جلوگیری از خسارت دیدن و نابود شدن زحمات تولید‌کنندگان، قوانینی وضع شده که از فروش نسخه‌های بدلی و غیر‌اصلی جلوگیری می‌کند و حق فروش را تنها برای نسخه‌های اصلی و شرکت تولید‌کننده و یا عاملان فروش آن می‌داند. بدین صورت شرکت‌سازنده با فروش نسخه اورجینال که طبیعتا قیمتی بالاتر از نمونه تقلبی آن دارد، می‌تواند برای سازنده بازی یا هر محصول نرم‌افزاری دیگری، سود و سرمایه به همراه داشته باشد که متاسفانه در ایران چنین قوانینی برای سازندگان بازی‌ها وجود ندارد و یا ضوابط پیگردی ضعیفی دارد.

وی با بیان اینکه در بحث قانونی کپی‌رایت دو موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد، افزود: در بحث اول، قانون کپی‌رایت ایده و خلاقیت مطرح است، به این صورت که با لو رفتن ایده، شخص حقیق یا حقوقی دیگری که سرمایه و منابع بیشتری در اختیار دارد در مدت زمان کمتر و سرعت بالا، ایده را تبدیل به محصول کرده و به فروش می‌رساند که این مبحث در حال حاضر در کشور ما بسیار به چشم خورده و رواج یافته است؛ پس ضعف سیستم ثبت و ضبط ایده از مهم‌ترین علل رایج شدن این نوع از سرقت است.

این سازنده بازی‌های رایانه‌ای در زنجان، چابک نبودن قوانین پیگیری که مانع از انتشار این مشکل می‌شود را مهم‌ترین علل سرقت ایده‌های افراد دانسته و گفت: فردی که ایده و طرح او به سرقت رفته است برای اثبات ادعایش باید یک پروسه زمانی بسیار طولانی را طی کند تا ادعایش ثابت شود و چابک نبودن قوانین پیگیری موجب ترویج این موضوع و سوء‌استفاده سارقان ایده شده است.

زمانی خاطرنشان کرد: نوع دیگر سرقت صورت گرفته در بحث بازی‌سازی، کپی‌رایت بازی تولید شده توسط یک شرکت یا تیم است. در این خصوص بازی‌هایی که منبع درآمدشان دریافت مبلغی به ازای هر فروش یا دانلود از کاربران است به شدت متضرر می‌شوند. چرا که محصول آنان با به اشتراک‌گذاری غیرقانونی بدون آن که ریالی عاید تولیدکننده بازی گردد، توسط کاربران همه جا منتشر می‌شود.

وی یادآور شد: در این میان تنها بازی‌های فریمیوم هستند که از این سرقت اثر، جان سالم به در می‌برند و این دست به دست شدن محصول نه تنها لطمه‌ای به پلان درآمدزایی آنان نمی‌زند بلکه موجب تقویت‌شان نیز می‌گردد. از آن جایی که اساس این نوع بازی بدین شکل است که خود بازی به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده می‌شود و در عوض کاربر بابت به دست آوردن ویژگی‌ها و تجهیزات خاص بازی مبلغی را پرداخت می‌کند، انتشار عمومی و بدون اجازه فقط موجب انتشار نسخه رایگان آن بازی شده و در این حالت هیچ لطمه‌ای متوجه پرداخت درون‌برنامه بازی نمی‌شود.

این سازنده بازی‌های رایانه‌ای در زنجان افزود: با توجه به وضعیتی که موضوع قانون کپی‌رایت در کشور دارد، توصیه می‌کنیم توسعه‌دهنده‌ها و بازی‌سازان در صورتی که محل انتشار محصولات‌شان داخل کشور است، برای کاهش ریسک‌شان سراغ بازی‌های PC و بازی‌های فروشی نروند. تا زمانی که موارد اجرایی و پیگردی قانون کپی‌رایت در کشور شفاف و روان نباشد بازی‌های موبایلی و فریمیوم بهترین گزینه برای توسعه‌دهندگان است.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد