بازی‌های موبایلی و فریمیوم در ایران بهتر از کامپیوتری است

به گزارش فناوری فرهنگی، یک سازنده بازی‌های رایانه‌ای گفت: با توجه به وضعیت قانون کپی‌رایت در ایران، توصیه می‌کنیم بازی‌سازان برای کاهش ریسک‌شان سراغ بازی‌های PC و بازی‌های فروشی نروند. بازی‌های موبایلی و فریمیوم بهترین گزینه است.

رضا زمانی تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان، برای جلوگیری از خسارت دیدن و نابود شدن زحمات تولیدکنندگان، قوانینی وضع شده که از فروش نسخه‌های بدلی و غیراصلی جلوگیری می‌کنند و حق فروش را تنها برای نسخه‌های اصلی و شرکت تولیدکننده یا عاملان فروش آن می‌دانند.

او ادامه داد: بدین صورت شرکت‌سازنده با فروش نسخه اصلی که طبیعتا قیمتی بالاتر از نمونه تقلبی آن دارد، می‌تواند برای سازنده بازی یا هر محصول نرم‌افزاری دیگری، سود و سرمایه به همراه داشته باشد که متاسفانه در ایران چنین قوانینی برای سازندگان بازی‌ها وجود ندارد یا ضوابط پیگردی ضعیفی دارد.

وی با بیان اینکه در بحث قانونی کپی‌رایت دو موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد، افزود: در بحث اول، در قانون کپی‌رایت ایده و خلاقیت مطرح است. به این صورت که با لو رفتن ایده، شخص حقیق یا حقوقی دیگری که سرمایه و منابع بیشتری در اختیار دارد در مدت زمان کمتر و سرعت بالا، ایده را تبدیل به محصول کرده و به فروش می‌رساند که این مبحث در حال حاضر در کشور ما بسیار به چشم خورده و رواج یافته است؛ پس ضعف سیستم ثبت و ضبط ایده از مهم‌ترین علل رایج شدن این نوع از سرقت است.

این سازنده بازی‌های رایانه‌ای در زنجان، چابک نبودن قوانین پیگیری که مانع از انتشار این مشکل می‌شود را مهم‌ترین علل سرقت ایده‌های افراد دانسته و گفت: فردی که ایده و طرح او به سرقت رفته است برای اثبات ادعایش باید یک پروسه زمانی بسیار طولانی را طی کند تا ادعایش ثابت شود و چابک نبودن قوانین پیگیری موجب ترویج این موضوع و سوء‌استفاده سارقان ایده شده است.

زمانی خاطرنشان کرد: نوع دیگر سرقت صورت گرفته در بحث بازی‌سازی، کپی‌رایت بازی تولید شده توسط یک شرکت یا تیم است. در این خصوص بازی‌هایی که منبع درآمدشان دریافت مبلغی به ازای هر فروش یا دانلود از کاربران است به شدت متضرر می‌شوند، چرا که محصول آنان با به اشتراک‌گذاری غیرقانونی بدون آن که ریالی عاید تولیدکننده بازی شود، توسط کاربران همه جا منتشر می‌شود.

وی یادآور شد: در این میان تنها بازی‌های فریمیوم هستند که از این سرقت اثر، جان سالم به در می‌برند و این دست به دست شدن محصول نه تنها لطمه‌ای به پلان درآمدزایی آنان نمی‌زند بلکه موجب تقویت‌شان نیز می‌شود. از آن جایی که اساس این نوع بازی بدین شکل است که خود بازی به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده می‌شود و در عوض کاربر بابت به دست آوردن ویژگی‌ها و تجهیزات خاص بازی مبلغی را پرداخت می‌کند، انتشار عمومی و بدون اجازه فقط موجب انتشار نسخه رایگان آن بازی شده و در این حالت هیچ لطمه‌ای متوجه پرداخت درون‌ برنامه بازی نمی‌شود.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد