آینده صنعت موبایل در اختیار شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های پیام رسان است

به گزارش فناوری فرهنگی، صنعت موبایل یکی از رو به رشدترین صنایع جهان است. شرکت‌هایی که بر روی پروژه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موبایل سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند با سرعت خوبی به بازدهی مالی برسند و با داشتن برنامه‌ای مناسب برای تجارت، سود زیادی از این سرمایه‌گذاری کسب کنند. یکی از زمینه‌های رو به رشد صنعت موبایل، اپلیکیشن‌های اجتماعی و پیام‌رسان هستند.

شبکه‌های اجتماعی روز به روز نفوذ بیشتری در زندگی روزمره‌ی کاربران پیدا می‌کنند و در کنار آنها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان نیز یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن های گوشی‌های هوشمند هستند. طبق آمارهای منتشر شده، ۸۰ درصد زمان استفاده‌ی کاربران از گوشی همراه با اپلیکیشن‌ها است و اکثر این زمان نیز به اپلیکیشن‌های اجتماعی و پیام‌رسان اختصاص دارد.

کارشناسان معتقدند سال ۲۰۱۵ سال اپلیکیشن‌های پیام‌رسان بود و رشد آنها به بلوغ قابل توجهی رسیده است. اما باید به این نکته توجه داشت که این رشد می‌تواند شروع انقلابی بزرگ در رفتارهای اجتماعی نیز باشد. در آینده‌ای نزدیک اکثر آشنایی‌ها و قرار‌های ملاقات از طریق اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد و شرکت‌هایی که در این زمینه پیشگام باشند و بتوانند خدمات بهتری به کاربران ارائه کنند، در بازار جدید موفق خواهند شد.

چت

اپلیکیشن پیام‌رسان ویچت که یکی از پیشگامان این صنعت است، حدود ۵۰۰ میلیون کاربر دارد که اکثر آنها کاربران چینی هستند. این اپلیکیشن با ارائه‌ی سرویس‌های جانبی به کاربران مانند سرویس‌های بازی، پرداخت، رزرو و غیره، توانسته نیازهای زیادی از کاربران را رفع کند و به همین دلیل است که از محبوبیت زیادی در بین آنها برخوردار است. اپلیکیشن لاین در ژاپن و Kik در آمریکا نیز تلاش می‌کنند تا سرویس‌های مشابهی ارائه دهند که البته رسیدن به جایگاه فعلی ویچت، برای این شرکت‌ها دشوار و زمان‌بر است.

فیسبوک نیز به عنوان یکی از بازیگران بزرگ صنعت نرم‌افزار، از زاویه‌ای دیگر وارد این رقابت شده و با در اختیار گذاشتن APIها برای برنامه‌نویسان و تولیدکنندگان محتوا، به آنها اجازه داده تا سرویس‌های مفیدی را با کمک هسته‌ی این شرکت طراحی کنند. سرمایه‌گذاری فیسبوک بر روی پروژه‌ی پیام‌رسان به حدی بوده که اپلیکیشن پیام‌رسان این شرکت به طور مستقل از بخش شبکه‌ی اجتماعی فعالیت می‌کند. زاکربرگ نیز در مراسمی در سال ۲۰۱۴ به طور رسمی به اهمیت اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اشاره کرده و عنوان کرد چت کردن و استفاده از سرویس‌های پیام‌رسان جزو معدود کارهایی است که کاربران بیش از شبکه‌سازی در فضای مجازی انجام می‌دهند! طبق اخبار منتشر شده گوگل نیز در حال کار بر روی پروژه‌ای مجزا برای اپلیکیشن‌های پیام‌رسان است و البته مشخص نیست پروژه‌ی جدید جزوی از Hangouts است و یا این که گوگل قصد عرضه‌ی اپلیکیشنی پیام‌رسانی جدید دارد.

تاثیر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان بر روی کاربران را می‌توان در آمارهای داخل کشور و یا کشورهای مشابه نیز مشاهده کرد. رویدادی که با عنوان کوچ کاربران ایرانی از وایبر و واتس‌اپ به تلگرام در سال گذشته اتفاق افتاد، یکی از بزرگ ترین اتفاقات دنیای تکنولوژی در کشورمان بود و این اتفاق می‌تواند نشان‌دهنده‌ی اهمیت اپلیکشن‌های پیام‌رسان و قدرت سرویس‌دهی آنها برای کاربران باشد. اتفاقی که در سال گذشته افتاد نشان داد که کاربران با هوش زیادی از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند و ارائه‌ی سرویس مناسب با سرعت و امنیت بالا بسیار برای آنها مهم است. اتفاقی مشابه نیز در سال‌های گذشته در برزیل افتاد. دولت این کشور برای ۴۸ ساعت دسترسی به اپلیکیشن واتس‌آپ را مسدود کرد و تنها در این زمان ۵ میلیون کاربر از واتس‌اپ به تلگرام مهاجرت کردند.

تلگرام

در دورانی که تمامی شرکت‌های نرم‌افزاری رقابتی سنگین برای جذب و حفظ مشتری دارند، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان کاری آسان‌تر در پیش دارند. آنها به اطلاعات شخصی وسیعی از کاربران دسترسی دارند و با مطالعه‌ی آنها به راحتی می‌توانند نیازهای بازار را کشف کرده و برای بهبود تجربه‌ی کاربران تلاش کنند. به بیان دیگر، اطلاعات و داده مهم‌ترین فاکتورهای پیشرفت در صنعت کنونی هستند. شرکت‌های نرم‌افزاری برای پیشرفت و بقا باید بتوانند اطلاعات مفید کاربران را استخراج کنند و از آنها برای پیشرفت سرویس‌هایشان استفاده کنند. امکانات شخصی‌سازی و تولید محتوا نیز از امکاناتی هستند که هر اپلیکیشن پیام‌رسانی تلاش می‌کند تا در آنها پیش‌قدم باشد و تجربه‌ی کاربران را در این مورد بهبود ببخشد.

با مطالعه‌ی تحلیل‌های این‌چنینی از بازار نرم‌افزاری جهان به این نتیجه می‌رسیم که تنها راه رشد و بقا در صنعت کنونی برای فعالان کسب و کارهای حوزه‌ی آی‌تی در کشورمان، روی آوردن به تولید سرویس‌های داخلی با کیفیت بالا و بومی‌سازی امکانات سرویس‌های معروف جهانی است. تنها با ارائه‌ی سرویس‌های مناسب و کاربردی برای کاربران است که شرکت‌های داخلی می‌توانند به پیشرفت در این بازار پرسود امید داشته باشند.

منبع: زومیت

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد