ای کاش بازی رایانه ای صادر می کردیم!

به گزارش فناوری فرهنگی، شاید ۱۰ سال پیش تجارت از طریق بازی‌های رایانه‌ای جایگاه بالایی در میان انواع تجارت‌ها نداشت، اما در یک دهه اخیر سالی نبوده است که این حوزه از رشد بالا باز بماند و در نهایت به جایی رسیده است که سالانه حداقل ۹۱میلیارد و ۲۵۲میلیون دلار از این طریق کسب درآمد می‌شود. با وجود این، ایران به عنوان یکی از بازار‌های مهم خاورمیانه در این زمینه بیشتر مصرف کننده بازی‌هایی است که عنوان می‌شود به جز بعد اقتصادی ابعاد دیگر زندگی شهروندان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. گزارش‌های مربوط به سال گذشته حاکی از این است که ایران از نظر درآمدزایی در این حوزه، در بین ۱۰۰ کشور برتر رتبه سی و هشتم را به خود اختصاص داده است، حال آنکه می‌توانست رتبه بهتری در این زمینه داشته باشد. شاید به همین دلیل است که روز گذشته معاون مرکز ملی فضای مجازی هشدار داده است که ریشه بازی‌های داخلی با عرضه غیرایرانی‌ها می‌خشکد.

از دیرباز با این واقعیت رو به رو بوده ایم که پیشرفت تکنولوژی موجب تغییر جوامع شده است. به طوری که همواره شاهد آثار مثبت و منفی آنها بوده ایم. اگر به ۱۰ سال گذشته برگردیم، شاید در آن زمان در هر کوچه یا محله ای چند خانواده گوشی تلفن همراه یا رایانه داشتند. می‌توان گفت در حال حاضر همه خانواده ها دارای رایانه هستند و درصد بالایی از افراد گوشی های هوشمند در دست دارند. یکی از صنایعی که با پیشرفت تکنولوژی رونق یافته بازی های رایانه ای است. صنعت بازی های رایانه ای یا ویدئویی در سال های اخیر به یکی از بزرگ‌ترین صنایع تبدیل شده است و دولت‌ها توانسته اند با سرمایه گذاری مناسب در این زمینه درآمد چندین میلیاردی به دست آورند. صنعت بازی های رایانه ای سومین صنعت پولساز دنیاست و با توجه به جنبه های اشتغالزایی و تولید ارز و کمک به رونق صادرات،‌ توجه به گسترش تولید بازی های رایانه ای اهمیت به‌سزایی دارد. در سال های اخیر رشد این صنعت سرعت چشمگیری داشته و هر روز شاهد یک تحول شگرف در آن هستیم. به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی های رایانه ای، براساس آمارهای ارائه شده از موسسه تحلیلی newzoo درآمد این صنعت تا پایان سال ۲۰۱۵، ۹۱میلیارد و ۲۵۲میلیون دلار بوده است و چین با درآمد ۲۲ میلیارد دلاری، در صدر لیست کشورهای تولید‌کننده بازی‌های رایانه‌ای ایستاده است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و مصرفی بالا در این زمینه دارد و تا حدودی نیز دستی در تولید این بازی‌ها دارد. به عبارتی، در ایران حدود ۵۰ میلیون نفر کاربر اینترنت وجود دارد و بازی بازهای فعال چه با رایانه، تبلت و یا گوشی همراه حدود ۲۰ میلیون نفر هستند و هر ماه بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان از سوی ایرانی ها صرف خرید بازی می‌شود. آمار ها نشان می‌دهد به طور متوسط ۵/۱ ساعت در روز برای بازی در داخل کشور وقت صرف می‌شود. اگر به میزان استفاده از این بازی ها نگاه کنیم، می‌بینیم ۹۵ درصد از بازی های ویدئویی که در بازار ایران وجود دارد، غیر بومی است. در سال های اخیر از طریق بنیاد ملی بازی های رایانه ای حدود ۶۰۰ بازی در سطوح مختلف تولید شده که برخی از آنها در جشنواره های متعدد خارجی نیز جوایزی گرفته اند، اما هنوز نتوانستیم به خوبی از ظرفیت‌های خود در این حوزه استفاده کنیم.

گردش مالی بازارهای رایانه‌ای در جهان

در سال ۲۰۰۷ گردش مالی صنعت بازی‌های رایانه‌ای حدود ۴۲ میلیارد دلار بوده است. از این مقدار ۱۹ میلیارد دلار سهم آمریکا، ۱۴ میلیارد دلار سهم اروپا و ۹ میلیارد دلار بقیه سهم سایر کشورهای دنیا و عمدتا کشورهایی مثل ژاپن و آسیای جنوب شرقی بوده است. حدود ۱۰ سال بعد یعنی در ۲۰۱۶ درآمد بازی‌های یارانه‌ای تا حدود۱۰ برابر رشد داشته است. بازی های رایانه ای در ایران هرماه ۲۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارد، اما سهم تولیدکنندگان ایرانی و بازی های بومی در این بازار کمتر از پنج درصد است. چین در سال ۲۰۱۵ با داشتن بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر اینترنت، از نظر درآمدزایی بازی‌های رایانه‌ای در صدر بازار جهان قرار گرفته و پس از آن ایالات متحده امریکا با حدود ۲۹۰میلیون کاربر در رتبه دوم جای گرفته است. سومین جایگاه نیز ازآن ژاپن با۱۱۵میلیون و ۷۵۱ هزار کاربر اینترنت شده است و کره جنوبی نیز با بیش از ۴۲میلیون کاربر در رده بعدی قرار دارد. پنجمین کشور برتر فهرست، آلمان با بیش از ۷۱میلیون کاربر اینترنت است و بریتانیا با ۵۹ میلیون و ۹۳۳ هزار کاربر در رده ششم جای گرفته است. هفتمین کشور برتر نیز فرانسه با بیش از ۵۵ میلیون کاربر اینترنت است و کانادا و اسپانیا در رده‌های هشتم و نهم قرار دارند. ایتالیا نیز دهمین کشور درآمدزای جهان در حوزه بازی‌های رایانه‌ای محسوب می‌شود، تایوان پانزدهمین و ترکیه شانزدهمین کشور برتر در این حوزه است.

دلایل عدم استقبال از بازی های داخلی

امروز بازی های رایانه ای به یکی از فراگیر ترین تفریحات در تمام سنین تبدیل شده است و نمی‌توانیم از آن چشم پوشی کنیم. با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین بازار ها در این حوزه است، می‌توانیم مانند کشور چین از آن بیشترین استفاده را داشته باشیم. اکنون حدود هشت سال از تاسیس بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای می‌گذرد. این بنیاد با تولید ۶۰۰ بازی داخلی متاسفانه نتوانسته بازار عرضه و مصرف بازی های رایانه ای را در داخل به دست بگیرد. ایران با وجود برخورداری از فرهنگ غنی نتوانسته پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. ایران با توجه به شخصیت‌‎های اساطیری که در تاریخش نهفته است می‌تواند سوژه‌های خوبی برای ارائه بازی‌‎های رایانه‌ای در سطوح بالا ارائه دهد. با وجود این، هنوز بازار فروش این بازی‌ها در تسخیر شرکت‌های خارجی است. هرچند ایران یکی از بزرگ‌ترین بازارهای رو به رشد خاورمیانه از نظر بازی‌های رایانه‌ای را داراست، اما حالا از نظر درآمدزایی، در بین ۱۰۰ کشور برتر رتبه سی و هشتم را به خود اختصاص داده است؛ در حالی که می‌توانست جایگاهی بهتر را به دست آورد. کیفیت نسبتا پایین‌تر، هزینه‌های زیاد و نبود حمایت و تبلیغات کافی از عمده‌ترین مشکلات و موانع صنعت بومی بازی‌های رایانه‌ای در رقابت با بازی‌های وارداتی است. یکی از تولید کنندگان بازی های رایانه ای ایرانی معتقد است بزرگ‌ترین مشکل بازی‌سازان ایرانی دیدگاه نامناسب مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی نسبت به این پدیده است. به گفته بسیاری از بازی‌سازان ایرانی، میان تولیدکننده تا مصرف‌کننده ایرانی فاصله‌‎ای وجود دارد که تمام فضای آن در اختیار بازی‌های وارداتی است و هیچ حد و مرزی در آن وجود ندارد. در این بازار شلوغ و بی‌قانون، حتی محصولات با کیفیت خارجی نیز به سختی در میان رقیبان مشهور و برخوردار از تبلیغات جهانی سر بلند می کنند، چه برسد به محصول ایرانی. اکثر گیمرها و متخصصان بازی‌های رایانه‌ای عنوان می‌کنند اگر ایرانیان بتوانند با شرکت‌های بازی‌سازی معتبر همکاری داشته باشند، بازی‌هایی تولید می‌شود که رکورد شکن خواهد بود. به نظر می‌رسد برداشته شدن تحریم‌ها به بهبود اوضاع بازی‌های رایانه‌ای در ایران کمک کرده و می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش بازی‌های ویدئویی بومی در بازار ایران باشیم. بر اساس برخی آمار‌ها ایران بیشترین جمعیت گیمر را در خاورمیانه دارد که این رقم تقریبا معادل یک چهارم جمعیت این کشور است و ظرفیت مناسبی برای طراحان بازی داخلی و نیز دلیلی برای گرایش بازی‌سازان برتر جهان برای حضور در ایران محسوب می‌شود. این در حالی است که ۶۲ درصد گیمرها کنسول و بازی خود را به صورت اوریجینال یا کپی، از مغازه‌ها در ایران خریداری کرده و ۲۸درصد نیز بازی‌های کنسول را به صورت آنلاین از سایت هایی ازجمله دیجی کالا خریداری می‌کنند که البته تنها نسخه‌های اوریجینال بازی‌های کنسول در این سایت فروخته می‌شود. بهبود اوضاع بازار صنعت بازی های رایانه ای و بومی سازی این صنعت در شرایط پساتحریم به قدری با اهمیت شده است که معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت باید دستاوردهای ارزشمند بازی‌سازان کشور با همکاری همه به دایره مخاطبان بازی‌ها بهتر از گذشته معرفی شود و نباید عرضه بازی‌های غیر ایرانی، ریشه بازی‌ سازی ملی را بخشکاند.

منبع: 55آنلاین

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد