پوکمون گو؛ تهدیدی برای مراکز نظامی

به گزارش فناوری فرهنگی،پوکمون گو یک بازی واقعیت افزوده است که کاربران را مجبور می‌کند برای شکار هیولاها از خانه خارج شده و به مکان‌های مختلفی سر بزنند. این بازی به تازگی منتشر شده و در همین مدت کوتاه توانسته است کاربران و حواشی بسیار زیادی پیدا کند. باوجود این، تعدادی از کشورها این بازی را تهدیدی برای حریم خصوصی و جاسوسی می‌دانند.

کشور چین مدتی قبل اعلام کرد نگران آن است پوکمون گو، در قالب یک بازی به جاسوسی از اطلاعات کاربران بپردازند. همچنین در رسانه‌های اجتماعی این کشور نیز تئوری‌های بسیاری در مورد هدف اصلی از انتشار این بازی در حال مطرح شدن است.

یکی از نظریه‌های مطرح شده در چین بیان می‌کند اگر پوکمون‌ها در مناطقی ظاهر شوند که رفت و آمد زیادی در آن صورت نمی‌گیرد؛ کاربران احتمال محرمانه بودن آن مکان را می‌دهند. از طرفی اگر پوکمون‌ها در منطقه‌ای ظاهر شوند که هیچ رفت‌وآمدی در آن وجود ندارد؛ آن منطقه احتمالاً، محلی با سطح امنیتی بالا است.

عده‌ای از نظریه‌پردازان در رسانه‌های اجتماعی چین گفته‌اند: «پوکمون گو بازی نکنید؛ زیرا آمریکا و ژاپن می‌توانند با کمک آن مراکز محرمانه‌ی چین را شناسایی کنند.»

در ادامه آمده است: «اگر زمانی جنگ شروع بشود. ژاپن و آمریکا به راحتی می‌توانند مراکز حساس شناسایی شده را هدف قرار بدهند و همه‌ی این‌ها با کمک یک بازی ژاپنی- آمریکایی انجام خواهد شد.»

چین در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار بازی‌ها و برنامه‌های تلفن هوشمند به حساب می‌آید و پوکمون گو به زودی در این کشور نیز منتشر می‌شود. هم‌اکنون تعدادی از خدمات گوگل در چین مسدود شده است و این در حالی است که این بازی به داده‌ها و اطلاعات نقشه‌ی گوگل و انگراس1 (ingress) نیاز دارد.

به علاوه گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد تعدادی از کاربران آمریکایی برای انجام بازی پوکمون گو، سعی کردند به منطقه‌ی 251 (Area 51) آمریکا وارد شوند. حضور در برخی مکان‌ها با استفاده از این بازی نکته‌ی خاصی به همراه ندارد؛ اما حضور تعداد کمی از افراد در بیابان نوادا می‌تواند مشکل آفرین باشد.

موضوع مطرح شده در بالا نشان می‌دهد، با وجود این که بیشتر مراکز نظامی و محرمانه در خارج از شهرها واقع می‌شوند، با استفاده از بازی مذکور می‌توان به راحتی محل آن‌ها را شناسایی کرد. از طرفی بر اساس گزارش بسیاری از کاربران، مناطق روستایی موردتوجه بازی مذکور قرار نمی‌گیرند.

______________________________________

1- اینگراس یک بازی واقعیت افزوده و اولین بازی ساخته شده توسط نیانتیک لبز است.
2- یکی از معروف‌ترین و محرمانه‌ترین پایگاه‌های دنیا در منطقه‌ی 51 واقع شده است.

منبع: سایبربان

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد