تاثیر بازی های رایانه ای بر بهبود خلاقیت

به گزارش فناوری فرهنگی، سال های پیش دبستانی، سال های ویژه ای برای رشد کودکان است. کودکان در این سال ها به رشد همه جانبه جسمی، روانی، شناختی، اجتماعی و هیجانی دست می یابند.

برنامه های حرکتی و بازی های هدفمند همراه با سایر فعالیت های تربیتی و پرورشی و زیر نظر متخصص روانشناس، بستری مناسب برای تمرین و تکرار مفاهیم ذهنی و شناختی در دوره پیش دبستانی است.
کودکان با بازی های متعددی سروکار دارند و از مهم ترین این بازی ها که نقش عمده در بهبود فرآیندهای شناختی کودکان دارد بازی های رایانه ای است.
با توجه به اهمیت بازی های رایانه ای در شکل گیری و تقویت مهارت های شناختی، یادگیری زبان و هوش کودکان به خصوص در بهبود خلاقیت آنان مؤثر است.
خلاقیت، فرآیندی پویا است که استفاده از مجموعه برنامه های متنوع در زمینهٔ آموزش کودکان پیش دبستانی می تواند در این فرایند انعطاف پذیری ایجاد کند و سبب بسط و توسعهٔ آن شود.
بازی برای کودک لذت بخش است و بازی های رایانه ای به توصیه متخصص روانشناس بر اساس نوع نرم افزار، مملو از محرک های حسی از قبیل رنگ، صدا و زمینه  و جاذبه های بصری هستند.
کودک همگام با قوانین بازی پیش رفته و تلاش می کند نوعی راه حل هایی را جهت پیروزی در بازی به دست آورد و اجرا کند. در واقع این بازی ها و نقش آفرینی فعال کودک در اجرای آن، می تواند سبب توانمندی بیشتر نیمکره های مغز، به ویژه لب های آهیانه ای و پس سری شود.
این بخش ها در ایجاد تفکر خلاق  منطقی و رشد و توسعهٔ  خلاقیت نقش به سزایی دارند.
دکتر مهناز استکی روانشناس کودک و نوجوان

منبع: ایران اکونومیست

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد