کشف جسد، سرقت مسلحانه و بیش از ۷ میلیارد دلار افزایش سهام توسط یک بازی!

به گزارش فناوری فرهنگی،احتمالا شما نیز طی یک هفته اخیر با بازی ویدئویی مبتنی بر واقعیت افزوده Pokemon Go آشنا شده‌اید؛ بازی که تنها ظرف یک هفته به یک ترند جهانی تبدیل شده و تا این زمان روی بیش از ۵ درصد از کل گوشی‌های هوشمند دنیا نصب شده است. این بازی حواشی بسیار جالب توجهی به دنبال دارد و البته مشکلات امنیتی خاص خود را نیز برای کاربران به همراه داشته است.

به گزارش «تابناک»، اگر در روزهای اخیر، احتمالا به برخی افراد بربخورید که دیوانه وار گوشی هوشمند خود را در محل‌های مختلف در برابر خود گرفته‌اند و آن را به این سو و آن سو می‌چرخانند، تعجب نکنید! احتمالا این افراد در حال بازی کردن با بازی جدید Pokemon Go هستند؛ بازی جدیدی که به شکل مشترک توسط شرکت نینتندو و یکی از زیرمجموعه‌های گوگل طراحی و تنها ظرف یک هفته‌ای که از انتشار آن گذشته، به یک ترند جهانی تبدیل شده است.

بنا بر آماری که نهاد Digital Vision منتشر کرده است، این بازی تنها دو روز پس از انتشار بر روی ۵.۱۶ درصد از کل گوشی‌های هوشمند دنیا نصب شده و به سرعت در فروشگاه نرم افزار اپل جزو برنامه‌های محبوب قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده، این بازی تنها در یک هفته موفق شده است ارزش سهام نینتندو را بیش از ۷ میلیارد دلار افزایش دهد و به بالا‌ترین رقم از سال ۱۹۸۳ برساند. درخواست‌ها برای نصب این نرم افزار طی این یک هفته به قدری بوده که سرورهای اصلی از پاسخ گویی به درخواست‌ها باز مانده و شرکت آمازون پیشنهاد به اشتراک گذاری ترافیک اینترنتی برای سرورهای این بازی را داده است!

کشف جسد، سرقت مسلحانه و بیش از 7 میلیارد دلار افزایش سهام توسط یک بازی!

اما Pokemon Go چیست؟

اصالت بازی‌های Pokemon به چندین سال قبل بازمی‌گردد و این بازی در واقع نمونه‌ای از بازی‌های RPG (Role Playing Game) است که بیست سال قبل برای اولین بار منتشر شد. این بازی برگرفته از تخیلات کودکی طراح اصلی خود «ساتوشی تاجیری» است که اقدام به جمع آوری کلکسیونی از حشرات کرده بود و شخصیت‌های اصلی بازی موجودات افسانه‌ای به نام Pokemon هستند که کاربر باید آن‌ها را آموزش و پرورش دهد تا برای نبرد آماده شوند. این بازی بعد‌ها به شکل انیمیشن و بازی‌های کارتی و نمونه‌های مختلف برای کنسول‌های بازی منتشر شد.

بازی Pokemon Go اما نسخه جدیدی از این بازی است که یک ماجراجویی مبتنی بر دنیای واقعی ماست. این نسخه جدید از تکنولوژی واقعیت افزوده و GPS استفاده می‌کند تا به شما اجازه دهد Pokemon خود را در دنیای واقعی خود ـ مثلا پیرامون خانه یا شهر خود ـ آموزش و پرورش دهید. تکنولوژی واقعیت افزوده از دوربین اصلی گوشی هوشمند استفاده می‌کند تا Pokemon را در جلوی صورت شما به تصویر بکشد؛

کشف جسد، سرقت مسلحانه و بیش از 7 میلیارد دلار افزایش سهام توسط یک بازی!

ماجرای اصلی اینکه در این نسخه جدید، کاربران همان طور که در اطراف می‌گردند، Pokemon را روی نقشه‌های واقعی مشاهده می‌کنند. کاربر باید اقدام به جمع آوریPokeCoin کند که از آن برای خرید PokeBall استفاده می‌کند. در واقع Pokeball آیتم‌هایی در بازی هستند که به شما اجازه به دست آوردن Pokemon را می‌دهد؛ هرچند خرید Pokeballبا استفاده از پول واقعی نیز میسر است، پیدا کردن PokeCoin و PokeBall در فضای واقعیت افزوده مبتنی بر موقعیت جغرافیایی واقعی شما بخش جذاب این بازی است که بسیرای از حواشی را به همراه داشته است.

کشف جسد، سرقت مسلحانه و بیش از 7 میلیارد دلار افزایش سهام توسط یک بازی!

از جمله این حواشی آنکه همین چند روز پیش، دختر ۱۹ ساله ای که در کنار یک رودخانه مشغول گشتن به دنبال PokeBall بوده، با یک جسد روبرو می‌شود. بازیPokemon به وی آدرس جایی در زیر آب رودخانه را برای پیدا کردن Pokemon داده بود که ناگهان چشم این دختر به یک جسد شناور روی آب می‌افتد!

حاشیه جالب دیگر آن است که روز گذشته پلیس میزوری در ایالات متحده بیانیه‌ای منتشر کرد که بنا بر آن به کاربران هشدار داده که سارقان مسلح از این بازی برای به دام انداختن قربانیان خود استفاده می‌کنند. طبق این بیانیه، مسئولین معتقدند که این سارقان با استفاده از این بازی، با اضافه کردن یک «چراغ» (Beacon) در نزدیکی یکPokeStop، کاربران بیشتری را به آن نقطه جذب می‌کردند. (PokeStop مکعب آبی رنگی است که از طریق آن می‌توانید آیتم‌هایی برای ارتقای پوکمون خود به دست آورید.) ظاهراً از این طریق، آن‌ها می‌توانستند کاربران را در محل‌هایی نظیر پارکینگ‌های عمومی و سایر مکان‌ها شناسایی کرده و به دام بیندازند.

شاید اما مضحک‌ترین حاشیه‌ای که تازگی به وجود آمده، مربوط به گزارشی است که «دیلی میل» منتشر کرده و بر اساس آن یک سرباز آمریکایی در صحنه نبرد در موصل عراق و با داعش مشغول بازی Pokemon Go بوده است. نام این سرباز «لوییس پارک» است و داوطلبانه برای مبارزه با داعش راهی عراق شده و این تصویر را در شبکه اجتماعی فیسبوک خود منتشر کرده است:

کشف جسد، سرقت مسلحانه و بیش از 7 میلیارد دلار افزایش سهام توسط یک بازی!

شاید همین حواشی عجیب و غریب، منجر به آن شده که مقامات نیویورک به همه کاربران این بازی هشدار داده و از آن‌ها بخواهند مراقب اتوبان‌ها و خیابان‌ها در حین بازی باشند!

البته این همه ماجرا نیست و این بازی گویا صرف نظر از این حواشی نکات مثبت بسیاری نیز دارد. نشریه گاردین در مطلبی اشاره کرده که این بازی به افراد افسرده و منزوی انگیزه می‌دهد که از خانه و پستوی خود خارج شوند و به دنبال Pokemon‌ها به گشت و گذار در شهر و حومه شهر بپردازند؛ موضوعی که در درمان آن‌ها تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.

مشکلات امنیتی و اطلاعاتی بازی

اما این بازی از روز گذشته، حاشیه دیگری نیز به دنبال آورده که قائم مقام ارشد آلفابت، شرکت مادر گوگل دیروز در کنفرانسی مجبور به پاسخ گویی درباره آن شد. در این کنفرانس سؤالات زیادی پیرامون بازی جدید مبتنی بر واقعیت افزوده Pokemon Go و دسترسی های بیش از اندازه این بازی به اطلاعات کاربران بر روی گوشی های موبایل مطرح شد.

این بازی به همه اطلاعات کاربر بر روی Inbox، داده های شخصی، درایور گوگل، تاریخچه جستجو و موقعیت جغرافیایی دسترسی دارد و می تواند این داده ها را دستکاری نیز بکند. همچنین بر اساس اطلاعات ارائه شده در شرایط نصب این بازی، اطلاعات کاربر می تواند برای مقاصد تجاری فروخته شود.

همه اینها نشان می دهد که چرا یک بازی موبایلی می تواند تا این حد تأثیر گذار بوده و به اندازه یک اتفاق بزرگ در سطح جهانی تبدیل به یک موضوع جدی شود. بدون شک کاربران ایرانی نیز در این یک هفته با این بازی رایگان آشنا شده و یا در روزهای آینده سری به آن خواهند زد و در نتیجه باید منتظر حواشی جالب این بازی در ایران نیز باشیم!

کشف جسد، سرقت مسلحانه و بیش از 7 میلیارد دلار افزایش سهام توسط یک بازی!

منبع: تابناک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد